Table of Contents Table of Contents
Previous Page  38 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 108 Next Page
Page Background

38 |

Sporveien | Årsrapport 2014

–Prosjektet har bokstavelig talt gått på skinner fra vi satte

det i gang. Bare det å ha vært med på åpningen av alle sta-

sjonene og selve festen på Kolsås har vært utroligmorsomt.

Det har vært noen skeptikere underveis som har sagt at

banen ikke vil få mange nok passasjerer, at det er bort-

kastede penger og at vi heller skulle bygd et annet sted. Slik

har det ikke blitt. Det er utrolig mange som bruker banen,

noe som har vist til fulle at det var helt riktig å bygge om

Kolsåsbanen og at det var verdt investeringen.

–Jeg er imponert over Sporveiens arbeid med Kolsåsbanen,

og sitter igjen med et inntrykk av en veldig profesjonell,

trygg og kompetent aktør – ikke minst sompassasjer. Etter

å ha tatt t-baner andre steder i verden skjønner jeg hvor

veldrevet t-banen i Norge er, og hvor stor vekt det legges

på passasjerenes komfort. Det er en glede å ta t-banen her.

Avløs løst utmerket

–Jeg følger også prosjektet på Avløs, og selv om jeg ikke

følger utviklingen veldig tett, husker jeg alle diskusjonene

i forkant av byggingen. Problemene sto liksom i kø, men

nå som byggingen er i gang hører jeg lite til kritikken. Jeg

tenker at dette har Sporveien løst på en utmerket måte –

alle dystre spådommer til tross.

Kolsåsbanen på skinner igjen

Fornebu neste

–Nå er Oslo og Akershus enige om at vi før sommeren skal

ha satt i gang forprosjektet på Fornebubanen. I 2015 får

vi avklart viktige detaljer som bringer prosjektet videre.

Vi får vite hva det vil koste og hvordan vi skal organisere

alt. I den neste fasen er det godt å vite at vi har Sporveiens

kompetanse til rådighet, og den er god å ha i ryggen. Jeg

ser hva Sporveien gjør på Lørenbanen, det er et uttrykk

for både kompetanse og trygghet, og en sikkerhet for at

arbeidet kan leveres både i forhold til tid og budsjett.

–Det er alltid noe som kan forbedres. Men for Sporveien

har jeg bare én ting å si: Fortsett med den fenomenale

jobben dere gjør!

Ombyggingen av Kolsåsbanen ble nylig ferdig, og 12. oktober i 2014 ble de nye t-banestasjonene Gjettum,

Hauger og Kolsås på linje 2 gjenåpnet. Det har vist seg å være en suksess og til stor glede for passasjerene

på strekningen. Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H) er selv passasjer og kjempefornøyd.

Kolsås

Bekkestua

Majorstuen

Kolsåsbanen

Play Video