Årsrapport KTP 2012 - page 28

28 Kollektivtransportproduksjon AS Årsrapport
/
2012
Diskriminering
Konsernet arbeider aktivt og planmessig for å ivareta diskri-
mineringslovens formål innenfor virksomheten. Aktivitetene
omfatter blant annet rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår,
forfremmelse, utviklingsmuligheter og beskyttelse mot trakas-
sering. De ansatte i kon­sernet reflekterer i stor grad befolk-
ningssammensetningen i Oslo-regionen og cirka 20 prosent av
de ansatte representerer etniske minoritetsgrupper.
For arbeidstakere eller arbeidssøkere med nedsatt funksjons-
evne foretas det individuell tilrettelegging av arbeidsplass og
arbeidsoppgaver. Konsernet arbeider aktivt og målrettet for å
utforme og tilrettelegge de fysiske forholdene.
Nytt etisk regelverk
Det har i 2012 blitt lagt ned et omfattende arbeid i konser-
net for å få på plass et nytt etisk regelverk som omfatter alle
­ansatte i hele konsernet, inkludert alle datterselskap. Regel-
verket ferdigstilles og forankres i organisasjonen første kvartal
2013.
KTP som IA-bedrift
Hovedintensjonen med IA-avtalen er å inkludere flere i arbeids-
livet. Dette innebærer å drive forebyggende HMS-arbeid slik
at sykefraværet reduseres og pensjonsalderen økes. I tillegg
skal avtalen sikre at de sykmeldte lettere og hurtigere kommer
tilbake i arbeid ved å legge til rette for dette. I 2011 ble
IA avtalen videreført for perioden 2011-2013.
Alle selskapene i KTP-konsernet er IA-bedrifter.
Sykefravæ
r
Arbeidet med å redusere sykefraværet har sterk prioritet i kon-
sernet. Ulike yrkesgrupper har ulike utfordringer, så det arbei-
des på mange områder samtidig. Belastningsskader som følge
av ensidige arbeidsoperasjoner må i størst mulig grad unngås
og trening er som følge av dette viktig. Konsernet har godt
tilrettelagte forhold for egentrening og motiverer i størst ­mulig
grad til dette. Det er tilrettelagte forhold på flere lokasjoner
for trening, samt at det er inngått avtaler med treningssentre
der det er mest hensiktsmessig. Sykefraværet i konsernet var i
2012 på 8,4 prosent (8,3 prosent i 2011), og fordeler seg slik:
Oslo T-banedrift:
8,6 % (9,9 % i 2011)
Oslotrikken:
7,2 % (6,9 % i 2011)
Unibuss:
8,6 % (8,4 % i 2011)
KTP (morselskapet):
8,1 % (7,6 % i 2011)
(Øvrige datterselskaper har ingen egne ansatte.)
Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
KTP har et sentralt HMS-system som skal samordne og trekke
opp hovedlinjene for det systematiske HMS-arbeidet i konser-
net. I tillegg er det lokale HMS-­systemer ute i bedriften med
rutiner som ­beskriver hvordan ledere, verneombud og ansatte
skal praktisere HMS-arbeid på hver enkelt arbeidsplass. Det er
igangsatt et arbeid for å se på muligheten for å ­effektivisere
det systematiske HMS-arbeidet. Alle datterselskap og morsel-
skap har arbeidsmiljøutvalg (AMU) og hovedverneombud.
KTP anser at HMS-opplæring er viktig for det forebyggende
HMS-arbeidet og har arrangert egne, tilpassede grunnkurs og
repetisjonskurs innen HMS for alle ledere, AMU-medlemmer og
verneombud.
KTP er et konsern med mange, store og komplekse utfor-
dringer i de ansattes arbeidsmiljø og skal derfor la seg bistå av
en godkjent bedriftshelsetjeneste (BHT). KTPs egen interne BHT
(HMS-avdelingen) er godkjent og yter den nødvendige bistand
for konsernet.
Det var i løpet av året totalt 54 arbeidsrelaterte skader. Det
representerer en betydelig nedgang siden 2011, da det var
totalt 115 arbeidsrelaterte skader. Konsernets virksomhet med-
fører også risiko for trafikkuhell. I 2012 ble det registrert fem
alvorlige skader og to drepte i trafikken. I 2011 ble fem alvorlig
skadet relatert til KTPs virksomhet; ingen dødsfall.
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...52
Powered by FlippingBook