Kollektivtransportproduksjon AS Årsrapport
/
2012 37
konsernbidraget har virkning på utsatt skatt). Utsatt skatt både i selskaps
regnskapet og i konsernregnskapet regnskapsføres til nominelt beløp.
Anlegg under utførelse
Anlegg under utførelse er pågående investeringsprosjekter som ikke er av
sluttet eller fakturert. Når disse prosjektene blir avsluttet, vil de bli aktivert
som anleggsmidler eller fakturert til eksterne finansieringskilder.
Kontantstrømoppstilling
Kontantstrømoppstillingen er utarbeidet etter den indirekte metode.
Kontanter og kontantekvivalenter omfatter kontanter, bankinnskudd og
andre kortsiktige, likvide plasseringer.
Finansiell markedsrisiko
Likviditetsrisiko
Konsernets likviditet er organisert i en konsernkontoordning. Konsernet har
en kassakredittordning på MNOK 300. Per 31.12.2012 hadde konsernet
ikke trukket på kassakredittrammen.
Renterisiko
Konsernet har en låneportefølje pr. 31.12.12 på MNOK 1 465. Av dette
har morselskapet MNOK 1 413, og Unibuss MNOK 52. For morselskapet
var MNOK 620 sikret med rentebindingsavtaler med ulik løpetid.
Ved utgangen av 2012 er det avsatt MNOK 23 for overkurs på rentesi
kring. Det avsatte beløpet er nåverdiberegnet. Lån til Oslo kommune på
MNOK 410 og til Siemens på MNOK 22 har fastrente.
Unibuss har bare lån med flytende rente, men har indeksregulering av
kontraktsprisene som inkluderer utviklingen i rentemarkedet.
Kravet i konsernets rentestrategi er at minimum 40 prosent av samlet
lånebeløp skal være sikret ved rentebinding på minimum 2 år. Dagens
portefølje ligger innenfor dette kravet.
Markedsrisiko
Inngåtte kjørekontrakter har lav markedsrisiko. Ekspress- og turbil har
mer markedsrisiko, men aktiviteten er liten i forhold til konsernets totale
virksomhet.
Valutarisiko
Konsernet har tilnærmet ingen valutarisiko. Selskapet har marginal valuta
balanse. Omregning skjer på tidspunkt for opptak av leverandørgjeld.
Konsernet utfakturerer kun i NOK.
Nærstående parter
Ruter AS, eies av Oslo kommune, 60 prosent, og av Akershus fylkeskom
mune, 40 prosent, har ansvaret for utviklingen av kollektivtrafikken i Oslo
og Akershus, unntatt den som utføres av NSB.
Ruter kjøper transporttjenester for buss fra Unibuss AS, transporttjenester
for T-bane fra Oslo T-banedrift AS og transporttjenester for trikk fra Oslo
trikken AS. Det vesentlige av konsernets omsetning er iht. kontrakter med
Ruter. (I tillegg har Unibuss inntekter for kjøring i Vestfold og inntekter
knyttet til turbil og ekspressbusser.)
Alle kontraktene for rutebuss er iht. anbudskontrakter som går over 5 –10
år mens kontraktene for T-bane og trikk er ikke anbudsutsatte kontrakter
som reforhandles hvert år.
Alle kontraktene har bonus/malus avtaler knyttet til kvalitet.
KTP AS gjennomfører store investeringer i infrastrukturen. En vesentlig
andel av investeringene finansieres ved bruk av midler fra Oslopakke 3
og staten gjennom de tilskudd som Ruter AS mottar. Totalt ble KTP AS
tilført investeringsmidler fra andre med MNOK 761 i 2012. De største
investeringsprosjektene i 2012 (målt i forbruk) er Lambertseterbanen,
Kolsåsbanen, Ensjø stasjon og Avløs base. Konsernet balansefører netto
tilgodehavende/gjeld i balansen.
Oslo Vognselskap AS (OVS), eies 100 prosent av Oslo kommune, er eier av
alle T-banevogner og alle trikker. Vognene stilles vederlagsfritt til disposis
jon for konsernet. Alt vedlikehold utføres av konsernet. Det løpende ved
likeholdet dekkes iht. kjørekontrakten med Ruter AS mens det periodiske
vedlikeholdet faktureres OVS.
Morselskapet selger administrative tjenester knyttet til husleie, lønn, regn
skap, IT-drift, arkivering og anskaffelser, samt internservice til datterselska
pene. Prisene for disse tjenestene er basert på markedspriser.
Produksjonsenheten i morselskapet leverer tjenester for korrektivt og
periodisk vedlikehold av T-banevognene og trikkene til Oslo T-banedrift AS
og Oslo Trikken AS. Periodisk vedlikehold er pålagt vedlikehold gjennom
sikkerhetsreguleringer og garantiregime og er basert på antall kjørte
kilometer. Oslo T-banedrift AS og Oslo Trikken AS viderefakturerer periodisk
vedlikehold til Oslo Vognselskap AS.
NOTER
Note 1 – Virksomhetsområder
(Beløp i hele tusen)
*Vedlikehold T-bane
Trikk
Buss Eliminering Konsern
Resultat
Annen driftsinntekt
1 225 040 1 043 878 602 207 1 494 279 -972 551 3 392 853
Inntekt ved salg av
eiendeler
10
0
0
0
0
10
Sum inntekter
1 225 050 1 043 878 602 207 1 494 279 -972 551 3 392 863
Driftskostnader
før avskrivning
959 816 1 014 303 593 712 1 465 728 -972 541 3 074 018
Driftsresultat
før av/nedskrivninger
265 234 29 575
8 495 28 551
-10 318 845
Av-/nedskrivninger
173 263
349
160 49 283
-1 713 221 342
Driftsresultat
91 971 29 226
8 335 -20 732
1 705
97 505
Balanse
Sum anleggsmidler
3 145 352 156 691 107 639 175 843 -895 113 2 690 413
Sum omløpsmidler
742 730 196 608 125 607 266 496 -626 420 705 041
Gjeld
2 702 741 244 157 161 019 335 300 -1 045 581 2 448 651
Investeringstilganger
547 670
0
0 64 061
611 731
*Omfatter vedlikehold av infrastruktur og vogner, samt utleie av eiendom.
Samlede husleieinntekter for konsernet utgjør MNOK 81,3 mens totale
annonseinntekter er på MNOK 53,8. Konsernets driftsinntekter stammer i
hovedsak fra virksomhet i Oslo.
Virksomhetsområdene er delt inn i forretningsområder etter de tjenester
som det enkelte selskap tilbyr, samt morselskap bestående av verksted,
infrastruktur og konsernsenter. Inndelingen er i overensstemmelse med
den inndelingen som selskapet benytter for interne rapporterings og
styringsformål. I kolonnen for eliminering inngår transaksjoner mellom
forretningsområdene, og som er eliminert i konsernoppstillingen.
Aktivering av egne varekostnader er i 2011 feilaktig ført som driftsinntekt.
For å vise korrekte sammenligningstall, er driftsinntekt og varekostnad
”nedjustert” med MNOK 53 i 2011. Dette påvirker ikke resultatet.