Organisasjonsutvikling, en viktig del av strategien
Sporveien er en organisasjon i endring, og endringspro-
sessene vil fortsette i takt med utviklingen av kollek-
tivtrafikken og Sporveiens egne behov i årene fremover.
I 2014 ble det gjort flere viktige grep gjennom leder- og
medarbeiderutvikling, omorganisering, fornyelse og
utvikling av Sporveiens teknologiske plattformer.
For å tilpasse produksjonen best mulig til fremtidige
behov og Sporveiens strategi, ble operatørselskapene
Sporveien Trikken AS og Sporveien T-banen i 2014 knyttet
nærmere opp til verkstedene og Produksjonsenheten.
Disse områdene har nå en felles organisasjonsstruktur
og en felles ledergruppe. Ansvaret for de to verkstedene
er lagt inn under verkstedsjefene for henholdsvis trikk og
t-bane. Tilsvarende endringer ble gjort hos operatør med
produktsjefene for trikk og t-bane.
Digitalisering – et viktig grep
I løpet av de siste to årene har Sporveien flyttet seg
nærmere 30 digitale år fremover. Den strategiske satsingen
på digitalisering skal sikre at IT-plattformen bidrar til å gi
mest mulig kollektivtrafikk for pengene.
Fokusområder 2014
I 2014 etablerte vi et nytt datasenter, som sammen med
investeringer i sentral maskinvare og infrastruktur,
styrket sikkerheten og ytelsen. Vi investerte også i
modernisering av Sporveiens kjøreveiskritiske anlegg
for trikk og t-bane. Vår ambisjon er å levere «mest mulig
kollektivtrafikk for pengene», og planlegging og avvikling
av trafikken er viktig for å nå dette målet. Alle prosjekter
skal bistå våre kjerneprosesser og sikre at prosessene
for vedlikehold av rullende materiell og kjøreveisinfra-
struktur fungerer optimalt.
Vi har identifisert ti strategiske prosjekter og en hel rekke
støtteprosjekter – dette er de ti prosjektene:
•
Prosjektet for modernisering av virksomhetsstyringen
(«IFS8»)
har blant annet gitt bedre internkontroll og et grunn-
lag for videre effektivisering av arbeidsprosesser som
vedlikehold, innkjøp og lager.
•
Automatisk togdata og analyse
skal bidra til effektivisering
av vedlikehold og monitorering av togenes helsetilstand
i sanntid.
•
Effektiv virksomhetsstyring/IFS Fase 2
. IFS er Sporveiens
ERP-løsning, som blant annet styrer vedlikehold av
t-baner og trikker, samt Sporveiens omfattende skinne-
infrastruktur. Økonomi, lager og innkjøp ligger også i
IFS. Gjennom det betydelige arbeidet som er gjort i Fase
1, er grunnlaget lagt for videre forenkling, effektivisering
og «tuning» av forretningsprosesser.
•
Kjøreplanlegging og daglig drift (/HASTUS).
Fornyelse av
kjernesystem for utvikling og oppfølging av kjøre- og
bemanningsplaner. Nye løsninger legger til rette for
bedre og mer effektive planprosesser og en enklere
førerhverdag.
•
Sterkere støttesystemer for digital dokumentasjonshåndtering
gir bedre kontroll på dokumentasjon til både utbyggings-
formål og vedlikehold.
•
Etablering av styringssystem for Informasjonssikkerhet basert
på ISO 27001-standarden
er gjort for å møte økende krav
til sikkerhet.
•
Mobile løsninger
. Alt driftspersonell har fått e-post og
kalender for å sikre god kommunikasjon og enkel tilgang
til tjenestelister og driftsinformasjon.
• Masterdata og datavarehus.
Høy kvalitet i stamdata og
helhetlig integrasjonsarkitektur gir grunnlag for videre
automatisering og styringsinformasjon.
• Oppgradere
Intranett.
Oppgraderingen gjør det mulig å nå
alle Sporveiens medarbeidere uansett om de sitter foran
en PC eller kobler seg opp med mobil eller nettbrett.
• Best
trafikkledersentral
2015.
Prosjektet etablerer en ny
driftsplattform for IT-systemer knyttet til fremføring
av skinnegående trafikk.
36 |
Sporveien | Årsrapport 2014 |
Strategi




