30 |
Sporveien | Årsrapport 2014
Kunst løfter
reisen
Østerås
–Jeg sto rett og slett på plattformen på Stovner
t-banestasjon og spurte dem som kom forbi om
vi skulle gjøre noe sammen. Resultatet har blitt
at 140 beboere har fått presentert seg kunstnerisk
på veggene her. Tilbakemeldingene er at folk nå
føler seg mer velkomne på stasjonen, forteller en
entusiastisk billedkunstner Adriana Bertet.
Bertet har et eget forhold til Stovner. Allerede i 1992 leverte
hun sitt første utkast til kunstnerisk utsmykning av sta-
sjonen, det het «Jordens passasjer» og var influert av det
flerkulturelle nabolaget.
Ni år senere var budskapet ikke aktuelt lenger og kunstneren
ringte Sporveien for å gjøre en innholdsmessig (mental)
oppgradering. Inspirert av Nobelprisen til Dalai Lama intro-
duserte Bertet prosjektet «prepare your body and mind».
Tredje omgang, sompågår nåmed Sporveien somoppdrags-
giver og med støtte fra Bydel Stovner og Norsk Kultur-
råd, har mottoet «Alt er i endring – ingenting går tapt».
–Jeg legger vekt på å skape universell og folkelig til-
gjengelig kunst, ikke noe elitisk jåleri. Derfor ser jeg ikke
på stasjonsveggene som noe personlig sololøp, men heller
et rom for en kunstnerstyrt medvirkningsprosess der
lokale beboere er både deltakere og publikum.
Stovner stasjon er preget av gjenkjennelige karakterer med
et budskap i tekst eller tegning, og er blitt til gjennom at
folk har tegnet skisser som kunstneren så har overført
til stasjonsveggene. Her er fotballspillere, historielag og
sjakkspillere representert, samt en rekke unge mennesker
enkeltvis eller i gruppe.
–
Til sammen skaper kunsten et bilde av livet blant
beboerne på Stovner. Tilbakemeldingene er gode, folk er
stolte av og har fått et eierforhold til kunsten, noe som
også motvirker hærverk. Selv gleder jeg meg over å kunne
jobbe med eksperimentelle kunstutsmykninger på ledige
veggflater i byen vår, kunsten sier noe om samfunnet vi
lever i – om oss – avslutter Adriana Bertet.
Stolthet på
Stovner
–T-banen er et av de mest spennende steder vi
møter kunst. Her pulserer dagliglivet, samtidig
som kunsten bidrar til å løfte opplevelsen med
reisen, ut av det mørke, vanskelige rommet og opp
til å bli en attraksjon, forklarer en entusiastisk
Merete Røstad.
Røstad arbeider med en doktoroppgave om kunst i det
offentlige rom på Oslo Kunsthøgskole. Hun har vært
kunstkonsulent for Oslo kommune, og har utarbeidet et
forprosjekt for hvordan Sporveien kan utnytte flater og
arealer til kunstformål, basert på erfaringer fra blant annet
Stockholm, Berlin og London.
–
Kunst på t-banen er en kunstform som vinner fram over
hele verden. Noen steder har slik kunst vært berømte
attraksjoner i mange år, som i Russland. Andre steder
benyttes ny teknologi som skaper engasjement og dis-
kusjoner.
På t-banen stilles spesielle krav til materialvalg og vedlike-
hold, sånn at kunsten tåler en støyt. Det er likevel ikke
bare snakk om permanente installasjoner.
–
I Malmø benyttes store projeksjoner der publikum kan
nyte ikke-eksisterende landskaper gjennom ikke-eksister-
ende vinduer. Og i London får ulike kunstnere utforme
stadig nye versjoner av linjekartet – noe som har blitt et
populært samleobjekt. Mulighetene er uendelige.
Merete Røstad tenker seg t-banen som et kunstmuseum
med ulike avdelinger. Hun har tro på å involvere alle,
passasjerer, betjening – ja, også pøbler og ramp – for tro
om ikke kunst også vil være bevisstgjørende mot hærverk?
Slik kommer kunsten ut til folket – og folket inn i kunsten.
Røabanen
Billedkunstner Adriana Bertet
på Stovner stasjon.




