Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 108 Next Page
Page Background

8 |

Sporveien | Årsrapport 2014 |

Sporveissjefen har ordet

I løpet av de neste 20 årene er det forventet at det kommer

400.000 nye innbyggere i Oslo og Akershus. Dette stiller

store krav til fremtidens kollektivtransport og gode

miljøvennlige løsninger. Oslo og Akershus har i dag 1,2

millioner innbyggere, noe som er en fjerdedel av Norges

befolkning, - på bare 1,6 prosent av arealet. Fremtidens

Oslo-region trenger nye løsninger og mer kapasitet. Vi i

Sporveien har gjennom vår virksomhetsstrategi «Best

2015» de siste fire årene jobbet dedikert for å effektiv-

isere og profesjonalisere hele konsernet. Sporveien har

nå flere trikker og t-banevogner i daglig trafikk enn noen

gang tidligere. Oppgraderingsbehovet på infrastrukturen

viser at den går ned for fjerde år på rad, og en rekke viktige

og krevende prosjekter er i gang for å skape ny kapasitet

og nye løsninger. Samtidig er det siden 2012 gjennom-

ført produktivitetsvekst og kostnadsreduksjoner for

over 300 millioner kroner. Og forbedringene fortsetter.

Gjennom dette viktige strategiarbeidet er jeg glad for å

kunne si at fundamentet er lagt for Sporveiens viktigste

samfunnsinnsats i årene som kommer. Vi skal sikre at

befolkningsveksten svares opp med et sterkt kollek-

tivtilbud også i fremtiden.

Året 2014 har vært et godt år for Sporveien. Kundetilfreds-

heten med trikken, bussen og t-banen er historisk høy, og

selskapet opplever stadig vekst i antall passasjerer. I 2014

ble det gjennomført i overkant av 200 millioner enkelt-

reiser med Sporveiens transportmidler. Vi leverer et

resultat for 2014 på i overkant av 200 millioner kroner.

Dette er en konsekvens av det svært omfattende effek-

tiviseringsarbeidet som er gjennomført de senere årene

og som skal gjøre Sporveien i stand til å håndtere økte

avskrivninger knyttet til vedlikeholdsetterslep på infra-

strukturen og fremtidige pensjonsforpliktelser.

Store vedlikeholdsprosjekter er startet opp og store

utbyggingsprosjekter er avsluttet. Etter omfattende

oppgradering åpnet den nye Kolsåsbanen 12. oktober 2014.

Strekningen fra Sørbyhaugen til Kolsås er oppgradert til

metrostandard og det er bygd ni nye stasjoner tilpasset

6-vognstog, slik det også er på det meste av t-banens øvrige

linjenett. Åpningen skjedde til avtalt tid og kostnadene

for prosjektet er innenfor de budsjetterte rammene på 2,9

milliarder kroner. Byggingen av den nye Lørenbanen på

t-banenettet går som planlagt. Det er en strekning på 1600

SPORVEISSJEFEN HAR ORDET

Neste stasjon:

Fremtiden

meter mellom Sinsen stasjon og Økern stasjon, og banen

skal gå i tunnel fra Sinsen til strekningen rett før Økern

stasjon. Det bygges også en helt ny Løren t-banestasjon.

Med denne utbyggingen får Oslo en forbindelse mellom

Grorudbanen og t-baneringen som gir mulighet til å kjøre

t-bane fra øst mot vest uten å belaste kapasiteten i felles-

tunnelen mellom Tøyen og Majorstuen. Den nye Løren

t-banestasjon skal sikre et godt kollektivtilbud til den nye

Lørenbyen og planen er at Lørenbanen skal åpnes våren

2016. Sporveiens erfaring med store byggeprosjekter for

t-banen er avgjørende for at byggingen av Fornebubanen

skal bli en suksess – og vi har en ambisjon om å være i

førersetet for bygging av denne.

Vi gjennomfører også en omfattende oppgradering av

infrastrukturen for trikken. Ekebergbanen rustes opp,

Bogstadveien er rustet opp og det er igangsatt betydelige

arbeider i sentrum med mål om å bedre standarden på

infrastruktur og forbedre fremkommeligheten for trikken.

Bussdriften i konsernet driftes gjennom datterselskapet

Unibuss. Unibuss vant i 2014 anbudet om busskjøring

i ruteområdet Østensjø i sterk konkurranse med andre

bussoperatørselskaper. Det forteller at Unibuss er konkur-

ransedyktig både på pris og kvalitet. Unibuss jobber

dedikert med effektiviseringsprosesser og har levert

betydelige bidrag til Sporveiens strategi «Best 2015» og

selskapet har positive resultater for første gang på flere år.

Fremtidens kollektivtrafikk

Resultatene av «Best 2015» danner fundamentet for Spor-

veiens satsing inn i en ny viktig strategiperiode fremmot

2020. Grunnmuren for den fremtidige kollektivtrafikken

skal bygges, og vårt bidrag til å redusere klimagassutslipp

og storbyens miljøutfordringer vil vektlegges i enda

større grad. Gjennom vårt samfunnsansvar og samfunns-

oppdrag, skal Sporveien være en viktig bidragsyter til at

Oslo-regionens befolkningsvekst møtes med et stadig mer

effektivt og miljøvennlig kollektivtilbud.

Frem til 2020 skal Sporveien alene og sammen med

samarbeidspartnere gjennomføre en rekke store og

svært krevende byggeprosjekter for kollektivtrafikken

i Oslo og Akershus. Vår oppgave er å finne best mulige

løsninger innenfor våre rammebetingelser. Sporveien

skal være banebrytende på å sikre Oslo en effektiv og

Sporveissjef Cato Hellesjø.