Årsrapport KTP 2012 - page 14

14 Kollektivtransportproduksjon AS Årsrapport
/
2012
HMS-utvikling
KTP har et sentralt HMS-system som samordner og trekker
opp hovedlinjene for det systematiske HMS-arbeidet i konser-
net. I tillegg er det lokale HMS-systemer ute i selskapene med
rutiner tilpasset det enkelte selskap. Alle datterselskapene og
morselskapet har arbeidsmiljøutvalg og hovedverneombud.
Konsernets HMS-kurs og kursets målgrupper er evaluert
og forbedret slik at HMS-opplæringen skal bli mer effektiv
og målrettet. KTP har besluttet å beholde bedriftshelsetjenes-
ten (HMS-avdelingen) i egen regi, under forutsetningen at
tjenestespekteret breddes og tilpasses bedriftens behov. Dette
inkluderer styrking av legeressursene for ytterligere å kunne
redusere arbeidsrelaterte skader og sykdomsrelatert fravær.
(Se styrets beretning for ytterligere HMS-rapportering.)
Ny pensjonsordning
KTP fikk 4. juni 2012 brev fra byrådsavdelingen med en
anmodning om å erstatte dagens ytelsesbaserte pensjons­
ordning med en innskuddsbasert ordning. Endringer i
folketrygden, behovet for en kostnads­effektiv pensjonsord-
ning og eiers ønske om endring av pensjonsordning har vært
basis for administrasjonens gjennomføring av en prosess med
sikte på overgang til hybrid tjenestepensjon med tilpassede
spare­satser. KTP vil holde alle alternativer åpne inntil konse­
kvensene av eventuelle endringer i offentlig ­tjenestepensjon
og innføring av ny tjenestepensjon i privat sektor er kartlagt.
Resultatene fra forhandling­ene rundt ny ­offentlig tjeneste­
pensjon i tariffoppgjøret 2014 vil være førende for ny
tjeneste­pensjon i KTP.
Nye retningslinjer for
omorganisering og omstilling
I februar 2012 ble nye, reviderte retningslinjer med prosess­
beskrivelse for omstilling og nedbemanning iverksatt.
Retningslinjene ble utarbeidet med bistand fra Spekter og i
samarbeid med de ansattes organisasjoner. Hensikten er å
sikre at lov- og avtaleverk følges ved omstillinger og om­
organiseringer.
Trafikksikkerhet i fokus
Statens Jernbanetilsyn (SJT) stiller til Oslotrikken AS og Oslo
T-banedrift AS krav til sikkerhetsarbeidet. Konsernet stiller
videre krav til øvrige datterselskaper og enheter, slik at en
skal være forberedt på å håndtere terrorsanslag og ulykker.
Konsernledelsen har hatt fokus på å oppdatere beredskaps-
planene i datterselskapene og gjennomføre øvelser. Sikker-
hetsarbeidet i konsernet vektlegger konsernledelsens rolle og
er basert på beredskapsplanene i datterselskapene og de ulike
enhetene.
Sikkerhetspolitikken i KTP AS består av tre grunnelementer:
a) Linjeansvar:
Alle har ansvar for at oppgavene
deres gjennomføres i tråd med sikkerhetskrav og støtter opp
om sikkerhetsmålet om ingen skadde eller drepte.
b)Nullvisjon, ingen skadde eller drepte:
Vi arbeider for at vår
virksomhet skal gjennomføres uten skade på personer eller
dødsfall. Personskader anses ikke å være hendige uhell eller
nødvendige for å gjennomføre vår virksomhet.
c) Kontinuerlig forbedring:
Vår virksomhet er risikofylt, og vi
frakter mange mennesker. I vårt arbeid skal vi sørge for at
denne risikoen hele tiden reduseres og sikkerhetsresultatene
blir bedre.
Det var ett dødsfall i forbindelse med trikkedriften i 2012 og
seks alvorlige personskader. Definisjonen på alvorlig person-
skade er innleggelse på sykehus i minst 24 timer. Dødsfallet
skjedde som følge av at en eldre kvinne gikk på rødt lys foran
trikken. Antall kollisjoner ligger på nivå med 2011, noe som er
et historisk sett bra, lavt nivå.
T-banen er ett av de sikreste transportsystemer i Norge. I
2012 ble ingen drept eller alvorlig skadd som følge av driften
av T-banen, og heller ikke i 2011 førte driften til dødsfall eller
alvorlige skader. At antall ­uønskede hendelser også viste en
nedgang gjenspeiler et godt forbedringsarbeid.
Unibuss har registrert en nedgang i antall skader fra forrige
år. Antall uhell med personskade i 2012 var 28, mot 31 i 2011.
Det var kun én alvorlig hendelse. En buss var innblandet i en
tragisk ulykke hvor to syklister kolliderte og den ene syklisten
falt under den bakre delen av leddbussen og forulykket.
For å synliggjøre sikkerhetsarbeidet som foregår i konsernet
ble det i august satt i gang en markeds­kampanje på T-bane
og trikk. Hovedbudskapet var ”Vi vil ikke klemme deg”. Bak-
grunnen for kampanjen var registrering av et økt antall skader
som følge av klemproblematikk i dørene. Kampanjen ble godt
mottatt av kundene og ble gjentatt i november.
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...52
Powered by FlippingBook