Komplett Bank årsrapport 2021

Selskapet dekker 100% av lønn, uavhengig av lønnnivå, ved sykefravær og foreldrepermisjoner. Videre har selskapet en ordning der telefon og bredbånd dekkes. Ordningen er i utgangspunktet stillingsavhengig. Arbeidsforhold Komplett Bank er opptatt av å sikre gode arbeidsforhold som fremmer helse og fleksibilitet, for å opprettholde en motivert arbeidsstyrke. Komplett Bank gjennomfører hvert år en medarbeiderundersøkelse som bl.a. måler tilfredshet, engasjement og trivsel på arbeidsplassen. Undersøkelsen er en tilbakemeldingsmetode basert på modellen med jobbkrav kontra stillingsressurser, som viser Bankens evne til å utvikle et arbeidsmiljø der det er balanse mellom krav og ressurser. Resultatene av undersøkelsen samt en oppfølgende pulsmåling ca. 6 mnd etter hovedundersøkelsen, gir viktige tilbakemeldinger om tiltakene som gjennomføres og utvikling av arbeidsmiljøet . Gjennomgangen for 2021 viser at Bankens ansatte generelt er fornøyde på jobben og anser arbeidsmiljøet som bra, noe som understrekes av akseptable nivåer for gjennomtrekk blant ansatte og generelt lavt sykefravær. Tilbakemeldinger fra ansatte tidligere år har medført jevnlig publisering av nyhetsbrev, frokostmøter som også omfatter trening og utvikling samt aktiviteter på team-nivå. Medarbeiderundersøkelsen utgjør en integrert del av Bankens internkontroll, og gir grunnlag for å iverksette forbedringstiltak når det er behov for det. Sykefraværet i 2021 var på 4,1 %, opp fra 3,0 % i 2020. Økningen kan nok i stor grad tilskrives pandemien, da korttidsfraværet fremdeles er meget lavt. Banken har gjennomført ulike aktiviteter og velferdstiltak, som f.eks. løpetrening, og squash, for å fremme et aktivt sosialt miljø og trivsel på arbeidsplassen. Bankens HR-avdeling jobber systematisk for å redusere sykefraværet gjennom forebyggende arbeidsmiljøtiltak, samt tett oppfølging og dialog med medarbeidere om fravær. Banken har opprettet et arbeidsmiljøutvalg, som er et samarbeidsorgan som har som hovedfunksjon å bidra til et fullt ut tilfredsstillende arbeidsmiljø i Banken. Utvalget består av to tillitsvalgte og to ansatte. Utvalget deltar i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og følger utviklingen i spørsmål som angår de ansattes sikkerhet, helse og velferd. Utvalget avholdt tre møter i 2021. Bankens hjemmekontorløsning bidrar til en mest mulig effektiv drift. Høsten 2021 etablerte Banken en hybridløsning der ansatte kan arbeide inntil 3 dager i uken hjemmefra, men at kontoret fortsatt er den viktigste arena for samhandling, kompetanseoverføring og -bygging, videreutvikle arbeidsmiljøet og opprettholde og bygge nettverk. Som en følge av dette har Banken og de ansatte inngått avtaler om hjemmekontor. Selskapet har videre utvidet bruken av Microsoft Teams som felles kommunikasjonsplattform. Alle møter og lederoppfølging skjer i dag primært via denne kanalen samtidig som Teams fungerer som et intranett. Banken har oppfordret til, og tilrettelagt for fysisk aktivitet gjennom hjemmekontorperioden. Dette innebærer bla «walk and talk»-møter når det er mulig. I perioder har det også vært arrangert fysiske aktiviteter i kontortiden. Flere nyansatte har startet under Covid-19 perioden. Både intervjuprosesser og oppstart har primært skjedd digitalt. Banken har som smittevernstiltak opprettholdt en økt rengjøringsfrekvens i kontorlokalet på Lysaker. Alle ansatte fikk tilbud om influensavaksine. Banken har gjennomført flere interne Covid-19 undersøkelser for å kartlegge hvordan ansatte opplever hjemmekontorsituasjonen, og for å følge opp og forbedre arbeidssituasjonen på hjemmekontor for den enkelte. Under pandemien har selskapet brukt betydelig tid og ressurser på en vellykket relansering av selskapets verdigrunnlag. Dette inkluderer flere heldigitale samlinger for samtlige ansatte, og tilbakemeldingene og engasjementet er stort blant de ansatte. Banken har oppfordret til, og tilrettelagt for fysisk aktivitet gjennom hjemmekontorperioden. Dette innebærer bla «walk and talk»-møter når det er mulig. Videre er det blitt arrangert digital lunsjtrening. For å sikre tilstrekkelig kommunikasjon og samhold på tvers av Banken, er det blitt gjennomført digitale én til én møter (ca. 800 møter totalt) hvor ansatte har hatt digitale 5-10 minutters samtaler med en tilfeldig valgt kollega. Utover dette har selskapet arrangert sosiale digitale aktiviteter som «Escape Room», «Kahoot» m.m. Banken har også inngått en avtale med «Helsetelefonen» der ansatte kan ringe ved behov for bistand fra sykepleier/lege eller andre helsetjenester. Flere nyansatte har startet under Covid-19 perioden. Både intervjuprosesser og oppstart har primært skjedd digitalt. Banken har videre økt rengjøringsfrekvensen i kontorlokalet på Lysaker, og ansatte har fått munnbind tilsendt hjem. Banken har gjennomført flere interne Covid-19 undersøkelser for å kartlegge hvordan ansatte opplever hjemmekontorsituasjonen, og for å følge opp og forbedre arbeidssituasjonen på hjemmekontor for den enkelte. Faglig og personlig utvikling Læring og utvikling på jobb er viktig for Komplett Bank. Bedriftskulturen er basert på deling av kunnskaper og varierte arbeidsoppgaver for å oppmuntre ansatte til å utfordre seg selv. Komplett Bank Årsrapport 2021 27

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=