Sporveien årsrapport 2022

82 Årsrapport 2022 Del 5 | STYRING – Jeg kan stille klokka etter T-banen, det forteller hvor mye jeg stoler på kollektivsystemet vårt. Derfor prioriterer vi det politisk. Byrådsleder Raymond Johansen er tydelig stolt av T-banen, trikkene og bussene som sørger for at folk kan reise miljøvennlig på kryss og tvers av byen. Han er minst like stolt av de ansatte i Sporveien, som står på døgnet rundt i tjeneste for Oslos befolkning. Enige om midler For mens andre sover, pågår arbeidet som holder byens puls i gang: Skinner, strøm og tuneller – alt må fungere for at kollektivtrafikken skal gå på skinner. I 2022 har drift og vedlikehold stått høyt på agendaen til byrådsleder Johansen og resten av byrådet. – Selv om vi også bygger nytt, er det svært viktig å ta vare på det vi har. Driften til Sporveien er samfunnskritisk, det så vi under pandemien. Derfor har vi sørget for nok penger til vedlikehold og oppgradering for både T-banen og Trikken, sier Johansen, og legger til: – Vedlikehold er kjernen i suksessen til Sporveien. Byrådslederen viser til Oslopakke 3, der Oslo og Vikens politikere ble enige om en avtale i 2022 som sikrer bygging av Fornebubanen, samtidig som det settes av øremerkede midler til vedlikehold av byens T-bane- og trikketilbud. Sporveissjef Cato Hellesjø er glad for at politikerne sørger for at passasjerenes tilbakekomst til kollektivtrafikken etter pandemien ikke stopper opp på grunn av nedslitt infrastruktur. – Skal suksessen fortsette, er vi avhengige av politikere som prioriterer midler til prosjekter som bidrar til at de reisende velger kollektivtransport fremfor bil. Men, skal vi få maksimalt utbytte av nye kollektivtrafikkprosjekter, må infrastrukturen vi allerede har være i god stand. Det får vi til nå, sier Cato Hellesjø. Tar vare på det vi har Økte bevilgninger på grunn av høye strømpriser og omfattende vedlikeholdsbehov har tatt kollektivtrafikken i riktig retning. Oslos politikere og Sporveiens ledelse står sammen om å sikre et godt kollektivtilbud for byens innbyggere, fra venstre ordfører Marianne Borgen, sporveissjef Cato Hellesjø, byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav og byrådsleder Raymond Johansen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=