8 |
Sporveien | Årsrapport 2014 |
Sporveissjefen har ordet
I løpet av de neste 20 årene er det forventet at det kommer
400.000 nye innbyggere i Oslo og Akershus. Dette stiller
store krav til fremtidens kollektivtransport og gode
miljøvennlige løsninger. Oslo og Akershus har i dag 1,2
millioner innbyggere, noe som er en fjerdedel av Norges
befolkning, - på bare 1,6 prosent av arealet. Fremtidens
Oslo-region trenger nye løsninger og mer kapasitet. Vi i
Sporveien har gjennom vår virksomhetsstrategi «Best
2015» de siste fire årene jobbet dedikert for å effektiv-
isere og profesjonalisere hele konsernet. Sporveien har
nå flere trikker og t-banevogner i daglig trafikk enn noen
gang tidligere. Oppgraderingsbehovet på infrastrukturen
viser at den går ned for fjerde år på rad, og en rekke viktige
og krevende prosjekter er i gang for å skape ny kapasitet
og nye løsninger. Samtidig er det siden 2012 gjennom-
ført produktivitetsvekst og kostnadsreduksjoner for
over 300 millioner kroner. Og forbedringene fortsetter.
Gjennom dette viktige strategiarbeidet er jeg glad for å
kunne si at fundamentet er lagt for Sporveiens viktigste
samfunnsinnsats i årene som kommer. Vi skal sikre at
befolkningsveksten svares opp med et sterkt kollek-
tivtilbud også i fremtiden.
Året 2014 har vært et godt år for Sporveien. Kundetilfreds-
heten med trikken, bussen og t-banen er historisk høy, og
selskapet opplever stadig vekst i antall passasjerer. I 2014
ble det gjennomført i overkant av 200 millioner enkelt-
reiser med Sporveiens transportmidler. Vi leverer et
resultat for 2014 på i overkant av 200 millioner kroner.
Dette er en konsekvens av det svært omfattende effek-
tiviseringsarbeidet som er gjennomført de senere årene
og som skal gjøre Sporveien i stand til å håndtere økte
avskrivninger knyttet til vedlikeholdsetterslep på infra-
strukturen og fremtidige pensjonsforpliktelser.
Store vedlikeholdsprosjekter er startet opp og store
utbyggingsprosjekter er avsluttet. Etter omfattende
oppgradering åpnet den nye Kolsåsbanen 12. oktober 2014.
Strekningen fra Sørbyhaugen til Kolsås er oppgradert til
metrostandard og det er bygd ni nye stasjoner tilpasset
6-vognstog, slik det også er på det meste av t-banens øvrige
linjenett. Åpningen skjedde til avtalt tid og kostnadene
for prosjektet er innenfor de budsjetterte rammene på 2,9
milliarder kroner. Byggingen av den nye Lørenbanen på
t-banenettet går som planlagt. Det er en strekning på 1600
SPORVEISSJEFEN HAR ORDET
Neste stasjon:
Fremtiden
meter mellom Sinsen stasjon og Økern stasjon, og banen
skal gå i tunnel fra Sinsen til strekningen rett før Økern
stasjon. Det bygges også en helt ny Løren t-banestasjon.
Med denne utbyggingen får Oslo en forbindelse mellom
Grorudbanen og t-baneringen som gir mulighet til å kjøre
t-bane fra øst mot vest uten å belaste kapasiteten i felles-
tunnelen mellom Tøyen og Majorstuen. Den nye Løren
t-banestasjon skal sikre et godt kollektivtilbud til den nye
Lørenbyen og planen er at Lørenbanen skal åpnes våren
2016. Sporveiens erfaring med store byggeprosjekter for
t-banen er avgjørende for at byggingen av Fornebubanen
skal bli en suksess – og vi har en ambisjon om å være i
førersetet for bygging av denne.
Vi gjennomfører også en omfattende oppgradering av
infrastrukturen for trikken. Ekebergbanen rustes opp,
Bogstadveien er rustet opp og det er igangsatt betydelige
arbeider i sentrum med mål om å bedre standarden på
infrastruktur og forbedre fremkommeligheten for trikken.
Bussdriften i konsernet driftes gjennom datterselskapet
Unibuss. Unibuss vant i 2014 anbudet om busskjøring
i ruteområdet Østensjø i sterk konkurranse med andre
bussoperatørselskaper. Det forteller at Unibuss er konkur-
ransedyktig både på pris og kvalitet. Unibuss jobber
dedikert med effektiviseringsprosesser og har levert
betydelige bidrag til Sporveiens strategi «Best 2015» og
selskapet har positive resultater for første gang på flere år.
Fremtidens kollektivtrafikk
Resultatene av «Best 2015» danner fundamentet for Spor-
veiens satsing inn i en ny viktig strategiperiode fremmot
2020. Grunnmuren for den fremtidige kollektivtrafikken
skal bygges, og vårt bidrag til å redusere klimagassutslipp
og storbyens miljøutfordringer vil vektlegges i enda
større grad. Gjennom vårt samfunnsansvar og samfunns-
oppdrag, skal Sporveien være en viktig bidragsyter til at
Oslo-regionens befolkningsvekst møtes med et stadig mer
effektivt og miljøvennlig kollektivtilbud.
Frem til 2020 skal Sporveien alene og sammen med
samarbeidspartnere gjennomføre en rekke store og
svært krevende byggeprosjekter for kollektivtrafikken
i Oslo og Akershus. Vår oppgave er å finne best mulige
løsninger innenfor våre rammebetingelser. Sporveien
skal være banebrytende på å sikre Oslo en effektiv og
Sporveissjef Cato Hellesjø.




