–Skal vi klare både befolkningsveksten og de klima-
utfordringene vi har, må byveksten skje ved fortetting og
ikke ved at byen bretter seg bredere og lengre utover. Da er
det best å fortette der kollektivtilbudet er best, det vil si på
og ved knutepunkter der det er krysningspunkter på- og
ved buss og t-bane. Det smarteste stedet å bygge høyere
og tettere er der hvor det er grunnlag for lokal handel og
service, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H).
–I tillegg til å fortette rundt dagens stasjoner på dagens
banenett, er det viktig å sørge for at Lørenbanen blir full-
ført. Like viktig er det at vi nå kommer lengremed Fornebu-
banen. Personlig synes jeg at området rundt Skøyen er
blitt en veldig spennende del av Oslo by. Får vi en t-bane
til Skøyen, så er det ingenting i veien for at dagens Skøyen-
utbygging kan vokse videre vestover – helt til Lysaker for
Oslos del, sier Folke Fredriksen.
Syndene fra 60- og 70-tallet må ikke gjentas
Sporveien - byens eget kollektivselskap er 140 år i 2015.
Dette kan være anledningen til å markere en visjon for
framtiden, enten det er bygging av Fornebubanen, behovet
for en ny fellestunnel, A-husbane eller andre ønsker og
prioriteringer. Interessant er det jo også å se i hvilken grad
kommunen og Sporveien sammen kan utforske hvilke
muligheter som finnes i forhold til drivstofftyper for buss,
enten dette er biodiesel eller gass fra vårt eget søppel-
anlegg.
- Det er også viktig at vi ikke gjentar syndene fra 60- og
70-tallet, da forfallet tok til. Vi må sørge for at vi har et
løpende vedlikehold av systemene våre. Siden vi har
tatt de store økonomiske løftene, må vi sørge for å
fortsette å vedlikeholde det vi har på en god måte, sier
Bård Folke Fredriksen.
Byvekst må skje
ved fortetting
Jernbanetorget
Sagene
Stortorvet
37-bussen
Nydalen T
St. Hanshaugen




