| 35
Strategien
«
Best 2015
»
i praksis
Fra sju til åtte tog i kvarteret
Over en lengre periode har vi jobbet med å kartlegge
mulighetene for en økning i trafikken med dagens
materiell og infrastruktur. Etter en forstudie med analyse
og beregninger, testet vi i mars 2014 muligheten for å kjøre
åtte tog i kvarteret med t-banen gjennom fellestunnelen
i Oslo på strekningen Tøyen-Majorstuen. Med et eldre
signal- og sikringsanlegg har kapasiteten hittil vært sju
tog kjørt med en viss avstand. Prosjektet var en ubetinget
suksess. Den økte kapasiteten vil gi passasjerene i Oslo
et betydelig bedre tilbud ved at samtlige østlige linjer får
mellomavganger, uten at vi gjør større investeringer.
Vedlikehold av t-banetogene
Produksjonsenheten (PE) har i løpet av 2014 intensivert
virksomheten for å nå de effektivitetsmålene som ligger i
«Best 2015». Produksjonen er blant annet økt for å kunne
svare opp behovet for å kjøre ett tog ekstra i kvarteret.
MX-leveransen fra Siemens er fullført, og vi har nå 115
togsett til disposisjon. Driften av denne togflåten skal
ytterligere optimaliseres og bidra til å gi mest mulig koll-
ektivtrafikk for pengene.
Effektive serviceprogram
De første MX-togene er allerede tatt inn til 8 års- eller
960.000 km service. Dette er en stor service med betydelige
utfordringer. 26. mai 2014 besluttet styret i Sporveien å
bevilge en investeringsramme på 28 MNOK, tatt over
2014 og 2015, til dette. Midlene skal brukes til å anskaffe
nødvendig verktøy og utstyr til gjennomføringen av
servicen.
Ny vaskehall
I slutten av 2014 tok PE i bruk den nye vaskehallen på Ryen.
Den fastmonterte vaskemaskinen er erstattet med to
bevegelige vaskemaskiner som behandler toget mens det
står inne i hallen. Gevinsten er at vaskesporet får høyere
kapasitet (vasker flere tog per natt) og at vask kan foregå
uavhengig av årstid og utetemperatur.
Individstyring
PE tok i bruk individstyring av tog i begynnelsen av
september. Dette betyr at et MX-togsett følger bestemte
tognummer og mønster. Dette gir en oversikt over når
togsettet kommer til en base, slik at det kan settes på
riktig spor for innvendig vask. Dermed kan driftspauser
brukes til produksjonsarbeid, noe som betyr at verksted-
oppholdet blir kortere.
Vedlikehold av trikkene
Et trikkeprogram for anskaffelse av nye trikker og ny
infrastruktur er igangsatt. Målet er blant annet å erstatte
dagens trikkeflåte med nytt materiell. Dette er høyst
påkrevet siden dagens flåte er nedslitt. Bruk av LEAN
og program for individstyring av trikker er tatt i bruk på
verkstedet på Grefsen. Målet er å sikre at dagens trikkeflåte
ikke bare klarer å holde dagens trafikk i gang, men også er
i stand til å øke den daglige produksjonen av trafikklare
trikker fra 57 til 63.
En stadig større andel av trikker og t-banevogner er i 2014
gjort tilgjengelig for trafikk gjennom planmessig arbeid
for å redusere tiden vognene står på verksted. Dette har
redusert de direkte kostnadene til vedlikehold.
LEAN
Bruk av LEAN som verktøy og metodikk tas i stadig større
grad i bruk i Sporveien. Analyser har vist at det er betyde-
lige økonomi- og effektivitetsgevinster å hente på flere
av de store serviceintervallene. Det koster å la togene
stå ute av produksjon, derfor er effektive og rasjonelle
arbeidsmetoder nødvendige. De målbare effektene er
frigjort sporplass, mindre variasjon og avvik, mer robust
og fleksibel produksjon – og lavere sykefravær som en
tilleggseffekt.
”Vedlikeholdshus”
Gjennom et «vedlikeholdshus» har vi lagt til rette for
vedlikehold av infrastruktur, noe som gir bedre tilretteleg-
ging av deler, instrukser og dokumentasjon, kompetanse,
verktøy, maskiner og sportilgang. Gjennom en koordinert
planprosess og justerte skiftplaner har dette medført mer
vedlikehold og oppgraderte anlegg, forbedret teknisk
hastighet samt forbedret dokumentasjon.
Vi gjennomførte flere store infrastrukturprosjekter i 2014:
Kolsåsbanen, som har vært stengt for ombygging siden
sommeren 2006, ble ferdigstilt. På trikkesiden har Cort
Adelers gate, Kjelsås og Ekebergbanen blitt oppgradert.
Arbeidet som er gjort vil gi passasjerene et forbedret
tilbud, med høyere kvalitet og forbedret regularitet.
Vi jobber strategisk og metodisk med å redusere opp-
graderingsbehovet i kollektivtrafikken, og dette arbeidet
presenteres i en egen rapport som blir publisert våren 2015.
Strategisk satsing på interninformasjon
Det er ikke mulig å oppnå produksjonsmål og strategiske
ambisjoner uten at samtlige medarbeidere bidrar og
samhandler gjennom kunnskapsdeling og god infor-
masjon. Informasjonsmøter for ledere og ansatte er derfor
et viktig virkemiddel for å sikre at alle kjenner målene.
Disse avholdes gjennom døgnet slik at alle, uansett
turnus, har et tilbud om å delta. Informasjonsmøtene tas
også opp på film og vises på storskjerm, slik at informa-
sjonen blir tilgjengelig også for de som ikke har mulighet
til å delta på informasjonsmøtene.
Gjennombevisst satsing på bruk av film, har vi hevet kvali-
teten og tilgjengeligheten på interninformasjonen. Ved å
etablere storskjermer i arbeidsmiljøer som ikke har tilgang
til dataskjermer, får nå yrkesgrupper det er vanskelig å nå
via intranett samme informasjon som alle andre. Bruk
av film levendegjør enkeltpersoner, ulike arbeidsmiljøer
og milepæler i bedriftens historie. I løpet av 2014 ble det
produsert 25 filmer og avholdt om lag 50 informasjons-
møter i regi av Sporveiens kommunikasjonsstab.




