Kollektivtransportproduksjon AS Årsrapport
/
2012 47
NOTER
Note 16 – Latente forpliktelser
Den norske stat er innklagd i to saker til ESA med påstand om ulovlig
økonomisk støtte til kollektivtransport. Et negativt utfall av saken vil få
betydning for Oslo kommunes kompensasjonsmodell til kollektivtrafikken
i Oslo, i all hovedsak knyttet til KTP og underliggende datterselskaper.
Det er gjennomført en risikokartlegging av økonomiske forpliktelsene i de
to sakene. Risikoen for økonomiske forpliktelser er ikke vurdert til høyere
enn 50 prosent innenfor noen av de innklagede punktene. Det er på bak
grunn av dette ikke gjort økonomiske avsetninger i regnskapet for 2012.
Klage nr. 1 for ESA:
Klagen gjelder påstand om ulovlig støtte i forbindelse med de årlige
tilskuddene som Oslo kommune betalte til AS Oslo Sporveier i årene 1997
til 2008. Klagen omfatter i tillegg en kapitalforhøyelse i 2004. Kapitalfor
høyelsen ble gjennomført for å kompensere underdekningen i konsernets
pensjonsforpliktelser og AS Sporveisbussenes andel av dette utgjorde i alt
MNOK 111. ESA konkluderte i sitt vedtak av 21. juni 2010 med at støtten
måtte karakteriseres som ”eksisterende støtte” og følgelig ikke skulle
tilbakebetales. Det ble besluttet å ikke åpne en formell undersøkelse. Ved
ETFA-domstolens dom av 22. august 2011 ble ESAs vedtak annullert på
grunn av manglende begrunnelse. I 2012 ble det åpnet formell under
søkelse i saken. 19. desember 2012 offentliggjorde ESA sin konklusjon i
saken. Der konkluderer ESA med at det ikke er betalt overkompensasjon
til KTP og datterselskapene eller at det har forekommet ulovlig statsstøtte.
ESA har derfor lukket sin undersøkelse av klage nr. 1.
Klage nr. 2 for ESA:
I 2011 ble Oslo Kommune igjen klaget inn for ESA med påstand om
ulovlig støtte til kollektivtrafikken. KTP har bidratt aktivt til at norske myn
digheter har svart ESA på spørsmål de har hatt vedrørende denne klagen
– og saken ligger nå hos ESA til behandling. Det forventes noe tid før ESA
beslutter i denne saken.
Note 17 – Korrupsjon
Høsten 2011 iverksatte styret i Unibuss undersøkelser som avdekket flere
uregelmessigheter, bl.a. korrupsjon, og forholdene ble politianmeldt. For
holdene som ble avdekket, medførte at Unibuss avskjediget tre ansatte.
I fortsettelsen av denne saken ble det våren 2012 foretatt ulike gjennom
ganger, granskninger og revisjoner av KTP-konsernets styringssystemer.
Dette har påført konsernet kostnader på totalt MNOK 9,7 i 2012, hvorav
MNOK 3,7 i Kollektivtransportproduksjon AS.
Note 18 – Tapskontrakter
Unibuss AS sin virksomhet innebærer at det inngås anbudskontrakter med
offentlig eide bestillerselskap om levering av rutebuss tjenester, i hovedsak
er dette bruttokontrakter hvor kjøper har inntektsansvaret. For disse
kontraktene bærer Unibuss AS en stor del av risikoen for utviklingen i flere
kostnadsarter (for eksempel lønn, rente og drivstoff) uten at inntektene
nødvendigvis blir indeksert tilsvarende. Dette kan resultere i ulønnsomme
kontrakter. Unibuss AS estimerer forventet resultatutvikling i den enkelte
kontrakt og foretar avsetninger der nåverdijusterte inntekter er lavere enn
uunngåelige kostnader som påløper i kontraktsperioden.