Sporveien årsrapport 2022

98 Årsrapport 2022 Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP Wave-prosjektet, som omfatter bruk av lytteteknologi for å optimalisere vedlikehold. Det er investert cirka 10 MNOK i prosjektet, som i 2022 dokumenterte at vedlikeholdsbehovet i girkassene i T-banevognene er vesentlig mindre enn antatt. Forventet besparelse fra å redusere vedlikeholdet er anslått til 200-300 MNOK i løpet av vognenes levetid. Vognmateriell finansierte i tillegg vogndelen av CBTC-prosjektet og samarbeidet tett med driftsselskapene om tiltak for å effektivisere energibruken i vognparken. Nøkkeltall 2022 2021 2020 Driftsinntekter (MNOK) 815,6 742,9 731,8 Årsresultat (MNOK) 171,1 123,5 131,4 Eiendeler (MNOK) 6 282 5 604 5 749,0 Vognanskaffelsesfond (MNOK) 1 260 1 060 941,5 Infrastruktur og prosjekter Infrastruktur og prosjekter (IE) er en enhet i morselskapet. Enheten har ansvar for å vedlikeholde og videreutvikle infrastrukturen og gjennomfører flere av de store prosjektene som skal utvide kollektivkapasiteten i Oslo-regionen. Våren 2022 mottok Sporveien bestilling på oppgradert Majorstuen stasjon som erstatter prosjektet Majorstuen T-baneknutepunkt. Sporveien har også fått i oppgave å bygge Diakonhjemmet stasjon. Opprinnelig var dette en del av prosjektet Majorstuen T-baneknutepunkt, men er nå etablert som et eget prosjekt. Enheten opprettholdt høy anleggsaktivitet gjennom hele 2022 og passerte viktige milepæler på veien til å få de nye trikkene i drift. I tillegg til aktivitetene i Trikkeprogrammet og T-baneprogrammet, arbeidet IE med å elektrifisere Sporveiens bussanlegg. Trikkeprogrammet Infrastruktur og prosjekter har gjennom flere år arbeidet med å modernisere trikkeinfrastrukturen og utvikle trikkebasene, slik at de er klare for de nye trikkene. Tidlig i 2022 startet Sporveien prøvedrift med de nye SL18-trikkene i vanlig trafikk med passasjerer om bord. Prøvedriften pågikk frem til sommeren, og serieproduksjonen av trikkene ble deretter satt i gang for fullt. I 2022 startet arbeidet med å oppgradere inntil 80 trikkeplattformer for å imøtekomme tekniske krav til universell utforming og øke tilgjengeligheten til trikken. Arbeidet med vedlikehold av trikkeinfrastrukturen fortsetter, og fremover skal infrastrukturen i den nedre delen av Ekebergbanen og i Pilestredet rustes opp. IE forbereder i tillegg en oppgradering av Briskebylinjen. Ferdigstilte prosjekter i 2022: • Grefsenveien nedre: Ferdigstilling av etterarbeider. • Storgata og Bispegata: Ferdigstilling av etterarbeider, med Bymiljøetaten som byggherre. Pågående og planlagte prosjekter: • Holdeplasstiltak trikk: Oppgradering av inntil 80 trikkeplattformer for å gi alle brukere bedre tilgjengelighet til trikken. • Pilestredet og nedre del av Ekebergbanen: Opprustning av trikkeskinner og utskifting av gammel og slitt infrastruktur. • Briskebylinjen: Sporveien deltar i arbeidet for å finne gode løsninger som gjør at trikken kan kjøre over Briskeby når de gamle trikkene erstattes med nye. T-baneprogrammet T-baneprogrammet har som formål å samordne fire store prosjektene knyttet til T-banen i Oslo, i det som blir et storstilt løft av T-banetilbudet. Prosjektene henger nært sammen og er til dels avhengige av hverandre, og de er i stor grad finansiert med midler fra Oslopakke 3: Nytt signalsystem CBTC, oppgradering av Majorstuen stasjon, anskaffelse av nye T-banevogner og bygging av Fornebubanen. Ansvaret for prosjektene er dels plassert i Sporveien og dels hos Fornebubanen. Ruter er en viktig bidragsyter inn i prosjektene. Ferdigstilte T-baneprosjekter i 2022: • Ryen base: Ferdig etter ombygging. Basen har fått større verkstedkapasitet, det er etablert nye arbeidsstasjoner, samt en ny fløy med blant annet kontorer og kantine. Pågående og planlagte T-baneprosjekter: • Nytt signalsystem CBTC innebærer en kraftig modernisering av T-banens signalsystemer med teknologi som vil øke kapasiteten og driftsstabiliteten, gi kortere reisetid og bedre punktlighet. I 2022 pågikk arbeidet med å utvikle og designe systemet. Installasjonsarbeidet vil starte i 2023 og prosjektet skal være ferdig i 2028. • Østensjøbanen Etterstad–Hellerud skal oppgraderes. I 2022 startet arbeidene med å bygge traseen, som blant annet omfatter en 400 meter lang tunell og utskifting av to bruer. • Fornebubanen vil utvide T-banenettet med ny linje mellom Majorstuen og Fornebu. Sporveien skal oppgradere Majorstuen stasjon for å gjøre klar til påkobling av Fornebubanen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=