| 21
– Før var tankegangen at utfordringene med transport
kunne løses gjennom stadig større og bredere veier.
Heldigvis så har vi i Oslo skjønt at hvis vi skal klare å løse
disse utfordringene, så må det skje gjennom kollektiv-
transport – at mange reiser sammen. Bevisst satsing har
fått vanlige folk til å bruke t-bane, trikk og buss på en
sånn måte at de har lyst til det, framfor å oppleve stadig
flere begrensninger i bilbruken. Der synes jeg at vi som
kommune har lyktes veldig bra, ikke minst siden kundene
eller brukerne av tjenestene er fornøyde, sier Oslos ordfører
Fabian Stang.
Masse ros
– 2014 ble nok et viktig år for kollektivtransporten i Oslo.
Som ordfører er jeg heldig og får møte mange mennesker.
Det første folk sier til meg når de ser meg, er et eller annet
de IKKE er fornøyd med, eller ER fornøyd med. Når det
er noe positivt er det veldig ofte Sporveien de snakker
om. Det at Sporveien nå har hyppige avganger, klarer å
holde fart gjennom tunnelen mellom Nationaltheatret
og Majorstuen, og at t-baneringen fungerer, gjør at folk
er fornøyde – og at jeg får masse ros! Det er jeg glad for.
Fortsatt mer å gjøre
– Noen ganger er det så trangt om bord i t-banen,
trikken eller bussen at vi står som sild i tønne. Det må
vi være ærlige på. Det betyr at vi fortsatt har en jobb
å gjøre både i 2015, 2016, 2017 og årene som kommer.
Men vi ser heldigvis ikke lenger avisoverskrifter om at
«ingenting fungerer». Overskriftene nå er rett og slett
at kollektivtrafikken i Oslo er en av de beste i verden.
Det er vi stolte av, sier ordfører Fabian Stang.
Transport
utfordringene
løses gjennom
kollektivtransport
Grønland
Tveita
Ellingsrudåsen
Stortinget
Furusetbanen
Pulsen av Oslo
Furusetbanen -
Holmenkollbanen
HOLMENKOLL-
BANEN
Åpnet
1974
Åpnet
1898
Åpnet
1970
Åpnet
1978
Linje 1: Knytter øst og
vest sammen
FURUSET-
BANEN
TIL
HAUGERUD
TIL
TROSTERUD
TIL ELLINGS-
RUDÅSEN
Åpnet
1981




