Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 108 Next Page
Page Background

18 |

Sporveien | Årsrapport 2014 |

Samfunnsansvar

Skinnegående kollektivtransport er både energieffektivt

og miljøvennlig. Strømforbruket er likevel en vesentlig

utgiftspost for Sporveien, og energiforbruket er en av

våre viktigste produksjons- og miljøparametere. Både

miljøhensyn og kostnadsfokus ligger derfor til grunn for

vårt systematiske arbeid med å identifisere mer kostnads-

effektive måter å bruke energien på.

Energibruken er i hovedsak relatert til drift av trikk,

t-bane, og infrastruktur. Forbruket til kjørestrøm utgjør

cirka 70 prosent av strømforbruket. De resterende 30

prosent går til lys, oppvarming, ventilasjon og varme-

kabler på stasjoner, holdeplasser, vognhaller, verksteder,

kontorbygg og tekniske anlegg.

Energieffektive tiltak

- Reduksjon av energiforbruket ved tekniske områder på

stasjoner og banestrekninger er et resultat av at det er

tatt i bruk ny teknologi, nye prosesser og automatikk.

- Reduksjon av kjørestrøm er i hovedsak knyttet til

bruk av strømskinner av aluminium i stedet for stål

på t-banenettet samt modernisering av likerettersta-

sjonene. På trikker og t-banevogner er målet at størst

mulig del av energiforbruket skal tilbakemates til

nettet.

- For å få ned energiforbruket på stasjonene tas det i

bruk mer energieffektiv belysning, samt automatisk

tid- og behovsstyring. Dette gir lavere energiforbruk

til oppvarming, varmekabler, ventilasjon og lys.

- I nye prosjekter, både innenfor rehabilitering og

nybygg, setter vi krav til energisparing og bruk av en-

ergieffektive løsninger. Prioriteringer i infrastruktur-

investeringer driver fram en omlegging som reduserer

energibruken.

MILJØ

Effektiv energibruk

I Sporveien er vi opptatt av å bruke energien mest mulig effektivt. Hvordan kan Oslo kommune og

Sporveien sammen utforske nye muligheter for miljøvennlig drivstoff til buss, spør byutviklingsbyråd

Bård Folke Fredriksen. Dette er spennende tanker, og allerede i dag har Sporveiens busselskap Unibuss en

av Europas mest moderne bussparker som skal videreutvikles i enda mer miljøvennlig retning. Unibuss

benytter flere ulike typer miljøteknologi. Her er drivstoffet blant annet hydrogen, etanol, biogass, biodiesel

og hybrid med en blanding av diesel og elektrisitet. I årene fremover regner Unibuss også med å ta i bruk

rene el-busser og selskapet har startet et arbeid for å legge til rette for en slik ny teknologisatsing.

Fordeling av totalforbruket av strømpå

154 GWH i 2014

Kjørestrøm t-bane

56 %

Trikk og t-bane anlegg

17 %

Kjørestrøm trikk

13 %

Verksteder

7 %

Eiendom

3 %

Bussanlegg

4 %

All kjørestrøm og strøm til infrastruktur er sertifisert

strømmed opprinnelsesgaranti som viser at det er strøm

fra vannkraftverk eller annen fornybar energi.