Table of Contents Table of Contents
Previous Page  19 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 108 Next Page
Page Background

| 19

Klimaregnskapet vil fremover bli et viktig verktøy i

arbeidet med å identifisere tiltak for å redusere virksom-

hetens klimapåvirkning. Et aktuelt eksempel på et slikt

tiltak er vårt arbeid med utfasing av oljekjeler til fordel

for varmekilder basert på fornybar energi.

Klimaregnskap 2014: Klimagassutslipp i tonn CO2e

GHG-protokollen omfatter en rekke klimagasser, som omregnes til CO2-

ekvivalenter, etter hvor skadelige de er for atmosfæren. Slik kan utslipp av

de ulike klimagassene, som CO2, metan, lystgass, SF6, HFK- og PFK-gasser,

sammenlignes.

Energi- og klimaregnskapet for 2014 inkluderer hele

Sporveien Oslo AS, og viser et totalt klimagassutslipp på

15.396,9 tonn CO2-ekvivalenter. Merk: Her er forbruk av

gass, utbetalt kilometergodtgjørelse, samt drivstofforbruk

til Unibuss ikke rapportert i 2014.

MILJØ

Sporveiens

klimaregnskap

Sporveien har i 2014 for første gang utarbeidet

et energi- og klimaregnskap basert på den inter-

nasjonale Greenhouse Gas-protokollen. GHG-

protokollen er den mest brukte standarden for

rapportering av klimagassutslipp.

16000

14000

8000

6000

12000

10000

4000

2000

0

Diesel

Fyringsolje

Elektrisitet

Fjernvarme

662

252

14.100

132

Enhetene følges opp ved hjelp av prosedyrer for overvåking

av risiko og tiltak for risikoavlastning. Våre styrende

dokumenter inkluderer Sporveiens etiske regelverk og

retningslinjer for risikostyring og internkontroll. Samtlige

dokumenter ble revidert i løpet av 2013, og er fremlagt for

styret og/eller konsernledelsen. Det etiske regelverket er

gjort kjent for alle ansatte, og er tilgjengelig på selskapets

intranett.

ETISK REGELVERK

Antikorrupsjon

- etisk regelverk

Sporveien er eksponert for risiko på en rekke

områder og gjennom hele verdikjeden. Risikohånd-

teringen er viktig for verdiskapingen, og er derfor

en integrert del av alle våre forretningsaktiviteter.

Vi jobber derfor, i tillegg til å følge lovpålagte krav, aktivt

ut mot vårt nærmiljø for å styrke kompetansen rundt vår

drift. Brosjyrer om trafikkregler knyttet til områder med

trikk, sikker av- og påstigning og sikkerhet om bord, er

tilgjengelig via våre nettsider, samt distribueres til barne-

hager, skoler, eldresentre og byens innbyggere generelt.

I tillegg deler vi hvert år ut flere tusen reflekser, for å bidra

til at byens innbyggere får bedre synlighet i mørket.

Trafikksikkerhet er Sporveiens viktigste prioritet og alle

hendelser følges systematisk opp for hele tiden å kunne

forbedre trafikksikkerheten for trikk og t-bane. I 2014 var

det to dødsfall og åtte alvorlig skadde etter hendelser med

trikk og t-bane. Ett dødsfall ved planovergangen på Steine-

rud stasjon hvor en person passerte overgangen mens

bommene var nede, og ett i Storgaten hvor en person

plutselig beveget seg ut i veien foran trikken.

SIKKERHET

En nullvisjon

Sporveien har en visjon om at ingen skal bli skadd

eller drept som følge av vår virksomhet.