Table of Contents Table of Contents
Previous Page  24 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 108 Next Page
Page Background

– Hva jeg synes om å jobbe i Sporveien? Det er jo en grunn

til at jeg valgte å bli her i 50 år, forklarer nybakt pensjonist

Oddvar Hagen.

17 år gamle Oddvar Hagen begynte som bussmekaniker-

lærling på Bjølsen verksted i januar 1965. En gang var dette

anlegget det mest moderne i Norden, og kulturen blant

de innpå 150 arbeiderne var unik. Byggelag for de ansatte

ble etablert i nærheten, med tilnavn som «Eksospotta»,

«Girkassa» og «Gjeldsbo». Her fantes en sterk fagforening

og særorganisasjoner for nær sagt alle typer aktiviteter.

Hagen var selv aktiv vektløfter.

– Samholdet var sterkt. Fortsatt har jeg flere tidligere

arbeidskamerater som venner enn andre, oppsummerer

Hagen, som i likhet med så mange av kollegaene er ekte

Oslogutt, oppvokst på Kampen.

Etter at Bjølsen ble avviklet i 1998, endte Oddvar på

t-baneverkstedet på Ryen. Her fikk han de siste årene

oppgave å holde ettersyn med de splitter nye MX3000-

vognene, en takknemlig jobb der det meste fungerte. Så

gikk det sport i å holde ut femti år i samme bedrift – en

sjelden prestasjon i våre dager.

– Da jeg begynte som læregutt, var det flere som kommen-

terte at jeg var heldig som hadde fått jobb i Sporveien, for

der hadde de så god pensjon. Men hvem tenkte vel på det

da man var sytten? I dag er jeg desto gladere for å ha vært

ansatt i en bedrift med ordnede forhold, avslutter den

ferske pensjonisten.

Superveteranen

“Det er jo en grunn til

at jeg valgte å bli her i

50 år.”

Den første heste-

sporvogn kjører ut i

hovedstadens gater

Historisk oversikt over Oddvar Hagens og

John Delourmes liv og karriere i Sporveien.

1875

1930

1948

1965

SuperveteranenOddvar Hagen har vært i Sporveien

i 50 år, og har opplevd hele reisen fra læregutt til

pensjonist.

Oddvar Hagen

blir født

Bjølsen buss-

garasje tas i bruk

Oddvar starter sin sporveis-

karriere som bussmekaniker-

lærling på Bjølsen verksted

Lokaltrafikkhistorisk

forening stiftet, med

engasjement for å ta

vare på historien

Oslo får t-bane,

vognhall og verksted

på Ryen

1966

Sporveis-

medarbeideren

– en stolt rolle i utvikling