Sporveien årsrapport 2017
Årsrapport 2017 9 OM SPORVEIEN | Del 1 kommer de store løftene for T-banen med Fornebubanen, ny sentrumstunell, ny stasjon på Majorstuen og nytt signal- og sikringssystem. Dette er per i dag alle enkeltstående prosjekter som vi ser viktigheten av at settes mer i sammenheng frem- over for å sikre en vellykket integrasjon og gjennomføring. Side om side med de tradisjonelle transportmidlene for å reise kollektivt, utvikler det seg nå en helt ny generasjon løsninger innen kollektivtransport. Nye teknologiske muligheter innenfor intelligente digitale systemer, kybernetikk, robotikk, autonomi, og en rekke andre beslektede områder, åpner nye muligheter som bare for få år siden var nærmest utenkelige. Samtidig utfordrer de også de tradisjonelle måtene å tenke på knyttet til hvordan vi drifter kollektivtrafikken. De nærmeste årene vil nye løsninger og måter å bruke transport i større og større grad flytte inn i folks hverdag. Men samtidig som for eksempel selvkjørende busser og biler, droner med kapasitet til å frakte mennesker og robot-teknologi vokser inn som naturlige elementer - vil behovet for trikker, T-baner og busser fortsatt være der i stor skala. Det er derfor helt avgjørende at satsingen på disse videreføres, samtidig som vi åpner opp for alle de nye spennende mulighetene teknologien nå gir oss. Den vil bety mye for utviklingen både av de tradisjonelle transportmidlene og de helt nye. I Sporveien jobber vi dedikert med begge deler. Vi har fått folk frem i mer enn 140 år allerede, vi skal være der for alle som trenger oss i dag, vi skal være der i morgen og vi skal være der som løsningen også i fremtiden. Cato Hellesjø Sporveissjef Sporveissjef Cato Hellesjø gleder seg over den tunge satsingen på kollektiv- trafikken i Oslo-regionen fremover.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=