Table of Contents Table of Contents
Previous Page  42 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 108 Next Page
Page Background

42 |

Sporveien | Årsrapport 2014 |

Infrastruktur 2014

Nytt signal- og sikringsanlegg på t-banen

Dagens signal- og sikringsanlegg på t-banen er bygget opp

med fysiske sporfelt og elektromekaniske eller elektronisk

baserte styringsenheter lokalt langs sporet. Halvparten

av anleggene er snart 50 år og modne for fornyelse. Flere

anlegg har høy feilrate og er vanskelige å vedlikeholde

på grunn av mangel på reservedeler og kompetanse hos

leverandører. I 2013 ble det gjennomført en konseptvalg­

utredning for fornyelse av anlegget, som konkluderte med

at fornyelse med radiobasert system (CBTC) vil være mest

gunstig. Dette arbeidet er fulgt opp med planlegging og

strukturering av en prosjektorganisasjon i 2014, for gjen-

nomføring av anskaffelsen fra 2015.

Ekebergbanens parsell Bråten-Ljabru gjenåpnet

17. desember

Ytre del av Ekebergbanen var stengt for ombygging i peri-

oden 15. mars – 17 . desember. Strekningen på 1,65 kilo-

meter er bygget opp på nytt med fundamentering, spor og

strømforsyningsanlegg. Stålbroen på Sæter, bygget i 1941,

var enkeltsporet, og den er erstattet av en solid betongbro

med dobbeltspor. Sæter holdeplass er reetablert med platt-

former og leskur.

Tiltak i trikketraséene

16. mai ble det markert at prosjektet med sporfornyelser

og gateombygging i Bogstadveien ble avsluttet etter flere

års arbeid. Strekningen fra Cort Adelers gate til Solli plass

ble oppgradert innenfor perioden 17. mars – 26. november,

med en to-måneders stengeperiode med buss for trikk om

sommeren. Mye av arbeidsomfanget i disse prosjektene

var knyttet til fornyelse av vann- og avløpsledninger.

Også i Midtoddveien på Kjelsås var sportraséen stengt for

utbedring i perioden 14. juli – 7. november, og det ble kjørt

buss for trikk mellom Kjelsås og Disen.

Samlet plan for infrastruktur for trikk 2014-2018

Det er varierende kvalitet på dagens infrastruktur for

trikk, og mange strekninger har et betydelig vedlikeholds-

etterslep. I tillegg er det behov for oppgraderinger til en

jevnere standard, knyttet til planleggingen av anskaffelse

og innfasing av nye trikker fra 2019. I 2013 ble det laget

en samlet plan for trikkens infrastruktur, der behovet for

enkelttiltak og utbedring på 25 strekninger og punkter

beløper seg til ca. 2, 6 milliarder kroner over fem år. Planen

inngår som en del av trikkeprogrammet somRuter admin-

istrerer.