– Jeg trengte en jobb ved siden av studiene, og tenkte at
t-banen måtte være tingen. Jeg begynte på førerkurs som
helgedagsbetjening i juni 2014, og har aldri angret en dag,
forteller John Delourme.
Teologi- og norskstudenten ble lokket til Sporveien av god
lønn og vissheten om at han innen kollektivtrafikken ville
utføre et samfunnsnyttig oppdrag. Uten t-banen stopper
Oslo. Likevel ble han positivt overrasket da han kom ut i
arbeid.
– Før jeg begynte, tenkte jeg på t-baneføreryrket som en
hvilken som helst jobb, men den gav så mye mer. Først og
fremst er det så utrolig kollegialt her, og gode arbeidskam-
erater er halve greia, for jobben i seg sjøl kan til tider være
monoton, poengterer Delourme.
– Å kjenne på ansvarsfølelsen kan også være godt inni-
mellom. Det er også fint å møte kunder og merke at de
verdsetter det vi gjør, da blomstrer jeg opp og dagen blir
ekstra hyggelig.
Som student setter han også pris på fleksibiliteten i organ-
iseringen av arbeidet, og at «man er ferdig på jobb når man
er ferdig».
– Saker og ting ordner seg her. Her er lite å sette fingeren
på og ikke noe tullball. Jeg anbefaler T-banen som arbeids-
plass til alle, avslutter t-banefører John Delourme.
“Å kjenne på
ansvarsfølelsen
kan også være godt
innimellom.”
1986
1990
1998
John Delourmes hverdag består i å kombinere to
t´er. Teologi og t-bane. Fellesnevneren er at begge er
samfunnsnyttig.
Sporveismuseet, som
huser store deler av
Sporveishistorien,
åpner på Majorstuen
John Delourme
blir født
Oddvar skifter karriere-
retning, fra gummihjul til
stålhjul, på Ryen verksted
Oddvar sørger for ettersyn
av de nye MX-togene: tøffe
tog i Porsche-design som er
arbeidsverktøyet til John
John har
overtatt
Sporveis-
stafettpinnen
John begynner sin
Sporveiskarriere som
t-banefører
Oddvar går av med
pensjon etter 50 år
i Sporveistjeneste
2014
2015
Fremtiden




