– Sporveien har et veldig viktig samfunnsoppdrag i Oslo-
regionen. Dersom vi bare skulle hatt veier til å trans-
portere alle de reisende, så måtte vi ha økt veikapasiteten
betydelig, noe som igjen nødvendigvis ville krevd økt
arealbruk. Dette hadde ikke nødvendigvis gjort reise-
hverdagen bedre. Derfor er det viktig å få alle de mange
millioner reisende til å velge kollektive reisemiddel, sier
samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP).
– Det er viktig at vi får til et godt samarbeid mellom stat
og kommune slik at vi kan utvikle Sporveiens og Ruters
kollektivtilbud. Da kan flere velge å reise kollektivt når
de skal til og fra jobb og til og fra fritidsaktiviteter. Det vil
også spare en del investeringer i infrastruktur at mange
velger å reise på mer kompakte måter som t-bane og
busser, sier han.
Fra A til B uten for mange stopp
– Behovet for bedre infrastruktur er stort, spesielt i Oslo-
området og de andre store norske byene. Infrastrukturen
har vært underfinansiert over lang tid. Vi har heller ikke
vedlikeholdt godt nok det vi allerede har. Det må legges
til rette for at folk kan komme fra A til B uten for mange
stopp underveis, ellers velger folk bilen. Det viser seg at
det er sammenheng mellom alt en har, og det viktige er
å kunne binde dette sammen på en bedre måte enn det
vi ser i dag. Noe av utfordringen med å bygge ut infra-
strukturen er at det er svært kostbart. Det ser vi hver gang
vi bygger nye veier eller gjør investeringer i jernbanen.
Denne regjeringen har sagt at vi skal bidra mer økonomisk
enn det som opprinnelig lå til grunn i Nasjonal Transport-
plan. Vi har sagt at Staten skal bidra med 50 prosent på
infrastrukturinvesteringene i de fire største byene. Det
blir et løft for statsbudsjettet som vi er nødt til å ta, sier
samferdselsministeren.
Alt henger
sammen med alt
Bedre koordinering helt nødvendig for et
godt kollektivsystem
– Det har lenge vært kjent at det er behov for en reform i
jernbanen. Alle de store aktørene i jernbanesektoren har
etterlyst dette i mange år. Noen hovedstolper er allerede
slått fast; Jernbanen er et offentlig ansvar. Den skal være
offentlig eid. Men vi må investere betydelige midler i
infrastrukturen – og vedlikeholde den. I budsjettet for
2015 legges det opp til at vedlikeholdsetterslepet reduseres
for første gang. Det er et skritt i riktig retning, sier han.
– Skal vi nå målet om å få flere til å reise kollektivt, så må
vi gi et tilbud som gjør at folk flest kan planlegge hver-
dagen bedre. Derfor er frekvens og tilgjengelighet noe av
det viktigste man har. Dette er noe vi også må jobbe med
fra regjeringshold, sier samferdselsminister Ketil Solvik-
Olsen.
“
Sporveien har
et veldig viktig
samfunnsoppdrag i
Oslo-regionen.
”
Buss
T-bane
Trikk




