Table of Contents Table of Contents
Previous Page  36 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 108 Next Page
Page Background

Organisasjonsutvikling, en viktig del av strategien

Sporveien er en organisasjon i endring, og endringspro-

sessene vil fortsette i takt med utviklingen av kollek-

tivtrafikken og Sporveiens egne behov i årene fremover.

I 2014 ble det gjort flere viktige grep gjennom leder- og

medarbeiderutvikling, omorganisering, fornyelse og

utvikling av Sporveiens teknologiske plattformer.

For å tilpasse produksjonen best mulig til fremtidige

behov og Sporveiens strategi, ble operatørselskapene

Sporveien Trikken AS og Sporveien T-banen i 2014 knyttet

nærmere opp til verkstedene og Produksjonsenheten.

Disse områdene har nå en felles organisasjonsstruktur

og en felles ledergruppe. Ansvaret for de to verkstedene

er lagt inn under verkstedsjefene for henholdsvis trikk og

t-bane. Tilsvarende endringer ble gjort hos operatør med

produktsjefene for trikk og t-bane.

Digitalisering – et viktig grep

I løpet av de siste to årene har Sporveien flyttet seg

nærmere 30 digitale år fremover. Den strategiske satsingen

på digitalisering skal sikre at IT-plattformen bidrar til å gi

mest mulig kollektivtrafikk for pengene.

Fokusområder 2014

I 2014 etablerte vi et nytt datasenter, som sammen med

investeringer i sentral maskinvare og infrastruktur,

styrket sikkerheten og ytelsen. Vi investerte også i

modernisering av Sporveiens kjøreveiskritiske anlegg

for trikk og t-bane. Vår ambisjon er å levere «mest mulig

kollektivtrafikk for pengene», og planlegging og avvikling

av trafikken er viktig for å nå dette målet. Alle prosjekter

skal bistå våre kjerneprosesser og sikre at prosessene

for vedlikehold av rullende materiell og kjøreveisinfra-

struktur fungerer optimalt.

Vi har identifisert ti strategiske prosjekter og en hel rekke

støtteprosjekter – dette er de ti prosjektene:

Prosjektet for modernisering av virksomhetsstyringen

(«IFS8»)

har blant annet gitt bedre internkontroll og et grunn-

lag for videre effektivisering av arbeidsprosesser som

vedlikehold, innkjøp og lager.

Automatisk togdata og analyse

skal bidra til effektivisering

av vedlikehold og monitorering av togenes helsetilstand

i sanntid.

Effektiv virksomhetsstyring/IFS Fase 2

. IFS er Sporveiens

ERP-løsning, som blant annet styrer vedlikehold av

t-baner og trikker, samt Sporveiens omfattende skinne-

infrastruktur. Økonomi, lager og innkjøp ligger også i

IFS. Gjennom det betydelige arbeidet som er gjort i Fase

1, er grunnlaget lagt for videre forenkling, effektivisering

og «tuning» av forretningsprosesser.

Kjøreplanlegging og daglig drift (/HASTUS).

Fornyelse av

kjernesystem for utvikling og oppfølging av kjøre- og

bemanningsplaner. Nye løsninger legger til rette for

bedre og mer effektive planprosesser og en enklere

førerhverdag.

Sterkere støttesystemer for digital dokumentasjonshåndtering

gir bedre kontroll på dokumentasjon til både utbyggings-

formål og vedlikehold.

Etablering av styringssystem for Informasjonssikkerhet basert

på ISO 27001-standarden

er gjort for å møte økende krav

til sikkerhet.

Mobile løsninger

. Alt driftspersonell har fått e-post og

kalender for å sikre god kommunikasjon og enkel tilgang

til tjenestelister og driftsinformasjon.

• Masterdata og datavarehus.

Høy kvalitet i stamdata og

helhetlig integrasjonsarkitektur gir grunnlag for videre

automatisering og styringsinformasjon.

• Oppgradere

Intranett.

Oppgraderingen gjør det mulig å nå

alle Sporveiens medarbeidere uansett om de sitter foran

en PC eller kobler seg opp med mobil eller nettbrett.

• Best

trafikkledersentral

2015.

Prosjektet etablerer en ny

driftsplattform for IT-systemer knyttet til fremføring

av skinnegående trafikk.

36 |

Sporveien | Årsrapport 2014 |

Strategi