Table of Contents Table of Contents
Previous Page  30 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 52 Next Page
Page Background

30 |

sporveien

Stasjonene på t-banenettet er av varierende alder og

kvalitet. Sporveien har i de siste årene gjennomført

flere oppgraderings- og fornyelsesprosjekter i forhold

til stasjoner. Likevel er det stort behov for videre

oppgradering og modernisering av disse. Kravene

til universell utforming vil også være med på å drive

frammoderniseringsbehovet.

Også for innvendige stasjoner er det behov for

oppgraderinger og fornyelser, der særlig sentrums­

stasjonene står i fokus. Omfanget vil være en blanding

av oppgraderinger og modernisering. Trafikkprog-

noser viser at antall reisende med t-banen vil være

økende i fremtiden. Stasjonene skal ha tilfredsstil-

lende rømningssikkerhet, da økende passasjergrunn­

lag kan medføre behov for tiltak som øker evakuer­

ingskapasiteten. Dette kan være flere utganger,

trapper etc. På innvendige stasjoner medfører dette

betydelige kostnader, (estimat fra prosjekt oppgrader-

ing av Nydalen stasjon dokumenterer dette) og meget

komplekse bygningsmessige arbeider. Sporveien har

startet arbeidet med vurdering av hvilket person-

tall som forventes i fremtiden med tanke på by- og

befolkningsutvikling og utvidelse av t-banelinjene.

Det er etablert et prosjekt for å utbedre brannsikring

av innendørsstasjoner og tuneller, finansiert med 100

mill i perioden 2014-17.

På neste side finner du en oversikt over aktuelle tiltak

for t-banenettets stasjoner

3.3.4

Stasjoner på t-banenettet

Ensjø stasjon etter ombygging

Ensjø stasjon før ombygging

Sporveien eier og drifter 100 stasjoner langs t-banens infrastruktur i Oslo og Akershus.

Økte krav til kapasitet, sikkerhet og universell utforming har de senere årene drevet

fremmoderniserinsbehov for flere av stasjonene, en utvikling som vil fortsette videre i

årene som kommer.