Sporveien årsrapport 2017

STRATEGI | Del 2 Teknologiske nyvinninger gjør Sporveien stadig bedre Torgeir Waterhouse har en egen evne til å se lenger frem enn de este. Han er sjef for avdeling for internett og nye medier i IKT Norge, og han har vært en nøkkelspiller i viktige teknologidebatter de siste tjue årene. N y t ekno l og i påv i r ke r kollektivopplevelsen. Bare i nyere tid har det jo skjedd mye. Det er ikke lenge siden vi alle hadde papir- billetter, plastkort og stempler, humrer Waterhouse. Han peker på at vi i dag enkelt finner informasjon om reisetider, stoppesteder og eventuelle forsinkelser på telefonen. Dette gir mange fordeler. – Jeg mener teknologien er på sitt aller beste når den glir sømløst inn i det vi likevel gjør. Når den forenkler ting vi tidligere har brukt mye tid på og når den gjør at kollektivtransporten blir stadig mer friksjonsfri. Forenklinger og fremtiden Familiefaren har vært viktig for Norges standpunkter knyttet til teknologisk utvikling. I en rekke teknologiske debatter har Torgeir vært en veiviser. Han er en såkalt early mover: Oppmerksom på nye trender somvil forenkle hverdagen vår. –Trådløse betalingsløsninger kommer i økende grad. I tillegg vil databaser oftere samkjøre informasjon. Si for eksempel at jeg søker på billetter til en kinoforestilling. Automatisk mottar jeg informasjon om hvordan jeg enkelt kan ta meg dit kollektivt og annen relevant informasjon. Med et nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen basert på «Communications-based train control» teknologi vil det erstatte dagens anlegg og være en viktig anskaffelse for Sporveien og kollektivtransporten i Oslo. – Tingene rundt oss begynner å snakke sammen og holde hverandre oppdatert. For eksempel kan vi gjøre tiden banene er på stoppestedene kortere. På sikt kan også selve kjøre- tøyet kommunisere med omgivelsene. Personlig kunne jeg ønsket meg at vognene automatisk varslet alle barne- hager og skoler dersom de var forsinket. Det ville spart foreldre og ansatte for mye stress, lerWaterhouse. Parkerer bilen for godt Han vil endre dominansen til privat- bilismen. Han mener vi har behov for å få færre kjøretøy på veiene våre og gi plass til de sommå være der. – Fremover kan Sporveiens tilbud være grunnen til at mange velger å selge bilen, og at enda færre tar bilen inn til bysentrum. Kollektivtransport gir oss muligheten til å lese, kommunisere, jobbe eller bare slappe av og stirre ut av vinduet. I fremtiden kan vi sikkert bestemme utsikten til og med! På kalde vinterdager kan vi heller velge å se palmer og strand, smiler han. År 2030 Waterhouse er opptatt av fremtiden. – Ser vi inn i transportområdets spåkule, og mot 2030, tror jeg mange vil bli overrasket over at vi fortsatt har mange av de samme kjøretøyene. Jeg tror ikke det blir slik at alle farter rundt på flyvende skateboard innen 2030. Men jeg håper vi ser flytting av mennesker i et enda større økosystem av samkjørt kollektivtransport. Og så håper jeg at vi snart får egneT-bane- vogner for sykler, avslutter fremtidsoptimisten på Bislett. Årsrapport 2017 19 ENGASJERTE STEMMER Navn: Torgeir Waterhouse Alder: 46 år Stilling: Direktør for internett og nye medier i IKT Norge Waterhouse har en sentral rolle i den norske debatten om IT-politiske spørsmål, hvor han ofte er å se i det o™entlige ordskifte.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=