Table of Contents Table of Contents
Previous Page  35 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 108 Next Page
Page Background

| 35

Strategien

«

Best 2015

»

i praksis

Fra sju til åtte tog i kvarteret

Over en lengre periode har vi jobbet med å kartlegge

mulighetene for en økning i trafikken med dagens

materiell og infrastruktur. Etter en forstudie med analyse

og beregninger, testet vi i mars 2014 muligheten for å kjøre

åtte tog i kvarteret med t-banen gjennom fellestunnelen

i Oslo på strekningen Tøyen-Majorstuen. Med et eldre

signal- og sikringsanlegg har kapasiteten hittil vært sju

tog kjørt med en viss avstand. Prosjektet var en ubetinget

suksess. Den økte kapasiteten vil gi passasjerene i Oslo

et betydelig bedre tilbud ved at samtlige østlige linjer får

mellomavganger, uten at vi gjør større investeringer.

Vedlikehold av t-banetogene

Produksjonsenheten (PE) har i løpet av 2014 intensivert

virksomheten for å nå de effektivitetsmålene som ligger i

«Best 2015». Produksjonen er blant annet økt for å kunne

svare opp behovet for å kjøre ett tog ekstra i kvarteret.

MX-leveransen fra Siemens er fullført, og vi har nå 115

togsett til disposisjon. Driften av denne togflåten skal

ytterligere optimaliseres og bidra til å gi mest mulig koll-

ektivtrafikk for pengene.

Effektive serviceprogram

De første MX-togene er allerede tatt inn til 8 års- eller

960.000 km service. Dette er en stor service med betydelige

utfordringer. 26. mai 2014 besluttet styret i Sporveien å

bevilge en investeringsramme på 28 MNOK, tatt over

2014 og 2015, til dette. Midlene skal brukes til å anskaffe

nødvendig verktøy og utstyr til gjennomføringen av

servicen.

Ny vaskehall

I slutten av 2014 tok PE i bruk den nye vaskehallen på Ryen.

Den fastmonterte vaskemaskinen er erstattet med to

bevegelige vaskemaskiner som behandler toget mens det

står inne i hallen. Gevinsten er at vaskesporet får høyere

kapasitet (vasker flere tog per natt) og at vask kan foregå

uavhengig av årstid og utetemperatur.

Individstyring

PE tok i bruk individstyring av tog i begynnelsen av

september. Dette betyr at et MX-togsett følger bestemte

tognummer og mønster. Dette gir en oversikt over når

togsettet kommer til en base, slik at det kan settes på

riktig spor for innvendig vask. Dermed kan driftspauser

brukes til produksjonsarbeid, noe som betyr at verksted-

oppholdet blir kortere.

Vedlikehold av trikkene

Et trikkeprogram for anskaffelse av nye trikker og ny

infrastruktur er igangsatt. Målet er blant annet å erstatte

dagens trikkeflåte med nytt materiell. Dette er høyst

påkrevet siden dagens flåte er nedslitt. Bruk av LEAN

og program for individstyring av trikker er tatt i bruk på

verkstedet på Grefsen. Målet er å sikre at dagens trikkeflåte

ikke bare klarer å holde dagens trafikk i gang, men også er

i stand til å øke den daglige produksjonen av trafikklare

trikker fra 57 til 63.

En stadig større andel av trikker og t-banevogner er i 2014

gjort tilgjengelig for trafikk gjennom planmessig arbeid

for å redusere tiden vognene står på verksted. Dette har

redusert de direkte kostnadene til vedlikehold.

LEAN

Bruk av LEAN som verktøy og metodikk tas i stadig større

grad i bruk i Sporveien. Analyser har vist at det er betyde-

lige økonomi- og effektivitetsgevinster å hente på flere

av de store serviceintervallene. Det koster å la togene

stå ute av produksjon, derfor er effektive og rasjonelle

arbeidsmetoder nødvendige. De målbare effektene er

frigjort sporplass, mindre variasjon og avvik, mer robust

og fleksibel produksjon – og lavere sykefravær som en

tilleggseffekt.

”Vedlikeholdshus”

Gjennom et «vedlikeholdshus» har vi lagt til rette for

vedlikehold av infrastruktur, noe som gir bedre tilretteleg-

ging av deler, instrukser og dokumentasjon, kompetanse,

verktøy, maskiner og sportilgang. Gjennom en koordinert

planprosess og justerte skiftplaner har dette medført mer

vedlikehold og oppgraderte anlegg, forbedret teknisk

hastighet samt forbedret dokumentasjon.

Vi gjennomførte flere store infrastrukturprosjekter i 2014:

Kolsåsbanen, som har vært stengt for ombygging siden

sommeren 2006, ble ferdigstilt. På trikkesiden har Cort

Adelers gate, Kjelsås og Ekebergbanen blitt oppgradert.

Arbeidet som er gjort vil gi passasjerene et forbedret

tilbud, med høyere kvalitet og forbedret regularitet.

Vi jobber strategisk og metodisk med å redusere opp-

graderingsbehovet i kollektivtrafikken, og dette arbeidet

presenteres i en egen rapport som blir publisert våren 2015.

Strategisk satsing på interninformasjon

Det er ikke mulig å oppnå produksjonsmål og strategiske

ambisjoner uten at samtlige medarbeidere bidrar og

samhandler gjennom kunnskapsdeling og god infor-

masjon. Informasjonsmøter for ledere og ansatte er derfor

et viktig virkemiddel for å sikre at alle kjenner målene.

Disse avholdes gjennom døgnet slik at alle, uansett

turnus, har et tilbud om å delta. Informasjonsmøtene tas

også opp på film og vises på storskjerm, slik at informa-

sjonen blir tilgjengelig også for de som ikke har mulighet

til å delta på informasjonsmøtene.

Gjennombevisst satsing på bruk av film, har vi hevet kvali-

teten og tilgjengeligheten på interninformasjonen. Ved å

etablere storskjermer i arbeidsmiljøer som ikke har tilgang

til dataskjermer, får nå yrkesgrupper det er vanskelig å nå

via intranett samme informasjon som alle andre. Bruk

av film levendegjør enkeltpersoner, ulike arbeidsmiljøer

og milepæler i bedriftens historie. I løpet av 2014 ble det

produsert 25 filmer og avholdt om lag 50 informasjons-

møter i regi av Sporveiens kommunikasjonsstab.