– I den tiden jeg har vært byråd, har Sporveien vært en
suksesshistorie. Dette skal jeg ikke ta æren for alene, men
jeg har bidratt til å gi Sporveien arbeidsro og arbeidsrom
til å fortsette de prosessene som er satt i gang internt. Jeg
har stor tillit til at Sporveien greier å gjøre den jobben uten
at jeg trenger å blande meg så mye, sier samferdselsbyråd
Guri Melby (V).
– Jeg er glad for å være samferdselsbyråd også med tanke
på at jeg har ansvar for miljøet i byen. I Oslo kommer 60
prosent av klimautslippene fra transportsektoren. Skal vi
klare å løse miljøutfordringene våre, særlig på klima, er
vi nødt til å få en grønnere transportsektor. Det viktigste
verktøyet vi har er Sporveien, som må vokse og ta stadig
større andeler av transporten.
Kanskje et av verdens beste kollektivsystem
– En av hovedgrunnene til at vi har greid å håndtere
befolkningsveksten bra de siste årene, uten at det har
blitt trengsel og kaos i Oslo, er fordi vi samtidig har satset
på kollektivtrafikken. Vi har fått en kraftig opptrapping
i bevilgningene til kollektivtrafikken. Vi har rustet opp
systemene og selskapene våre. Disse drives nå mer profes-
jonelt enn på mange år. Brukerne av tjenestene blir stadig
mer fornøyde. Det at vi har et av Europas, ja kanskje et av
verdens beste, kollektivsystemer bidrar til at Oslo er en
vellykket by både økonomisk og sosialt.
Byens hjerte
– Det at Sporveien fungerer, og at trikken, t-banen og
bussene går som de skal, er helt avgjørende for at Oslo skal
fungere som by. Det er nesten som om Sporveien er hjertet
og alle transportørene er blodårene, kort sagt organene
som gjør at denne byen fungerer. Dette har selskapet snart
bidratt til i 140 år, og ingenting tyder på annet enn at det
skal fungere i ytterligere 140 år, sier samferdselsbyråden.
Sporveien – en
suksesshistorie
Majorstuen
Solli
Frogner plass
Frognertrikken