Årsrapport KTP 2012 - page 25

Kollektivtransportproduksjon AS Årsrapport
/
2012 25
Unibuss AS
Unibuss har hatt et krevende år etter at det ble fattet mistanke
om korrupsjon i selskapet høsten 2011. Den tyske bussprodu-
senten MAN ble i flere europeiske land dømt for korrupsjon, og
det ble antydet forgreninger mot Norge og Oslo.
Advokatfirmaet Wiersholm ble av styret i Unibuss, engasjert
for å foreta en omfattende granskning av mulig korrupsjon
i selskapet og granskningsrapporten forelå i juni 2012. Den
konkluderte med at selskapet noe tilbake i tid hadde blitt utsatt
for grov kriminalitet, og at omfanget var mer omfattende enn
først antatt. Politiet har tatt ut siktelse mot 13 personer i saken.
Tre av disse var ansatt i Unibuss da siktelsen ble tatt ut, og disse
personene er nå avskjediget. En fjerde hadde tidligere vært
ansatt i selskapet. Rapporten er i sin helhet overlevert til Oslo
Politidistrikt.
I februar 2012 ble Øystein Svendsen ansatt som ny adminis-
trerende direktør i selskapet. Svendsen hadde da vært konstitu-
ert i stillingen siden oktober 2011.
Unibuss hadde ved utgangen av året 685 busser med en
snittalder på 4,4, år. Kundetilfredsheten i 2012 endte på 91
prosent.
Bussanlegg AS
Bussanlegg AS har for samtlige seks bussanlegg inngått
langsiktige leieavtaler med Ruter AS. Det er avtalt at Ruter kan
fremleie bussanleggene i forbindelse med offentlige anbuds-
prosesser for rutebusstrafikken. Det er etablert en forvaltnings-
avtale med ForvaltningsCompagniet (ISS). Det er utarbeidet
både kort- og langtids vedlikeholdsprogram for anleggene.
Det ble investert for i alt 22,5 mill. kroner i 2012, hvorav
et hybelhus i Furuveien, Bærum, utgjorde 19,8 mill. kroner.
Bussanlegg AS undersøker nye muligheter for investeringer i
bussanlegg for å sikre tilstrekkelig kapasitet til garasjering av
det stadig stigende antall busser i Oslo og Akershus.
Sporveis-Annonsene AS
Sporveis-Annonsenes avtaler med henholdsvis JCDecaux
Norge AS og Clear Channel Norway AS, løp begge til og med
31. desember 2012. Det ble derfor igangsatt et arbeid allerede
i 2011 med å konkurranseutsette rettighetene til formidling
av trafikkreklame i Oslo og Akershus. Etter endt anbudskon-
kurranse ble Clear Channel Norway AS i juli 2012 valgt som
eneleverandør. I siste halvår 2012 har hovedfokus vært mobili-
sering og tilrettelegging for skifte av reklame­operatør 1. januar
2013.
Sporveis-Annonsene kunne i 2012 betale en plassavgift til
kollektivtransporten i Oslo og Akershus på totalt 52,6 mill.
kroner. Dette er en økning på 20 prosent sammenlignet med
2011.
Sporveisbillettene AS
Det var i 2012 ingen drift i selskapet (se note 7 i årsregn­
skapet).
ORGANISERING OG FORBEDRINGSARBEID
– VEIEN VIDERE
Det ble våren 2009 startet opp strategiske prosesser
i KTP for å utvikle konsernet til å bli et konkurransekraftig
kollektivselskap i Oslo-regionen, og det ­arbeides kontinuerlig
med forbedring, effektivisering og profesjonalisering av dagens
organisasjon.
Våren 2012 ble det gjennomført en analyse av effek­tivi­
serings­potensialet i konsernet. Høsten 2012 utarbeidet alle
enheter og datterselskap i KTP sine strategiske virksomhets­
planer med utgangspunkt i analyser av forbedringspotensialet
og konsernets ­strategiske målsetting ”Best 2015”.
Det pågående forbedringsprogrammet har som mål å for-
bedre og utnytte synergier som ligger i konsernet. Innen 2016
skal KTP forbedre seg med 270–400 mill. kroner, for å yte mest
mulig kollektivtrafikk for pengene.
Forbedringsprogrammet følger den oppsatte fremdrifts­
planen, og konsernet har i løpet av 2012 tatt ut 43 mill. kroner
i årlige effektiviseringsgevinster.
KTP gjennomfører en større integreringsprosess mellom
selskapene Oslotrikken AS og Oslo T-banedrift AS. Integre-
ringsprosessen dreier seg i stor grad om samhandling på alle
administrative nivåer. Det pågår
i tillegg forbedringsarbeid på tvers av enheter/datter­selskaper,
blant annet for effektivisering av verk­stedene og vedlikeholdet
av infrastrukturen.
Konsernet som helhet har i 2012 gjennomgått og forbedret
internkontrollsystemene, herunder blant annet revisjon av etisk
regelverk, styreinstruks, konsernsjefens instruks, fullmaktstruk-
tur og styrende dokumenter for risikostyring, internkontroll
og annet. KTPs internkontrollsystem bygges opp etter COSO-
rammeverket for god risikostyring og internkontroll.
Høsten 2012 ble det etablert en ny konsernledelse i KTP, med
seks nye konserndirektører. Ingeborg A. Holten er tilsatt som
konserndirektør HR, og har fått samlet flere av HR-ressursene
som tidligere har vært organisert ute i de ulike enhetene i den
sentralt organiserte konsernstaben. I løpet av 2012 har også
alle markeds- og kommunikasjonsressurser i konsernet blitt
samlet i én sentral stab i organisasjonen, ledet av nytilsatte
­Torgeir Kristiansen, konserndirektør kommunikasjon. Datter­
selskapene Oslotrikken og Oslo T-banedrift ledes nå med en
­tydelig samarbeidsstruktur av nytilsatte administrerende direk-
tør Bjørn Granviken. Per Magne Mathisen er tilsatt som kon-
serndirektør for eiendom og infrastruktur, og Anders Riiber som
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...52
Powered by FlippingBook