Table of Contents Table of Contents
Previous Page  40 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 108 Next Page
Page Background

40 |

Sporveien | Årsrapport 2014 |

Infrastruktur 2014

Kolsåsbanens parsell Avløs–Kolsås åpnet

Søndag 12. oktober gjenåpnet de siste tre kilometerne av

Kolsåsbanen med stasjonene Gjettum, Hauger og Kolsås.

Endestasjonen på Kolsås er utformet med midtplattform

med heldekkende tak, og arealene til den gamle vende-

sløyfen benyttes til innfartsparkering. Hele Kolsåsbanen

ble stengt for togtrafikk sommeren 2006 som følge av

akutt vedlikeholdsbehov og vedtak om utbygging til

metrostandard med 6-vognstog, strømskinner og nytt

signalanlegg. Regulering, bygging og gjenåpning har

gått parsell for parsell, og ved ferdigstillelsen i 2014 har

prosjektet brukt åtte år på tolv kilometer og 13 stasjoner.

Av den gamle banen er det bare selve traséen som er gjen-

brukt, mens underbygning, sporanlegg, støyskjermer,

strømforsyning, signalanlegg og stasjoner er nybygg.

Bygging av en t-bane gjennom etablert tettbebyggelse har

vært et stort og komplekst prosjekt som berørte mange,

ikke minst naboer som ga fra seg grunn permanent eller

midlertidig, og levde med anleggsstøy i lengre perioder.

Avløs base – bygging av nye haller og spor

Basen for t-banen på Avløs i Bærum bygges ut med nye

vognhaller og verkstedspor. Etter at tomten ble klargjort

i 2013 har byggearbeidene pågått gjennom hele 2014. En

gammel vognhall fra 1924 er rehabilitert og sammenføyd

med de nye hallene, noe som gir et samlet bygningskom-

pleks på 10.000 kvadratmeter. Det er plass til 25 togsett á

tre vogner innendørs, fordelt på 13 spor. I tillegg er det en

underetasje med tekniske rom, lager og parkeringsplasser.

Hele anlegget tas i bruk etappevis gjennom 2015.

Ryen base – nye vognvaskemaskiner

T-banens flåte av nye MX-tog er betydelig større enn

den gamle vognparken, og kravene til renhold er minst

like høye som før. Det er gjennomført en ombygging og

oppgradering av hele vaskehallen på Ryen base. Tidligere

vaskeprosess, der toget kjørte gjennom én fastmontert

vaskemaskin på vei inn i vaskehallen, er erstattet med to

bevegelige vaskemaskiner som behandler toget mens det

Infrastruktur 2014

I likhet med foregående år har 2014 vært preget av stor byggeaktivitet for å bidra til å gjøre Oslo og

Akershus rustet til å møte forventet innbyggervekst i årene som kommer.

står inne i hallen. Gevinstene ved dette er at vaskesporet

får høyere kapasitet ved at flere tog blir vasket hver natt, og

at vask kan foregå uavhengig av årstid og utetemperatur.

Lørenbanen – gjennomslag i tunnelen

Byggingen av Lørenbanen startet sommeren 2013 etter

halvannet år med planlegging, detaljprosjektering og

grunnerverv. Den nye banestrekningen med 1,6 kilo-

meter dobbeltspor skal gå i tunnel mellom Sinsen og

Økern, og det bygges en ny stasjon dypt under boligom-

rådet på Løren. Den nye banen kobles på Grorudbanen i

dagsonen mellom Hasle og Økern stasjoner. I hele 2014

gikk togtrafikken på enkeltspor gjennom anleggsområdet

på Hasle, men i januar 2015 var begge spor på Grorudbanen

ferdig bygget til normal, dobbeltsporet drift. All togtrafikk

på ringbanen mellom Carl Berners plass og Sinsen ble

midlertidig stanset og omlagt fra 23. juni, da byggingen

av koblingssonen mot Sinsen startet. Utsprengningen

av fjelltunnelen har foregått i to retninger fra påhugget

ved Løren stasjon, og tunnelløpene hadde gjennomslag

henholdsvis 21. mai mot Hasle og 14./28. november mot

Sinsen.

Tøyen stasjon – storskjerm 16. desember

Oslos politikere inngikk en avtale om Munchmuseet og

utvikling av Tøyen-området i mai 2013. Avtalen har et

konkret punkt om opprusting av Tøyen t-banestasjon, og

den første bevilgningen til dette ble gitt for 2014. Stasjonen

har vært i drift siden t-banens åpning i 1966 og trenger

både vedlikehold og oppgradering til nye krav. Tiltakene

i 2014 har vært å rydde opp i inngangsparti og vestibyle,

med nytt skiltprogram og en stor LED-skjerm med

visning av togenes avgangstider, reklame og informasjon/

nyheter både fra lokalområdet og byens kollektivtrafikk.

Skjermen ble offisielt innviet 16. desember. Videre er

det laget teknisk forprosjekt og parallelle arkitekt­

oppdrag for bygningsmessige endringer i inngangs-

partiet, toghallen og enmulig ny adkomst til Tøyenparken.

bytte plass m/viktige

hendelser om mulig!