42 |
Sporveien | Årsrapport 2014 |
Infrastruktur 2014
Nytt signal- og sikringsanlegg på t-banen
Dagens signal- og sikringsanlegg på t-banen er bygget opp
med fysiske sporfelt og elektromekaniske eller elektronisk
baserte styringsenheter lokalt langs sporet. Halvparten
av anleggene er snart 50 år og modne for fornyelse. Flere
anlegg har høy feilrate og er vanskelige å vedlikeholde
på grunn av mangel på reservedeler og kompetanse hos
leverandører. I 2013 ble det gjennomført en konseptvalg
utredning for fornyelse av anlegget, som konkluderte med
at fornyelse med radiobasert system (CBTC) vil være mest
gunstig. Dette arbeidet er fulgt opp med planlegging og
strukturering av en prosjektorganisasjon i 2014, for gjen-
nomføring av anskaffelsen fra 2015.
Ekebergbanens parsell Bråten-Ljabru gjenåpnet
17. desember
Ytre del av Ekebergbanen var stengt for ombygging i peri-
oden 15. mars – 17 . desember. Strekningen på 1,65 kilo-
meter er bygget opp på nytt med fundamentering, spor og
strømforsyningsanlegg. Stålbroen på Sæter, bygget i 1941,
var enkeltsporet, og den er erstattet av en solid betongbro
med dobbeltspor. Sæter holdeplass er reetablert med platt-
former og leskur.
Tiltak i trikketraséene
16. mai ble det markert at prosjektet med sporfornyelser
og gateombygging i Bogstadveien ble avsluttet etter flere
års arbeid. Strekningen fra Cort Adelers gate til Solli plass
ble oppgradert innenfor perioden 17. mars – 26. november,
med en to-måneders stengeperiode med buss for trikk om
sommeren. Mye av arbeidsomfanget i disse prosjektene
var knyttet til fornyelse av vann- og avløpsledninger.
Også i Midtoddveien på Kjelsås var sportraséen stengt for
utbedring i perioden 14. juli – 7. november, og det ble kjørt
buss for trikk mellom Kjelsås og Disen.
Samlet plan for infrastruktur for trikk 2014-2018
Det er varierende kvalitet på dagens infrastruktur for
trikk, og mange strekninger har et betydelig vedlikeholds-
etterslep. I tillegg er det behov for oppgraderinger til en
jevnere standard, knyttet til planleggingen av anskaffelse
og innfasing av nye trikker fra 2019. I 2013 ble det laget
en samlet plan for trikkens infrastruktur, der behovet for
enkelttiltak og utbedring på 25 strekninger og punkter
beløper seg til ca. 2, 6 milliarder kroner over fem år. Planen
inngår som en del av trikkeprogrammet somRuter admin-
istrerer.




