Sporveien årsrapport 2022

96 Årsrapport 2022 Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP forbedringsgevinster fra alle deler av virksomheten og på tvers av de fire strategiske prioriteringene. Ved utgangen av 2022 hadde Sporveien realisert 95 millioner av målsettingen i Best 2025 og 1 149 millioner i årlig effekt gjennom de tre strategiperiodene. REDEGJØRELSE FOR ÅRSREGNSKAPET Konsernregnskapet omfatter Sporveien AS med datterselskaper og er utformet som om konsernet var én økonomisk enhet. Transaksjoner og mellomværende mellom selskapene i konsernet er eliminert. Årsregnskapet for konsernet Sporveien er satt opp i samsvar med regnskapslovens bestemmelser og god norsk regnskapsskikk. Styret mener at årsregnskapet og årsberetningen gir en rettvisende oversikt over resultatet av selskapets virksomhet og stilling ved årsskiftet. Forutsetningen om fortsatt drift er lagt til grunn for årsregnskapet i tråd med regnskapslovens §3–3a. Styret kjenner ikke til vesentlige forhold i eller etter regnskapsåret som har betydning for denne forutsetningen, eller for årsregnskapet ellers. Det har ikke vært vesentlige hendelser etter balansedagen som påvirker det avlagte årsregnskapet. Konsernets resultat I 2022 oppnådde Sporveien et resultat før skatt på 374,6 MNOK (2021: 279,8 MNOK). Omsetningen totalt var 5 090 MNOK i 2022 (2021: 5 020 MNOK). Både T-banen, Trikken og Unibuss leverte god og stabil drift, selv om også 2022 ble preget av pandemien. Året ble i tillegg preget av høye strømkostnader og prisøkninger på andre innsatsfaktorer, særlig drivstoff. Mot slutten av året ble det avklart at Sporveien mottar kompensasjon fra Ruter for de ekstraordinære strømkostnadene i 2022. I påvente av avklaringer rundt strømkompensasjon kuttet Sporveien utviklingsaktiviteter og gjorde flere kostnadsreduserende tiltak for å sikre konsernets soliditet i en eventuell situasjon der de høye strømkostnadene ikke ble kompensert. Resultatet for 2022 påvirkes av denne situasjonen. Kontantstrøm og økonomisk stilling Konsernets netto kontantstrøm per 31.12.2022 var -198 MNOK (2021: 148 MNOK). Årets investeringer utgjorde 2 447 MNOK (2021: 1 758,2 MNOK). Investeringene ble finansiert med 625,5 MNOK (2021: 862,9 MNOK) fra operasjonelle aktiviteter og 1 623,3 MNOK (2021: 1 043,3 MNOK) fra finansieringsaktiviteter. Forskjellen mellom kontantstrøm fra drift og driftsresultat skyldes i hovedsak endringer i arbeidskapital, forskjell mellom kostnadsført og inn-/utbetalinger i pensjonsordninger, samt avskrivninger. Prosjektaktiviteten har vært høy gjennom året og flere større prosjekter er ferdigstilt og aktivert, spesielt bussanlegg. I tillegg har SL18 blitt satt i drift og 15 SL18-trikker er overført fra prosjekt til Sporveien Vognmateriell og aktivert. Per 31.12.22 utgjør konsernets balanse 13 227 MNOK (2021: 12 554 MNOK) Soliditet Ved utgangen av 2022 var konsernets egenkapitalgrad 30,8 prosent (2021: 30,2 prosent). Endringen på 0,6 prosentpoeng skyldes noe bedre resultat i 2022. Den langsiktige gjelden har økt som følge av lånefinansierte investeringer i nye trikker. Investeringene vil gi nye inntekter og kontantstrøm til å sikre konsernets evne til å betjene gjelden. Likviditet Likviditetsreserven var 2 291,4 MNOK (2021: 2 489,6 MNOK) ved utgangen av 2022. Av dette var 400 millioner kroner ubenyttet kassakreditt. VIRKSOMHETENE Sporveien T-banen AS (T-banen) T-banen fikk i 2022 et resultat før skatt på 70,6 MNOK (2021: -14,1 MNOK). Selskapet fraktet 101 millioner reisende, mot 73 millioner i 2021, en økning på 38 prosent. T-banen leverte god og sikker driftskvalitet og høy regularitet og punktlighet. Etter at pandemirestriksjonene ble opphevet på vårparten fant etter hvert 95 prosent av de reisende i gjennomsnitt tilbake til T-banen på hverdager. I enkelte helger var reisetallet over nivåene før pandemien. Feiringen av 17. mai 2022 var en av de travleste grunnlovsdagene for T-banen noensinne. T-banen er opptatt å holde høy kvalitet og stabilitet i produksjonen for å beholde og vinne nye kunder. Parallelt arbeider T-banen for å være en attraktiv arbeidsplass for alle ansatte, med vekt på samhandling, dialog og å sikre at selskapet har ansatte med rett kompetanse på rett plass. T-banen rigger seg for å ta imot store prosjekter i årene framover: Fornebubanen, nytt signalsystem CBTC, nye T-banevogner og oppgradert Majorstuen stasjon. Koordinering av de store prosjektene i et T-baneprogram er et viktig virkemiddel for å sikre god samordning av leveransene. Videre effektivisering blir i tillegg viktig for å kunne tilby mest mulig kollektivtrafikk for pengene. I tråd med Best 2025 vil T-banen jobbe med å øke kapasiteten på fellesstrekningen, frigjøre flere tog for trafikk og effektivisere energibruken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=