Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 83 STYRING | Del 5 HVA ER VIKTIGST NÅR DET GJELDER KOLLEKTIVTRAFIKK I TIDEN FREMOVER? VENSTRE Vi skal jobbe for billigere billetter, trikk på Ring 2 og til Tonsenhagen, og å ta vare på den infrastrukturen vi har. SENTERPARTIET Billigere billetter, bedre tilbud på tvers av bydelene i ytre by, ta bussdriften tilbake i kommunal regi og avslutte anbudssystemet. Mer penger til universell utforming. KRISTELIG FOLKEPARTI For at folk skal komme seg til skiløyper, kjøpesentre og spennende attraksjoner uten bil, vil vi senke billettprisen, sikre universell utforming og utbedre ferjetilbudet i Oslo. SOSIALISTISK VENSTREPARTI Styrke kollektivtilbudet med flere avganger og fremdrift i utbyggingsprosjekter, vurdere prisreduksjon på billetter, og jobbe for trikk til Tonsenhagen og Linderud. RØDT Vi ønsker å ta bussdriften i egenregi, utvikle tilbudet i øst med T-bane til A-hus og trikk i Trondheimsveien til Tonsenhagen og Ring 2, samt sikre finansiering til infrastruktur. ARBEIDERPARTIET Sørge for nok penger til vedlikehold, ferdigstille de store prosjektene Fornebubanen, Majorstuen T-banestasjon og nytt signalanlegg, og forbedre fremkommeligheten for buss og trikk. MILJØPARTIET DE GRØNNE Vi ønsker å styrke kollektivtransporten ved å redusere billettprisene, og utvikle skinnegående transport gjennom Fornebubanen og trikkesatsingen. HØYRE Gjøre kollektivtransport til den mest praktiske løsningen i hverdagen med Fornebubanen, redusere press på sentrumstunellen med Volvatsvingen og få flere avganger. FREMSKRITTSPARTIET Sikre T-banen som kjernen i kollektivtilbudet i Oslo, også i fremtidig kollektivplanlegging, og jobbe for å gjøre arbeidsgiverbetalt kollektivbillett skattefritt. Nøkkelen til suksess Ordfører Marianne Borgen har fulgt Sporveien i hele sitt voksne liv, både som kunde og politiker. Hun har sett oppturer og nedturer i kollektivselskapet, og har en klar formening om hva som ligger bak de siste årenes opptur. – Samarbeidet mellom oss som jobber i Rådhuset, og i Sporveien. At vi sammen klarer å se de lange linjene og har en felles forståelse av utfordringer og løsninger, sier hun. Ordføreren trekker frem Sporveismetoden som et eksempel på godt samarbeid i praksis: – Et fungerende bedriftsdemokrati er avgjørende for å lykkes, både innad i selskapet og overfor den politiske ledelsen, sier hun. Da økte strømpriser truet kollektivtrafikken i året som gikk, ble samarbeidet mellom Sporveien og den politiske ledelsen i Rådhuset nok en gang en suksessfaktor. For det krever store mengder strøm å frakte Oslos innbyggere rundt i byen med T-bane, trikk og elbusser. For en av Oslos største forbrukere av strøm, ble det dramatisk da strømprisene tredoblet seg mot slutten av 2021. Rutekutt kunne i verste fall bli en konsekvens dersom ikke Sporveien ble tilført midler. Takket være en ekstraordinær bevilgning fra Oslos bystyre kan kollektivtrafikken fortsatt driftes som normalt, uten reduksjon i antall avganger. – Jeg er glad for at vi fant en løsning for å dekke inn de økte strømkostnadene, sier byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav. – For meg fantes det ikke noe alternativ, det er viktig å sikre en stabil drift slik at byen har et attraktivt og velfungerende kollektivtilbud. Både Sirin Stav og samarbeidspartnerne hennes i byrådet jobber for å få enda flere til å reise kollektivt og ta sykkelen mer i bruk. Derfor vil de, høye strømpriser til tross, fortsette den offensive satsingen på kollektivtransport. Byrådsleder Raymond Johansen og byråd Sirin Stav deler ordfører Borgens syn på viktigheten av å jobbe målrettet for byens kollektivtilbud. – Sammen er vi gode. Et godt bedriftsdemokrati og et godt samarbeid med eier har gitt svært gode resultater. Sporveien er godt rustet til å ta ytterligere steg for å videreutvikle kollektivtrafikken i Oslo, sier ordfører Marianne Borgen. Alle partier i Oslo bystyre har vært invitert til å gi innspill. Les mer utfyllende svar fra partiene på www.sporveien.com.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=