Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 97 ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 Nøkkeltall 2022 2021 2020 Driftsinntekter (MNOK) 2 124,4 1 954,7 2 031,4 Årsresultat (MNOK) 55,1 -11 43,7 Antall reiser (mill.) 101 73 74 Kundetilfredshet (%) * * * Regularitet (%) 99,6 99,6 99,5 *Ikke målt grunnet pandemi Sporveien Trikken AS (Trikken) Trikken fikk i 2022 et resultat før skatt på 13,6 MNOK (2021: -13,5 MNOK). Selskapet fraktet 42 millioner passasjerer, en økning på 50 prosent fra 2021 (28 millioner reisende). Reisetallene vokste etter at pandemirestriksjonene ble opphevet, og mot slutten av 2022 var antallet reisende rundt 90 prosent av nivået før pandemien. Trikken kjørte 99,3 prosent av alle planlagte avganger i 2022, en liten nedgang fra 99,5 prosent i 2021. Årsaken var utfordringer med å skaffe deler til vedlikehold på grunn av brudd i globale leveransekjeder. Selskapet har iverksatt nødvendige tiltak for å opprettholde et godt tilbud for reisende. Den gode utviklingen i trafikksikkerheten fortsatte i 2022. Antallet ulykker og alvorlige hendelser per million kjørte vognkilometer var 0,6, en bedring fra fjorårets 0,8. Trikken er midt i gjennomføringen av tidenes satsning på trikk i Oslo. Trikkeprogrammet ble vedtatt i bystyret i 2015 og frem mot 2030 skal Trikken kunne tilby 100 millioner årlig reisende, en dobling fra i dag. Det vil gi et nytt og bedre kundetilbud. Ved utgangen av 2022 hadde Trikken mottatt 15 av de nye trikkene, og innen utgangen av 2024 skal alle de 87 nye trikkene være på plass. Selskapet la i 2022 til rette for å sikre god innfasing av trikkene gjennom opplæring og driftstilpasninger. Nøkkeltall 2022 2021 2020 Driftsinntekter (MNOK) 1 189,9 1 064,8 1 082,8 Årsresultat (MNOK) 10,6 -10,5 32,7 Antall reiser (mill.) 42 28 22 Kundetilfredshet (%) * * * Regularitet (%) 99,3 99,5 99,4 *Ikke målt grunnet pandemi Unibuss konsern I 2022 fikk Unibuss et resultat før skatt på -45,4 MNOK (2021: 14,5 MNOK). Resultatet ble sterkt påvirket av høye drivstoffkostnader, som ikke ble kompensert gjennom anbudskontraktene før mot slutten av året. Dette påførte Unibuss et tap på vel 40 MNOK. Selskapet fraktet 74 millioner passasjerer og hadde en omsetning på 1 747 MNOK. Også i 2022 ble passasjertallet påvirket av pandemien, særlig i årets første måneder. I januar 2022 avviklet Unibuss mye av produksjonen på Rosenholm i Oslo sør. Deler av produksjonen ble overført til Østensjø-kontrakten. Produksjonen i Bærum ble redusert med cirka 10 prosent fra høsten 2022 som følge av færre reiser og den krevende finansielle situasjonen for Ruter. Unibuss er en av de fremste operatørene i Norge innen drift av elbusser. I 2022 ble selskapet tildelt kontrakten for ruteområdet Oslo nordøst og to kontrakter i indre by i Ruters anbudskonkurranser. Kontraktene har en varighet på 10 år, med opsjon på forlengelse i to til fire år, og omfatter til sammen 259 elektriske busser. I august startet Unibuss Tur opp ny kontrakt for spesialskyss med sju elektriske minibusser i Follo-området på oppdrag for Ruter. Nøkkeltall 2022 2021 2020 Driftsinntekter (MNOK) 1 747,3 1 887,8 1 663,2 Årsresultat (MNOK) -35,4 11,2 44,9 Antall reiser (mill.) 74 55 59 Kundetilfredshet (%) * * * Regularitet (%) 99,9 99,9 99,9 *Ikke målt grunnet pandemi Sporveien Vognmateriell AS (Vognmateriell) Vognmateriell fikk i 2022 et resultat før skatt på 226,1 MNOK (2021: 166,3 MNOK). Resultatet blir i sin helhet overført vognanskaffelsesfondet som brukes til å investere i nytt materiell når dagens T-banevogner og trikker må avhendes. Ved utgangen av 2022 var beholdningen i fondet 1 260 MNOK, medregnet årets resultat. God samhandling mellom de ulike enhetene bidrar til å optimalisere og effektivisere forvaltningen av vognene. Selskapet overtok 15 SL18-trikker i 2022 og fortsatte forberedelsene av avhendingen av de gamle trikkene. Den første av trikkene ble sendt til materialgjenvinning i januar 2023. Vognmateriell videreførte også finansieringen av prosjekter for å bevare verdiene i materiellet. Blant dem var det viktige

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=