Sporveien årsrapport 2017

STRATEGI | Del 2 vi arbeidet med å bygge Fornebubanen, før vi går videre og bygger ut sentrums- tunellen. Disse omfattende prosjektene viser at vi tar innover oss at byen vår vokser. Johansen forteller at han opplever stor betalingsvilje på kollektivområdet på Rådhuset. Bystyret har økt bevilgningene til kollektivtrafikken med over en halv milliard kroner. Han mener de stadig må friste innbyggerne til å velge buss, T-bane og trikk fremfor bil. – Da må vi satse, prioritere og fokusere på kollektivtrafikk. Et stort pågående investeringsprosjekt er de nye trikkene. Trikkeprogrammet koster, men beviser samtidig den politiske viljen. Med Sporveiens profesjonalitet og historiske erfaring er jeg trygg på at dette blir en suksess! Ikke bare skal det investeres i nye trikker, det skal også legges nye skinner og det skal graves. Enkelte kommer kanskje til å være litt frustrerte i perioder, men med Sporveiens kunn- skap vet jeg dette kommer til å foregå med minst mulig ulempe for byens inn- byggere. Vi må forklare passasjerene at de får et enda bedre kollektivtilbud, som følge av oppgraderingene, sier Johansen smilende. Stolte av Sporveien Hele 98 prosent av kundene på T-banen sier de er fornøyde, og T-banen i Oslo er verdensledende hva gjelder effektiv drift. Det skal vi være stolte av, mener Lan Marie Nguyen Berg. Hun støtter oppom at Fornebubanen, sentrumstunellen og trikkeprogrammet vil løfte Sporveien ytterligere. – Og så må jeg få legge til at effektiviseringsprogrammene Best 2015 og Best 2020 er imponerende og viser at Sporveien har god kontroll på både drift og vedlikehold, sier hun. Johansen er enig. Han gleder seg over bedre samordnet verksted, skinner, vogner og drift. – Sporveien klarer å effektivisere uten at arbeidsplasser går tapt. Og de klarer jaggu på mirakuløst vis å få til en ny pensjonsavtale for de ansatte midt oppi dette, noe ingen andre virksomheter har fått til. Det viser at det er stor tillit mellom de ansattes orga- nisasjoner og ledelsen. For meg betyr det mye at vi har en god, trygg og offentlig Sporveienmed tydelige miljøpolitiske transportfaglige mål, sier Arbeiderparti-politikeren. Johansen får støtte fra Oslos ordfører, Marianne Borgen. Hun er oppvokst i Groruddalen. SV-politikeren er utdannet sosiolog og ble valgt inn i bystyret første gang allerede på slutten av 70-tallet. Hun har lang fartstid og mye erfaring. Hennes engasjement ligger særlig i gode og trygge oppvekstsvilkår. Oslo og Sporveien går hånd i hånd, slår Borgen fast. – Nok et år har Sporveien levert svært gode resultater. De leverer på alle områder, enten det gjelder trikk, buss eller T-bane. Sporveien er et av de viktigste instrumentene vi har for å få folk til å reise mer kollektivt, mener den miljøengasjerte ordføreren. En lys fremtid i møte I 2017 har Sporveien igjen opplevd passasjerøkning i kollektivtrafikken. Ordføreren vil si følgende til Sporveiens ansatte: – Takk for den kjempeinnsatsen dere gjør for byens innbyggere og besøkende, takk for at dere sikrer at folk kommer trygt rundt i byen. Sporveien får til mye kollektivtrafikk for pengene, noe som betyr mye for Oslo og for meg som ordfører. Nguyen Berg mener Sporveien gjør en kjempeviktig jobb for byen, hver eneste dag. – Jeg har særlig lyst til å takke dem som vedlikeholder alt sammen. Det meste av vedlikeholdet skjer om natten mens vi andre sover. Selv da jobber Sporveien for at vi skal kunne reise kollektivt neste dag. Johansen og Borgen kunne ikke vært mer enig. Trekløveret er samstemte. – Sporveiens ansatte jobber døgnet rundt for Oslo. Her på huset gjør vi det vi kan for å støtte opp med gode ramme- vilkår og tilrettelegging for mer kollektiv- trafikk, avslutter de. Årsrapport 2017 17 Navn: Raymond Johansen Alder: 57 år Stilling: Byrådsleder (Arbeider- partiet) Johansen er utdannet rørlegger. Han har blant annet vært stats- sekretær og partisekretær, før han ble byrådsleder. Navn: Marianne Borgen Alder: 66 Stilling: Ordfører i Oslo (Sosialistisk Venstreparti) Borgen er utdannet sosiolog. Hun har blant annet ledet bystyrets samferdsels- og miljøkomite, før hun ble ordfører.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=