Årsrapport KTP 2012 - page 13

Kollektivtransportproduksjon AS Årsrapport
/
2012 13
Moderniserte lokaler
Konsernets hovedkontor på Tøyen ble totalrehabilitert i 2012.
Gjennom høsten kunne medarbeiderne flytte tilbake til mo-
derne og åpne kontorløsninger, understøttet av nye, frem-
tidsrettede og standardiserte IT- og kommunikasjonsløsninger.
Lokalene har fått en tydelig identitet med farger og grafiske
løsninger hentet fra kollektivtrafikken. Det er nå lagt til rette
for bedre flyt og deling av informasjon, forenkling av arbeids-
prosesser, raskere beslutninger og økt innovasjon.
Alle medarbeidere har sin arbeidsplass i åpent kontorland-
skap og har lik tilgang til stillerom, prosjektrom, arbeidsrom,
møterom og sosiale soner. I tillegg er resepsjon, kantine, arkiver
og treningsrom fornyet. Ombyggingen innebærer en betydelig
arealeffektivisering. Mens konsernet tidligere disponerte 210
arbeidsplasser fordelt på ti etasjer, disponeres nå 235 arbeids-
plasser fordelt på sju etasjer. Det har også gitt plass til samlo-
kalisering av administrative funksjoner i Oslotrikken og Oslo
T-banedrift.
Det ble etablert et FLYT-prosjekt for å samordne endrings-
prosessene og forberede organisasjon og medarbeidere for
endring. FLYT-prosjektet skal også bidra til at organisasjonen
endrer seg over tid og utnytter de investeringene som er gjort
i fysiske omgivelser og IT-løsninger.
IT-revolusjon
KTPs IT-plattform har blitt betydelig fornyet i løpet av de siste
årene. Fase én av IT-fornyelsen har i hovedsak dreid seg om
En organisasjon i utvikling
å sikre driften og modernisere brukerutstyret. Neste fase av
fornyelsen vil i stor grad handle om fagsystemer og innebærer
en kontinuerlig prosess med forbedringer frem til 2015.
De nye lokalene er utstyrt med flatskjermer, interaktive
løsninger for digital booking av møterom som synkroniserer
automatisk og utstrakt bruk av trådløse løsninger. Som del av
IT-­fornyingen er iPad’er i stor grad tatt i bruk i organisasjonen.
Tynne klienter med to skjermer har blitt bedriftens standard­
oppsett, og det satses på utskriftsløsninger med skikker-print-
teknologi. I sum vil disse løsningene bidra til at utskrifts­volumet
i organisasjonen blir redusert og at IT-plattformen er klargjort
for å støtte opp under forretningsløftet Best 2015.
Nærværskampanje
I regi av et prosjekt med fokus på tilstedeværelse gjennomføres
det en «nærværskampanje» i konsernet. Kampanjen består
av et sett med aktiviteter, hvor målene er å være best på jobb
og å redusere sykefraværet. De virksomhetsområder som har
størst relativ prosentvis reduksjon i sykefravær, kvartalsvis
og på halvårs- og årsbasis, premieres. Det er gjennomført
­kompetansegivende opplæring av ledere, nøkkel­medarbeidere
og tillitsvalgte i sykefraværsopp­følging, inkludert juridiske
temaer. Et nytt oppfølgings­verktøy for sykefravær, som skal
­benyttes av ledere, ”HRessurs” er implementert i hele kon­
sernet.
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...52
Powered by FlippingBook