| 19
Klimaregnskapet vil fremover bli et viktig verktøy i
arbeidet med å identifisere tiltak for å redusere virksom-
hetens klimapåvirkning. Et aktuelt eksempel på et slikt
tiltak er vårt arbeid med utfasing av oljekjeler til fordel
for varmekilder basert på fornybar energi.
Klimaregnskap 2014: Klimagassutslipp i tonn CO2e
GHG-protokollen omfatter en rekke klimagasser, som omregnes til CO2-
ekvivalenter, etter hvor skadelige de er for atmosfæren. Slik kan utslipp av
de ulike klimagassene, som CO2, metan, lystgass, SF6, HFK- og PFK-gasser,
sammenlignes.
Energi- og klimaregnskapet for 2014 inkluderer hele
Sporveien Oslo AS, og viser et totalt klimagassutslipp på
15.396,9 tonn CO2-ekvivalenter. Merk: Her er forbruk av
gass, utbetalt kilometergodtgjørelse, samt drivstofforbruk
til Unibuss ikke rapportert i 2014.
MILJØ
Sporveiens
klimaregnskap
Sporveien har i 2014 for første gang utarbeidet
et energi- og klimaregnskap basert på den inter-
nasjonale Greenhouse Gas-protokollen. GHG-
protokollen er den mest brukte standarden for
rapportering av klimagassutslipp.
16000
14000
8000
6000
12000
10000
4000
2000
0
Diesel
Fyringsolje
Elektrisitet
Fjernvarme
662
252
14.100
132
Enhetene følges opp ved hjelp av prosedyrer for overvåking
av risiko og tiltak for risikoavlastning. Våre styrende
dokumenter inkluderer Sporveiens etiske regelverk og
retningslinjer for risikostyring og internkontroll. Samtlige
dokumenter ble revidert i løpet av 2013, og er fremlagt for
styret og/eller konsernledelsen. Det etiske regelverket er
gjort kjent for alle ansatte, og er tilgjengelig på selskapets
intranett.
ETISK REGELVERK
Antikorrupsjon
- etisk regelverk
Sporveien er eksponert for risiko på en rekke
områder og gjennom hele verdikjeden. Risikohånd-
teringen er viktig for verdiskapingen, og er derfor
en integrert del av alle våre forretningsaktiviteter.
Vi jobber derfor, i tillegg til å følge lovpålagte krav, aktivt
ut mot vårt nærmiljø for å styrke kompetansen rundt vår
drift. Brosjyrer om trafikkregler knyttet til områder med
trikk, sikker av- og påstigning og sikkerhet om bord, er
tilgjengelig via våre nettsider, samt distribueres til barne-
hager, skoler, eldresentre og byens innbyggere generelt.
I tillegg deler vi hvert år ut flere tusen reflekser, for å bidra
til at byens innbyggere får bedre synlighet i mørket.
Trafikksikkerhet er Sporveiens viktigste prioritet og alle
hendelser følges systematisk opp for hele tiden å kunne
forbedre trafikksikkerheten for trikk og t-bane. I 2014 var
det to dødsfall og åtte alvorlig skadde etter hendelser med
trikk og t-bane. Ett dødsfall ved planovergangen på Steine-
rud stasjon hvor en person passerte overgangen mens
bommene var nede, og ett i Storgaten hvor en person
plutselig beveget seg ut i veien foran trikken.
SIKKERHET
En nullvisjon
Sporveien har en visjon om at ingen skal bli skadd
eller drept som følge av vår virksomhet.




