Sporveien årsrapport 2017

Årsrapport 2017 33 VIRKSOMHETEN | Del 3 Viktige prosjekter Ekebergbanen Oppgraderingen av Ekebergbanen ble videreført i 2017. Parsellen på 0,9 kilometer fra Jomfrubråten til Holtet ble fornyet med nytt banelegeme og drenering, samt nytt kontaktledningsanlegg for strømforsyningen. Arbeidet er utført med enkeltsporet drift gjennom anleggsområdet. Tilpasning nye trikker (TNT) Infrastrukturen må fornyes og tilpasses nytt teknisk regelverk for sporavstand. I 2017 ble anlegget for nye spor med fundamenter på strekningen mellom Aschehougs plass og Holbergs plass igangsatt. Videre ble det utført tiltak på flere strekninger der sporavstanden og bakke- klaringen korrigeres. Trikke- og T-banebaser Trikkens baser på Holtet og Grefsen skal ombygges for å ta imot nye trikker fra 2020. Prosjekteringen av bygnings- messige og banetekniske tiltak ble ferdigstilt i 2017 og kommer til gjennomføring fra 2018. Også for T-banen ble det igangsatt prosjektering av tiltak for å øke kapasiteten til vognvedlikehold. Ombygging på Ryen verksted skal gjennomføres i 2018 og 2019. Østensjøbanen Østensjøbanen mellom Etterstad og Hellerud skal oppgraderes fra 2020, og planleggingen av tiltak på en 1,8 kilometer lang strekning ble igangsatt i 2017. Tiltakene vil blant annet være bygging av ny tunell, to nye broer og ny stasjon på Brynseng. Det forutsettes at T-banen kan gå som normalt mens utbyggingen foregår. Strømforsyning Fornyelsesprogrammet for banestrømforsyningen er videreført for å sikre stabilitet og kapasitet. T-banens like- retterstasjoner på Veitvet og Huseby ble ferdig rehabilitert og oppgradert i 2017. Majorstuen Sporveien samarbeider med Ruter om reguleringsplan for Majorstuen stasjon. Planforslaget er nær ferdigstilt og går til ožentlig ettersyn i 2018. Banemontør/vekselkontrollør Richard Slattum og hans kolleger vedlikeholder T-banens infrastruktur hver eneste dag og natt hele året – for at 118 millioner reisende skal komme seg frem dit de skal.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=