Sporveien årsrapport 2022

72 Årsrapport 2022 Del 4 | SAMFUNNSANSVAR OG BÆREKRAFT Siden 2007 har trikkedriften halvert antallet kollisjoner, samtidig som annen trafikk i bybildet har økt. I løpet av 2022 normaliserte trafikkbildet i Oslo seg til nivået som var før pandemien. Antallet trafikkhendelser økte, men var likevel færre enn i 2019 og årene før dette. De lange linjene viser at trikkedriften har halvert antallet kollisjoner siden 2007, parallelt med at annen trafikk i bybildet har økt. De gode resultatene er skapt av systematisk sikkerhetsarbeid, årvåkne førere, samt driftssikre trikker og infrastruktur. T-banen bruker et sett med sikkerhetsindikatorer for drift, kjøretøy og infrastruktur for å overvåke sikkerhetsnivået i virksomheten. Indikatorene viste stabil og god sikkerhet i 2022, og var innenfor måltallene T-banen styrer etter. Det var én alvorlig personulykke knyttet til T-banen i 2022: En påkjørsel medførte alvorlig skade på passasjer. Hendelsen ble gransket internt for å identifisere årsaker og tiltak for å redusere sannsynligheten for tilsvarende ulykker. Tiltak ble iverksatt i etterkant av hendelsen. Unibuss deler av konkurransemessige hensyn ikke informasjon knyttet til sitt arbeid med sikkerhet. Beredskap Kollektivtransporten i hovedstadsområdet er kritisk viktig for samfunnet. Det forutsetter et beredskapsnivå tilpasset risikoen for ulykker eller anslag. Systematisk beredskap og sikringsarbeid er en naturlig og viktig del av Sporveiens virksomhet, og konsernet løser disse oppgavene i tett samarbeid med andre kommunale og statlige sikrings- og beredskapsaktører. Sporveiens beredskapsanalyser holdes løpende oppdatert og gjenspeiler blant annet vurderinger fra PST. I 2022 ble det viet mye oppmerksomhet til cybersikkerhet og informasjonssikkerhet, og det ble arbeidet målrettet for å sikre god beredskap rundt kritiske IT-systemer. I tillegg til å analysere risikobildet, arbeidet T-banen med tiltak knyttet til komponenter i den digitale infrastrukturen, styrking av programvare og bevisstgjøring om digital risiko i alle ledd i organisasjonen. Arbeidet med å håndtere pandemien har vært krevende, men har gitt Sporveien viktig informasjon og skapt læring om god og effektiv krisehåndtering. Planverk og beredskapstiltak har blitt vurdert og revidert fortløpende gjennom pandemien. I 2022 ble de fleste øvelsene med T-banen gjennomført som planlagt, mens Trikken måtte overføre noen øvelser til 2023 på grunn av redusert kapasitet i spesialenheten i Politiet. Hovedformålet med øvelsene i 2022 var å trene på samvirke og samhandling mellom de ulike aktørene i beredskapen. Mot slutten av 2022 ble det gjennomført en fullskala øvelse med evakuering av T-banetunell og mer enn 300 eksterne markører. Sporveien gjennomfører et stort antall prosjekter for å vedlikeholde, oppgradere og modernisere T-bane- og trikketilbudet. I de senere årene har Sporveien forsterket oppfølgingen av naboer som blir berørt av anleggsprosjekter og økt kjøring med T-bane og trikk. Sporveien forstår at enkelte prosjekter og typer arbeid er belastende for omgivelsene og selskapet strekker seg langt for å finne gode løsninger og tilpasse seg områdene det jobbes i. Åpen linje og god dialog Sporveien ønsker å ha en åpen og god dialog med naboer og andre som blir berørt av virksomheten, og forsøker så langt det lar seg gjøre å gjennomføre anleggsarbeider med minst mulig ulempe for omgivelsene. Alle Sporveiens prosjekter skal inkludere en kommunikasjonsrådgiver. Rollen til kommunikasjonsrådgiveren er å sørge for at de som blir berørt av prosjekter i nærmiljøet, enten de er privatpersoner, næringsdrivende eller tjenesteytere, får god informasjon om arbeidets omfang og varighet. I forbindelse med prosjektene gjennomfører Sporveien blant annet: • Informasjonsmøter i forkant av anleggsoppstart • Særmøter og én-til-én-møter for å informere om fremdriften og lytte til innspill fra naboer og andre som er berørt av arbeidene • Arbeidsmøter, ved behov, for å få innspill til gode løsninger i anleggsperioden • Utsendelse av informasjon per post • Utsendelse av elektroniske nyhetsbrev på e-post i anleggsperioden • Oppslag i nabolag der vi arbeider • SMS-varsling ved planlagt helge- og nattarbeid • Informasjon via informasjonsnettside på internett Høy aktivitet i prosjektene I 2022 var det høy anleggsaktivitet i Sporveien, til tross for en krevende koronapandemi i starten av året. Det pågikk oppgradering av trikkeinfrastrukturen flere steder, blant annet for å innhente vedlikeholdsetterslep og forberede innfasingen av de nye trikkene i Oslo. Også på T-banen ble det gjennomført prosjekter som berørte mange naboer. Sporveien brukte mye tid på å følge opp berørte naboer og næringsdrivende, blant annet langs Grefsenveien og Sandakerveien nedenfor Storo, langs Ekebergbanen og i GOD NABO MÅLOMRÅDE AMBISJON: Vi skal ha en åpen linje til alle interessenter og vi skal trygge naboer og berørte parter.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=