Sporveien årsrapport 2021

Del 1 | OM SPORVEIEN 18 Årsrapport 2021 som får tiden til å gå mellom utrykningene, røyk raskt da koronaviruset kom. – Det første vi gjorde var å kjøpe et bordtennisbord, sier hun lattermildt. Når det nå slippes mer opp etter nok en ny nedstenging håper hun de kan bli mer sosiale igjen. Flere vil reise mer – Kollektivtilbudet i Oslo og Viken de siste årene har vært en enestående suksess, men konkurransen har blitt hardere, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen. I tillegg til elbilen, har pandemien gitt kollektivtrafikken en ny konkurrent; hjemmekontoret. Sviktende billettinntekter er ikke godt nytt for en økonomi som allerede er presset av mindre inntekt fra bompenger – på grunn av stadig flere elbiler. Statlige tilleggsbevilgninger på 10 milliarder de siste årene har gjort det mulig å opprettholde tilbudet selv med store svingninger i antall passasjerer. Svendsen skryter av samspillet mellom staten, fylkeskommunene, Kollektivtrafikkforeningen, Ruter, NHO og fagbevegelsen. Det har vært avgjørende for at det fortsatt er mulig å ønske folk velkommen tilbake til et godt kollektivtilbud. Det mange spør seg om nå, er hvor mange som takker ja til invitasjonen. Skal vi tro passasjerene selv, vil behovet bli større. I reisevaneundersøkelsen fra 2021 sier 18 prosent av respondentene at de kommer til å reise mer kollektivt enn før pandemien. 12 prosent sier behovet blir mindre. Unibuss-direktøren er ikke i tvil om hva kollektivtrafikkens viktigste oppgave blir i tiden framover. – Vi må levere et godt produkt hver eneste dag og sørge for at ting flyter. At vi kjører alle avganger når vi skal, at det er rent og pent, og god informasjon. Det er kjempeviktig. Ingenting er så irriterende som å vente på en forsinket buss, bane eller trikk. Konkurransen er så skarp at der må vi gjøre en god jobb, sier Svendsen. Det han er opptatt av, er å unngå å havne i en negativ spiral. Om tilbudet reduseres nå på grunn av færre passasjerer, sier i underkant av 40 prosent av de som reiser kollektivt i dag at de vil finne andre måter å komme seg fram på. Da velger mange bilen. I løpet av pandemien økte bilbruken kraftig i Oslo. Det er ikke bærekraftig for en by med store ambisjoner. – Kan Oslo nå målet om å bli verdens første utslippsfrie by uten et godt kollektivtilbud? – Nei, det er helt umulig. Elbil er ikke framtiden for sentrumstrafikk, sier han, og forklarer at kollektivtransport er langsiktig planlegging. Avgjørelser som tas i dag påvirker hvordan folk reiser flere år fram i tid. Om det investeres mindre i kollektivtrafikken i 2023, vil det påvirke reisevanene til Oslofolk i 2030. Det passasjerene er mest opptatt av, forteller han, er rutenettet og hyppige avganger. Blir tilbudet dårligere nå kan det akselerere en kundeflukt som får konsekvenser for framtidens kollektivkunder. – Om vi skal være mer attraktive enn bil må vi være forsiktig så vi ikke tukler med det som gjør at folk ønsker å reise kollektivt, sier Svendsen. – Tvang er ikke veien gå. Vi skal være førstevalget til folk fordi det er enkelt, effektivt og behagelig. Tilbake for fullt Bussjåfør Milos innrømmer at det er lettere å kjøre buss i en pandemi. Mindre kundekontakt og færre biler i trafikken har gjort det enklere å konsentrere seg om selve kjøringen, men han er glad for at folk er tilbake, både på bussen og i bybildet. Han har ingen favorittrute, men liker best å kjøre i sentrum. Bak rattet får han med seg hvordan byen forandrer seg gjennom en uke. I løpet av en dag, svinger både humøret og klesstilen til folk. Det hyggeligste er når folk har pyntet seg i helgene og bussen er full av blide passasjerer. – Jeg trenger ikke dra på fest når jeg har kjørt buss en fredagskveld! Sporveissjef Cato Hellesjø er også glad for at samfunnet er åpnet igjen, denne gangen kanskje for godt, og at folk er tilbake. Selv om passasjerene har vært færre, er han glad for at Sporveien har stått støtt i de to årene viruset har skapt svingninger i trafikken. Sykefraværet blant de ansatte har vært lavt. De har hatt en jobb å gå til og ingen avganger har blitt kansellert som følge av pandemien. Sporveien har bokstavelig talt bidratt til å holde hjulene i samfunnet i gang. – Jeg synes det er utrolig hyggelig å ønske folk velkommen tilbake. Nå skal vi fortsette den gode jobben for kollektivtrafikken i Oslo og sørge for at enda flere velger buss, T-bane og trikk. Det er det som er den beste løsningen for bymobilitet i framtiden. Til tross for at han nå har lagt bak seg to år med svingende passasjertall, ser Hellesjø lyst på kollektivframtiden. Det har han kanskje en grunn til. Når dette skrives, har Camilla pakket ned hjemmekontoret. Hver morgen går hun den korte spaserturen bort til holdeplassen på Bråten og tar trikken ned til byen for å gå på jobb. Snart to år etter at hun sist kjøpte et månedskort, har hun endelig gått til anskaffelse av et nytt et. – Nå er jeg tilbake for fullt. «Om vi skal være mer attraktive enn bil må vi være forsiktig så vi ikke tukler med det som gjør at folk ønsker å reise kollektivt.» Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=