Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 108 Next Page
Page Background

–Skal vi klare både befolkningsveksten og de klima-

utfordringene vi har, må byveksten skje ved fortetting og

ikke ved at byen bretter seg bredere og lengre utover. Da er

det best å fortette der kollektivtilbudet er best, det vil si på

og ved knutepunkter der det er krysningspunkter på- og

ved buss og t-bane. Det smarteste stedet å bygge høyere

og tettere er der hvor det er grunnlag for lokal handel og

service, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H).

–I tillegg til å fortette rundt dagens stasjoner på dagens

banenett, er det viktig å sørge for at Lørenbanen blir full-

ført. Like viktig er det at vi nå kommer lengremed Fornebu-

banen. Personlig synes jeg at området rundt Skøyen er

blitt en veldig spennende del av Oslo by. Får vi en t-bane

til Skøyen, så er det ingenting i veien for at dagens Skøyen-

utbygging kan vokse videre vestover – helt til Lysaker for

Oslos del, sier Folke Fredriksen.

Syndene fra 60- og 70-tallet må ikke gjentas

Sporveien - byens eget kollektivselskap er 140 år i 2015.

Dette kan være anledningen til å markere en visjon for

framtiden, enten det er bygging av Fornebubanen, behovet

for en ny fellestunnel, A-husbane eller andre ønsker og

prioriteringer. Interessant er det jo også å se i hvilken grad

kommunen og Sporveien sammen kan utforske hvilke

muligheter som finnes i forhold til drivstofftyper for buss,

enten dette er biodiesel eller gass fra vårt eget søppel-

anlegg.

- Det er også viktig at vi ikke gjentar syndene fra 60- og

70-tallet, da forfallet tok til. Vi må sørge for at vi har et

løpende vedlikehold av systemene våre. Siden vi har

tatt de store økonomiske løftene, må vi sørge for å

fortsette å vedlikeholde det vi har på en god måte, sier

Bård Folke Fredriksen.

Byvekst må skje

ved fortetting

Jernbanetorget

Sagene

Stortorvet

37-bussen

Nydalen T

St. Hanshaugen

Play Video