24 Kollektivtransportproduksjon AS Årsrapport
/
2012
ÅRET I KORTFORM
2012 var nok et fremgangsrikt år for KTP og kollektivtrafikken
i regionen, med fortsatt trafikkvekst, tilfredse kunder og god
regularitet. 129,8 mill. enkeltreiser ble utført av Oslotrikken og
Oslo T-banedrift i 2012, mot 128,6 mill. enkeltreiser i 2011.
Unibuss hadde cirka 80 mill. passasjerer i 2012, mot cirka 71
mill. passasjerer i 2011. Tilfredsheten blant de reisende sank
noe gjennom året, men 90,33 prosent av de reisende sier de er
fornøyd med tilbudet.
KTP er byggherre for flere større infrastrukturprosjekter,
hvorav det største i 2012 var videre utbygging av Kolsåsbanen,
mens arbeidene med den nye Lørenbanen startet opp. Til
sammen hadde Eiendom- og infrastruktur-enheten 68 pågå-
ende prosjekter i 2012, til en samlet akkumulert investerings-
verdi på 3,1 mrd. kroner. Av ferdigstilte prosjekter i 2012 ble 82
prosent levert på tid i forhold til ibruktakelse av anleggene og
trafikkpåsetting; 79 prosent ble levert innenfor avtalt kostnads-
ramme.
Høsten 2011 ble det, med bakgrunn i forhold noe tilbake
i tid, avdekket mistanke om korrupsjon i KTPs datterselskap
Unibuss AS, og dette har preget selskapet også gjennom 2012.
Det ble i løpet av året lagt ned mye arbeid i videreutvikling av
selskapets internkontrollsystem, revisjon av regler og rutiner
(herunder nytt etisk regelverk) og aktiviteter for å sikre etter
levelse av regelverk. Det ble også brukt tid på oppfølging av
utvidet interimsrevisjon fra selskapets revisor i 2011 og oppføl-
ging av compliance-systemet hos bussleverandører.
ESA gav i desember 2012 Kollektivtransportproduksjon AS
fullt medhold i at en kapitaltilførsel i 2004 fra Oslo kommune
var i tråd med EØS-regelverket. Saken har vært til behandling
i ESA som følge av en klage fra busselskapet ”Konkurrenten.
no”.
Sporveis-Annonsene AS som er et heleid datterselskap av
KTP, inngikk i 2012 en ny avtale med reklameselskapet Clear
Channel Norge AS om drift av reklameflater på kjøretøy og
stasjoner. Avtalen trådte i kraft 1.1.2013. Avtalen er langsiktig
og vil sikre betydelige inntekter som kommer kollektivtrafikken
til gode.
Resultatet før skatt for konsernet KTP i 2012 ble 27,5 mill.
kroner.
DATTERSELSKAPER
Oslo T-banedrift AS
2012 ble et godt år for T-banen. Antall enkeltreiser økte med
1,7 prosent fra 80,7 mill. i 2011 til 82,0 mill. i 2012. Våren
2011 vedtok Oslo Bystyre å benytte seg av en opsjon på kjøp
av ytterligere 32 togsett. Leveransen av disse startet i 2012, og
9. desember kunne frekvensen på Linje 5 økes til to avganger i
kvarteret – en viktig satsing for passasjerene, og kundetilfreds-
heten steg som følge av dette. I sum var det likevel en liten
nedgang i kundetilfredsheten, fra 93 prosent i 2011, til 91
prosent i 2012.
De nye vognene som kom i 2012 har bidratt til at regulari-
teten for T-banen har vært bra. Regulariteten økte fra 99,50
prosent i 2011 til 99,78 prosent i 2012.
8. oktober kunne Kolsåsbane-prosjektet som planlagt åpne
den nye Gjønnes stasjon. Byggingen av ny trase fra Bekkestua,
samt byggingen av nye Gjønnes stasjon hadde en samlet pris
på 120 mill. kroner. Arbeidet med bygging av nytt verksted
og parkering på Avløs ble startet opp. Det er også blant annet
gjennomført omfattende brannsikring i deler av T-bane tunel-
len, bygging av ny lakkeringshall på Holtet, og etablering av
renholdsbase og boggilinje på Ryen verksted ble fullført.
Prosjektet for fornying av Lambertseterbanen fortsatte i
2012. Og oppgradering av Ensjø T-banestasjon startet somme-
ren 2012.
Oslotrikken AS
Oslotrikken hadde en nedgang i antall enkeltreiser på 0,3
prosent i 2012 til 47,8 mill. reiser, mot 47,9 mill. reiser i 2011.
Oslotrikken har hatt en sterk trafikkvekst de senere årene og
tilbakegangen i 2012 skyldes dels omfattende anleggsarbei-
der på Majorstuen og strekningen Vogts gt.-Nybrua i løpet av
året, dels utfordringer knyttet til vogntilgjengelighet. Opp
graderingen av Ekebergbanen fortsatte også i 2012.
Regulariteten for trikken har ikke vært tilfredsstillende
gjennom året. Det har vært en marginal økning i regularite-
ten, fra 98.61 prosent i 2011 til 98,77 prosent i 2012. Det ble
startet et omfattende arbeid med å bedre regulariteten. Blant
annet ble det inngått avtale med leverandøren AnsaldoBreda
om et oppgraderingsprogram som på sikt skal bedre vogn-
tilgjengeligheten.
Det var en liten nedgang i kundetilfredsheten, fra 91 prosent
i 2011 til 89 prosent i 2012.
De eldste trikkene (SL79) har nå passert 30 år i drift, og
behovet for å kjøpe nytt materiell er stort. Det jobbes derfor
med en strategi som blant annet skal belyse behov for frem
tiden, samt definere tekniske standarder.