Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 108 Next Page
Page Background

– Sporveien har et veldig viktig samfunnsoppdrag i Oslo-

regionen. Dersom vi bare skulle hatt veier til å trans-

portere alle de reisende, så måtte vi ha økt veikapasiteten

betydelig, noe som igjen nødvendigvis ville krevd økt

arealbruk. Dette hadde ikke nødvendigvis gjort reise-

hverdagen bedre. Derfor er det viktig å få alle de mange

millioner reisende til å velge kollektive reisemiddel, sier

samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP).

– Det er viktig at vi får til et godt samarbeid mellom stat

og kommune slik at vi kan utvikle Sporveiens og Ruters

kollektivtilbud. Da kan flere velge å reise kollektivt når

de skal til og fra jobb og til og fra fritidsaktiviteter. Det vil

også spare en del investeringer i infrastruktur at mange

velger å reise på mer kompakte måter som t-bane og

busser, sier han.

Fra A til B uten for mange stopp

– Behovet for bedre infrastruktur er stort, spesielt i Oslo-

området og de andre store norske byene. Infrastrukturen

har vært underfinansiert over lang tid. Vi har heller ikke

vedlikeholdt godt nok det vi allerede har. Det må legges

til rette for at folk kan komme fra A til B uten for mange

stopp underveis, ellers velger folk bilen. Det viser seg at

det er sammenheng mellom alt en har, og det viktige er

å kunne binde dette sammen på en bedre måte enn det

vi ser i dag. Noe av utfordringen med å bygge ut infra-

strukturen er at det er svært kostbart. Det ser vi hver gang

vi bygger nye veier eller gjør investeringer i jernbanen.

Denne regjeringen har sagt at vi skal bidra mer økonomisk

enn det som opprinnelig lå til grunn i Nasjonal Transport-

plan. Vi har sagt at Staten skal bidra med 50 prosent på

infrastrukturinvesteringene i de fire største byene. Det

blir et løft for statsbudsjettet som vi er nødt til å ta, sier

samferdselsministeren.

Alt henger

sammen med alt

Bedre koordinering helt nødvendig for et

godt kollektivsystem

– Det har lenge vært kjent at det er behov for en reform i

jernbanen. Alle de store aktørene i jernbanesektoren har

etterlyst dette i mange år. Noen hovedstolper er allerede

slått fast; Jernbanen er et offentlig ansvar. Den skal være

offentlig eid. Men vi må investere betydelige midler i

infrastrukturen – og vedlikeholde den. I budsjettet for

2015 legges det opp til at vedlikeholdsetterslepet reduseres

for første gang. Det er et skritt i riktig retning, sier han.

– Skal vi nå målet om å få flere til å reise kollektivt, så må

vi gi et tilbud som gjør at folk flest kan planlegge hver-

dagen bedre. Derfor er frekvens og tilgjengelighet noe av

det viktigste man har. Dette er noe vi også må jobbe med

fra regjeringshold, sier samferdselsminister Ketil Solvik-

Olsen.

Sporveien har

et veldig viktig

samfunnsoppdrag i

Oslo-regionen.

Buss

T-bane

Trikk

Play Video