Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 95 ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 MARKED OG STRATEGI Sporveiens samfunnsoppdrag er å skape mer kollektivtrafikk for pengene. Det betyr å frakte flest mulig fornøyde passasjerer dit de vil – raskt, trygt og til lavest mulig kostnad for samfunnet og miljøet. I andre del av 2022 begynte reisetallene å nærme seg normale nivåer igjen, etter to år med pandemi, restriksjoner og utstrakt bruk av hjemmekontor. Disse to årene har understreket hvor samfunnskritisk kollektivtrafikken og Sporveiens oppdrag og virksomhet er. Konsernet opprettholdt et stabilt og trygt kollektivtilbud selv gjennom perioder med høye smittetall og strenge restriksjoner. Det var særlig viktig for alle som måtte gå på jobb hver dag for å løse kritiske oppgaver, blant dem helsepersonell, lærere, barnehageansatte, renholdere, butikkansatte og transportører. Godt smittevern og stor fleksibilitet blant medarbeiderne bidro sterkt til at Sporveien kunne opprettholde et attraktivt tilbud til de reisende. Reisetallene fra pandemien skapte usikkerhet knyttet til markedet for kollektivtrafikk på lengre sikt. Flere reisende valgte i perioder å gå, sykle eller kjøre bil, og sammen med mer utstrakt bruk av hjemmekontor satte de nye reisevanene preg på trafikktallene langt inn mot sommeren 2022. Siste halvdel av 2022 vitnet imidlertid om at en stor andel av de reisende fant tilbake til T-bane, trikk og buss. Nedgangen i passasjerer reduserte inntektene til kollektivtrafikken gjennom pandemien, og bortfallet av billettinntekter var også markant i første halvdel av 2022. I januar 2022 økte regjeringen bevilgningene til den fylkeskommunale kollektivtrafikken som Ruter og Sporveien er del av. I tillegg kompenserte Oslo kommune for inntektstapet ved å bevilge ekstra midler til Ruter i kommunebudsjettet for 2022. Situasjonen gjorde det likevel nødvendig for Ruter å kutte i busstilbudet, blant annet i Bærum fra høsten 2022. Det reduserte Unibuss sine bussleveranser i Bærum med rundt ti prosent ut året. Sporveien er påvirket av krigen i Ukraina og energikrisen den har bidratt til å skape. Konsernet er Oslo kommunes største enkeltstående forbruker av elektrisitet, først og fremst som kjørestrøm til T-bane og trikk, men også til lading av den økende parken med elektriske busser. De rekordhøye strømprisene innebar betydelige merkostnader i 2022. I tillegg kom prisøkningen på fossilt drivstoff, som fortsatt brukes i enkelte deler av bussparken. Strømprisen medførte en økonomisk krevende situasjon for Trikken og særlig T-banen, og et stykke ut i året ble det klart at det var behov for ekstraordinære midler til kollektivtrafikken. Situasjonen ble drøftet med Ruter og Oslo kommune, og i november 2022 ble det avklart at Ruter kompenserer Sporveien for de ekstraordinære strømkostnadene, hvilket utgjorde 207 millioner kroner. Oslo kommune besluttet også på dette tidspunktet at de økte strømkostnadene til kollektivtrafikken skulle kompenseres. Parallelt iverksatte konsernet en rekke ulike tiltak for å redusere energibruken. Samlet har pandemien, krigen og energikrisen også skapt utfordringer for leverandørene Sporveien benytter, noe som blant annet har gjort det vanskelig å skaffe enkelte deler. STRATEGI – BEST 2025 Sporveien gikk i 2021 inn i en ny strategiperiode kalt «Best 2025» med visjonen «Bærekraftig mobilitet for alle». Den oppsummerer hvordan Sporveien vil bidra til å innfri Oslo kommunes mål om å gjøre byen grønnere, kutte klimagassutslippene og tilby mobilitetsprodukter som er tilgjengelige for alle, uansett funksjonsevne. Best 2025 bygger videre på de to foregående periodene der konsernet realiserte forbedringsgevinster tilsvarende nær én milliard kroner i årlig effekt. Best 2025 er også tett knyttet til Oslo kommunes mål om en grønnere og bedre by. Bærekraft er et viktig fundament i strategien og skal prege alt konsernet beslutter og gjør. Fire strategisk prioriterte områder danner rammen om Best 2025: • Fornøyde reisende • Jobbe enda smartere • Fornye kollektivtrafikken • Gripe kommersielle muligheter Forbedringsarbeidet fortsetter i Best 2025. Sporveien har satt mål om å realisere nye gevinster med årlige effekter på 250 millioner kroner innen strategiperioden er over. Dette målet kommer på toppen av gevinstene fra de to foregående strategiperiodene. Sporveien har en integrert forretningsmodell, der selskapet styrer vogner, personell, verksteder, infrastruktur og trafikk i ett helhetlig system. Med kontroll over hele verdikjeden kan konsernet optimalisere hvert enkelt ledd i kjeden og samhandlingen mellom leddene. Sporveien sikter etter

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=