18 |
Sporveien | Årsrapport 2014 |
Samfunnsansvar
Skinnegående kollektivtransport er både energieffektivt
og miljøvennlig. Strømforbruket er likevel en vesentlig
utgiftspost for Sporveien, og energiforbruket er en av
våre viktigste produksjons- og miljøparametere. Både
miljøhensyn og kostnadsfokus ligger derfor til grunn for
vårt systematiske arbeid med å identifisere mer kostnads-
effektive måter å bruke energien på.
Energibruken er i hovedsak relatert til drift av trikk,
t-bane, og infrastruktur. Forbruket til kjørestrøm utgjør
cirka 70 prosent av strømforbruket. De resterende 30
prosent går til lys, oppvarming, ventilasjon og varme-
kabler på stasjoner, holdeplasser, vognhaller, verksteder,
kontorbygg og tekniske anlegg.
Energieffektive tiltak
- Reduksjon av energiforbruket ved tekniske områder på
stasjoner og banestrekninger er et resultat av at det er
tatt i bruk ny teknologi, nye prosesser og automatikk.
- Reduksjon av kjørestrøm er i hovedsak knyttet til
bruk av strømskinner av aluminium i stedet for stål
på t-banenettet samt modernisering av likerettersta-
sjonene. På trikker og t-banevogner er målet at størst
mulig del av energiforbruket skal tilbakemates til
nettet.
- For å få ned energiforbruket på stasjonene tas det i
bruk mer energieffektiv belysning, samt automatisk
tid- og behovsstyring. Dette gir lavere energiforbruk
til oppvarming, varmekabler, ventilasjon og lys.
- I nye prosjekter, både innenfor rehabilitering og
nybygg, setter vi krav til energisparing og bruk av en-
ergieffektive løsninger. Prioriteringer i infrastruktur-
investeringer driver fram en omlegging som reduserer
energibruken.
MILJØ
Effektiv energibruk
I Sporveien er vi opptatt av å bruke energien mest mulig effektivt. Hvordan kan Oslo kommune og
Sporveien sammen utforske nye muligheter for miljøvennlig drivstoff til buss, spør byutviklingsbyråd
Bård Folke Fredriksen. Dette er spennende tanker, og allerede i dag har Sporveiens busselskap Unibuss en
av Europas mest moderne bussparker som skal videreutvikles i enda mer miljøvennlig retning. Unibuss
benytter flere ulike typer miljøteknologi. Her er drivstoffet blant annet hydrogen, etanol, biogass, biodiesel
og hybrid med en blanding av diesel og elektrisitet. I årene fremover regner Unibuss også med å ta i bruk
rene el-busser og selskapet har startet et arbeid for å legge til rette for en slik ny teknologisatsing.
Fordeling av totalforbruket av strømpå
154 GWH i 2014
Kjørestrøm t-bane
56 %
Trikk og t-bane anlegg
17 %
Kjørestrøm trikk
13 %
Verksteder
7 %
Eiendom
3 %
Bussanlegg
4 %
All kjørestrøm og strøm til infrastruktur er sertifisert
strømmed opprinnelsesgaranti som viser at det er strøm
fra vannkraftverk eller annen fornybar energi.




