40 |
Sporveien | Årsrapport 2014 |
Infrastruktur 2014
Kolsåsbanens parsell Avløs–Kolsås åpnet
Søndag 12. oktober gjenåpnet de siste tre kilometerne av
Kolsåsbanen med stasjonene Gjettum, Hauger og Kolsås.
Endestasjonen på Kolsås er utformet med midtplattform
med heldekkende tak, og arealene til den gamle vende-
sløyfen benyttes til innfartsparkering. Hele Kolsåsbanen
ble stengt for togtrafikk sommeren 2006 som følge av
akutt vedlikeholdsbehov og vedtak om utbygging til
metrostandard med 6-vognstog, strømskinner og nytt
signalanlegg. Regulering, bygging og gjenåpning har
gått parsell for parsell, og ved ferdigstillelsen i 2014 har
prosjektet brukt åtte år på tolv kilometer og 13 stasjoner.
Av den gamle banen er det bare selve traséen som er gjen-
brukt, mens underbygning, sporanlegg, støyskjermer,
strømforsyning, signalanlegg og stasjoner er nybygg.
Bygging av en t-bane gjennom etablert tettbebyggelse har
vært et stort og komplekst prosjekt som berørte mange,
ikke minst naboer som ga fra seg grunn permanent eller
midlertidig, og levde med anleggsstøy i lengre perioder.
Avløs base – bygging av nye haller og spor
Basen for t-banen på Avløs i Bærum bygges ut med nye
vognhaller og verkstedspor. Etter at tomten ble klargjort
i 2013 har byggearbeidene pågått gjennom hele 2014. En
gammel vognhall fra 1924 er rehabilitert og sammenføyd
med de nye hallene, noe som gir et samlet bygningskom-
pleks på 10.000 kvadratmeter. Det er plass til 25 togsett á
tre vogner innendørs, fordelt på 13 spor. I tillegg er det en
underetasje med tekniske rom, lager og parkeringsplasser.
Hele anlegget tas i bruk etappevis gjennom 2015.
Ryen base – nye vognvaskemaskiner
T-banens flåte av nye MX-tog er betydelig større enn
den gamle vognparken, og kravene til renhold er minst
like høye som før. Det er gjennomført en ombygging og
oppgradering av hele vaskehallen på Ryen base. Tidligere
vaskeprosess, der toget kjørte gjennom én fastmontert
vaskemaskin på vei inn i vaskehallen, er erstattet med to
bevegelige vaskemaskiner som behandler toget mens det
Infrastruktur 2014
I likhet med foregående år har 2014 vært preget av stor byggeaktivitet for å bidra til å gjøre Oslo og
Akershus rustet til å møte forventet innbyggervekst i årene som kommer.
står inne i hallen. Gevinstene ved dette er at vaskesporet
får høyere kapasitet ved at flere tog blir vasket hver natt, og
at vask kan foregå uavhengig av årstid og utetemperatur.
Lørenbanen – gjennomslag i tunnelen
Byggingen av Lørenbanen startet sommeren 2013 etter
halvannet år med planlegging, detaljprosjektering og
grunnerverv. Den nye banestrekningen med 1,6 kilo-
meter dobbeltspor skal gå i tunnel mellom Sinsen og
Økern, og det bygges en ny stasjon dypt under boligom-
rådet på Løren. Den nye banen kobles på Grorudbanen i
dagsonen mellom Hasle og Økern stasjoner. I hele 2014
gikk togtrafikken på enkeltspor gjennom anleggsområdet
på Hasle, men i januar 2015 var begge spor på Grorudbanen
ferdig bygget til normal, dobbeltsporet drift. All togtrafikk
på ringbanen mellom Carl Berners plass og Sinsen ble
midlertidig stanset og omlagt fra 23. juni, da byggingen
av koblingssonen mot Sinsen startet. Utsprengningen
av fjelltunnelen har foregått i to retninger fra påhugget
ved Løren stasjon, og tunnelløpene hadde gjennomslag
henholdsvis 21. mai mot Hasle og 14./28. november mot
Sinsen.
Tøyen stasjon – storskjerm 16. desember
Oslos politikere inngikk en avtale om Munchmuseet og
utvikling av Tøyen-området i mai 2013. Avtalen har et
konkret punkt om opprusting av Tøyen t-banestasjon, og
den første bevilgningen til dette ble gitt for 2014. Stasjonen
har vært i drift siden t-banens åpning i 1966 og trenger
både vedlikehold og oppgradering til nye krav. Tiltakene
i 2014 har vært å rydde opp i inngangsparti og vestibyle,
med nytt skiltprogram og en stor LED-skjerm med
visning av togenes avgangstider, reklame og informasjon/
nyheter både fra lokalområdet og byens kollektivtrafikk.
Skjermen ble offisielt innviet 16. desember. Videre er
det laget teknisk forprosjekt og parallelle arkitekt
oppdrag for bygningsmessige endringer i inngangs-
partiet, toghallen og enmulig ny adkomst til Tøyenparken.
▶
bytte plass m/viktige
hendelser om mulig!




