

30 |
sporveien
Stasjonene på t-banenettet er av varierende alder og
kvalitet. Sporveien har i de siste årene gjennomført
flere oppgraderings- og fornyelsesprosjekter i forhold
til stasjoner. Likevel er det stort behov for videre
oppgradering og modernisering av disse. Kravene
til universell utforming vil også være med på å drive
frammoderniseringsbehovet.
Også for innvendige stasjoner er det behov for
oppgraderinger og fornyelser, der særlig sentrums
stasjonene står i fokus. Omfanget vil være en blanding
av oppgraderinger og modernisering. Trafikkprog-
noser viser at antall reisende med t-banen vil være
økende i fremtiden. Stasjonene skal ha tilfredsstil-
lende rømningssikkerhet, da økende passasjergrunn
lag kan medføre behov for tiltak som øker evakuer
ingskapasiteten. Dette kan være flere utganger,
trapper etc. På innvendige stasjoner medfører dette
betydelige kostnader, (estimat fra prosjekt oppgrader-
ing av Nydalen stasjon dokumenterer dette) og meget
komplekse bygningsmessige arbeider. Sporveien har
startet arbeidet med vurdering av hvilket person-
tall som forventes i fremtiden med tanke på by- og
befolkningsutvikling og utvidelse av t-banelinjene.
Det er etablert et prosjekt for å utbedre brannsikring
av innendørsstasjoner og tuneller, finansiert med 100
mill i perioden 2014-17.
På neste side finner du en oversikt over aktuelle tiltak
for t-banenettets stasjoner
3.3.4
Stasjoner på t-banenettet
Ensjø stasjon etter ombygging
Ensjø stasjon før ombygging
Sporveien eier og drifter 100 stasjoner langs t-banens infrastruktur i Oslo og Akershus.
Økte krav til kapasitet, sikkerhet og universell utforming har de senere årene drevet
fremmoderniserinsbehov for flere av stasjonene, en utvikling som vil fortsette videre i
årene som kommer.