Kollektivtransportproduksjon AS Årsrapport
/
2012 9
Lørenbanen
Lørenbanenprosjektet ble etablert i januar 2012.
Prosjektets mandat er å etablere en 1,6 kilometer
ny dobbeltsporet bane mellom Sinsen og Økern, ny
underjordisk stasjon på Løren, samt oppgradering av
stasjonene Vestli, Romsås og Stovner. Anleggsstart for
prosjektet er sommer/høst 2013, med ferdigstillelse i
2016. Hensikten med prosjektet er å frigjøre kapasi-
tet i sentrumstunnelen, gi Grorudbanens trafikanter
kortere reisetid til stasjoner langs T-baneringen og gi
Lørenområdet et bedre kollektivtilbud.
Torshov, Grünerløkka, Nybrua
Store deler av trikkeskinnene med fundamenter på
Torshov og Grünerløkka ble skiftet ut. Strekningene
Åsengata-Torshovgata og Hesselbergs gate–Paulus
kirke, samt strekningen Torshovgate-Biermannsgate ble
fullført. Det er også lagt ny skinnegang ved Nybrua.
Ekebergbanen
Det pågår en gradvis oppgradering av Ekebergbanen.
I desember 2012 ble arbeidene knyttet til strekningen
mellom Holtet, Sørli og videre til Bråten sluttført.
Hegdehaugsveien
Skinnegang og fundament for trikk ble fornyet i
Hegdehaugsveien mellom Parkveien og Holtegata.
Her har trafikken vært stengt i perioden anleggs
arbeidene har pågått. Det er planlagt videre opp
gradering av Bogstadveien i 2013.
Ny boggilinje på Ryen
På Ryen verksted bygges ny boggilinje for bedre
håndtering av boggier på trikk og T-bane. Med den
nye boggilinjen vil KTP få et anlegg som er blant
det beste i europeisk målestokk, med robotløfting
av boggier og unike muligheter for å dokumentere
tilstanden på materiellet. Byggingen startet høsten
2011 og fullføres før sommeren 2013. Den nye
boggilinjen vil være en positiv faktor også for å
bedre sikkerhet og komfort på trikk og T-bane.