Sporveien årsrapport 2021

STRATEGI | Del 2 Årsrapport 2021 29 Trikk til Bjerke/Tonsenhagen og langs Ring 2: Prosjektene blir utredet videre. Ny T-banetunell mellom Majorstuen og Tøyen vil gi økt kapasitet gjennom sentrum. Sporveien har fått ansvaret for å bygge tunellen. Byggestart er foreløpig ikke bestemt. Fornebubanen står klar. Banen har kapasitet til å frakte 6 000 passasjerer i timen hver vei. 20 nye T-banevogner er levert. All kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri. CBTC-anlegg installeres på delstrekninger. Det nye signalsystemet med CBTC-teknologi er innført. Nye Majorstuen T-baneknutepunkt er ferdig bygget. 2026 2027 2028 2029 2030 TRIKKEN MED VERKSTEDER 2018–2025: Flere ulike prosjekter som skal: Forbedre vognvedlikeholdet slik at verkstedarbeidet blir mer effektivt. Forbedre vognstyringen for å optimalisere bruken av trikkeflåten. Integrere operasjonssentralen for å få et mer effektivt samarbeid mellom enhetene. Definere nytt driftskonsept som beskriver trikkens rolle i fremtiden. INFRASTRUKTUR / TRIKKEN 2022-2024: Arbeid med implementering av Grefsen og Holtet baser, som begge har vært gjennom en omfattende oppgradering som del av Trikkeprogrammet. 2023-2025: Trikkebasen på Majorstuen flyttes til en moderne base for trikkens infrastruktur på Skullerud. T-BANEN MED VERKSTEDER 2021–2025: Videreutvikle driftskonseptet for å: Forberede og gjennomføre en utvidelse av rutetilbudet. Øke punktligheten for å øke frekvensen på sikt. Øke produktiviteten og materiellutnyttelsen på T-banen. INFRASTRUKTUR / T-BANEN 2019-2022: Ombygging av Ryen base. 2026–2028: Ombygging av Etterstad base. INFRASTRUKTUR / TRIKK OG T-BANE 2020-2025: Anskaffelse av nye arbeidsmaskiner for å vedlikeholde infrastrukturen. SPORVEIENS INTERNE PROSJEKTER FOR Å ØKE KAPASITETEN FREMOVER • • • • • • • Oversikten inneholder målsatte tidspunkter. Endringer kan forekomme over tid.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=