Sporveien årsrapport 2022

76 Årsrapport 2022 Del 4 | SAMFUNNSANSVAR OG BÆREKRAFT og målrettet med HMS for å skape en sikker, helsefremmende og inkluderende arbeidsplass for alle ansatte. Konsernet er opptatt av å dyrke frem en åpen sikkerhetskultur som fremmer rapportering av HMS-avvik og kontinuerlig forbedring. Pandemien preget HMS-arbeidet i Sporveien, også gjennom deler av 2022. Smittevern ble viet mye oppmerksomhet for å opprettholde normal drift. I 2022 registrerte Sporveien (unntatt Unibuss) 353 HMS-avvik, hvorav 29 personskader. Det var en nedgang fra 43 personskader i 2021. Av personskadene førte ti til fravær, samme som året før. For å anerkjenne HMS-arbeidet deler Sporveien hvert år ut en HMS-pris til to avdelinger og en enkeltperson som har gjort noe ekstraordinært på området gjennom økt fokus, engasjement og læring til resten av organisasjonen. I 2022 gikk prisene til IE banesjef T-bane og IE banesjef Trikken, sakkyndig driftsleder Magne Høie, markedstjenester i enheten for kommunikasjon og samfunn, og tjenesteplanlegger i Trikken, Trond Lillebergen. Akan – Arbeidslivets kompetansesenter for rus og avhengighet Sporveien stiller strenge sikkerhetskrav til medarbeiderne. Forebygging av rus-, alkohol- og spilleproblemer utgjør et sentralt element i sikkerhetsarbeidet. Sporveiens Akan-utvalg og Akan-kontakter er viktige bidragsytere i dette arbeidet. Akan-utvalget er et underutvalg av Arbeidsmiljøutvalget (AMU). I 2022 deltok Sporveien på nettverkssamling i ALOR (arbeidsliv og rus) og Akan-utvalgets representanter gjennomførte et skreddersydd kurs gjennom Akan kompetansesenter. SKIKKELIGE FOLK AMBISJON: Vi skal sikre god etisk praksis i alt vi gjør og opptre respektfullt mot hverandre og andre. MÅLOMRÅDE Etikk og antikorrupsjon Sporveien har klare retningslinjer for medarbeidernes opptreden mot hverandre og samarbeidspartnere, og nulltoleranse mot korrupsjon. Vårt etiske regelverk skal bidra til å sikre god etisk praksis og sette felles rammer og standarder for alle som jobber for og representerer Sporveien. Regelverket beskriver blant annet tydelig forbud mot korrupsjon og hvordan ansatte skal forholde seg til situasjoner med representasjon, gaver og reiser. Styret i Sporveien vedtar det etiske regelverket og behandler forslag til endringer basert på innspill fra compliance-­ enheten. Samtlige ansatte og innehavere av verv i sporveisLIKESTILLING OG MANGFOLD For Sporveien er det en selvfølge at alle ansatte har like rettigheter. Det gjelder så vel ansettelsesmuligheter, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse og utviklingsmuligheter, som beskyttelse mot trakassering. Arbeidstakere og -søkere med nedsatt funksjonsevne får individuell tilrettelegging av arbeidsplass og arbeidsoppgaver. KVINNER I SPORVEIEN Kvinner utgjorde 16 prosent av alle ansatte ved utgangen av 2022. For Sporveien unntatt Unibuss utgjorde kvinneandelen 22 prosent. Av toppledere som rapporterer til konsernsjef, var halvparten kvinner i 2022 (57 prosent uten Unibuss). Andelen kvinnelige ledere i de to øverste ledernivåene (uten Unibuss) økte fra 30 prosent i 2021 til 36 prosent ved utgangen av 2022. LIKELØNN Kartleggingen av likelønn i 2021 viste at kvinner i gjennomsnitt tjente 108 prosent av menns lønn i Sporveien (eksklusive Unibuss). Blant ledere direkte under konsernledelsen tjente kvinner 88 prosent av menns lønn. Rundt 30 prosent av de ansatte er omfattet av kollektive avtaler, som er kjønnsnøytrale og basert på ansiennitet og stillingskoder. I denne gruppen tjente kvinner 92 prosent av menns lønn, men forskjellen er knyttet til mindre overtid, ansiennitet og turnus blant kvinner. Ny kartlegging av likelønn skjer annenhvert år og vil bli gjennomført i 2023. UTTAK AV FORELDREPERMISJON I 2022 tok 168 av medarbeiderne i konsernet ut foreldrepermisjon, 35 kvinner og 133 menn. Kvinnene tok i gjennomsnitt ut 26 uker permisjon, mot 23 i 2021, mens mennene tok ut 12 uker, uendret fra 2021. DELTIDSARBEID I Sporveien er hovedregelen fast ansettelse. Kun 12 personer er ansatt i midlertidige stillinger. I tillegg kommer tilsigelser (ringevikarer) og aktive pensjonister. Blant Sporveiens medarbeidere (ekskl. Unibuss) arbeidet 15,1 prosent av kvinnene og 12,9 prosent av mennene deltid i 2022. Deltidarbeidere er i all hovedsak ansatt i førerstillinger, som er svært populære deltidsjobber. Da Sporveien kartla ufrivillig deltidsarbeid i 2022, bekreftet 15 deltidsmedarbeidere at de ønsket å arbeide fulltid. Respondentene fordelte seg jevnt på kvinner og menn og arbeidsstedene T-banen og Trikken. Flere deltidsmedarbeidere har i etterkant gått over i fulltidsstilling. Det er generelt gode muligheter for å øke stillingsprosenten for medarbeidere som ønsker det.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=