Table of Contents Table of Contents
Previous Page  26 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 52 Next Page
Page Background

26 |

sporveien

Omfanget av oppgraderingsbehovet fremkommer ved at alle inngående

elementer i hvert enkelt definert tiltak er gjennomgått og oppdatert frem

til og med 2022. Dette gir et oppdatert anslag for de enkelte banestrek-

ningene, men tallene innebærer en viss usikkerhet.

De områdene som har de største økningene i oppgraderingsbehovet fra

2012 er:

Felles alle baner:

- 633 mill kr (1 457 mill minus 2 090 mill, indeksjustert

fra 2012.). Det er i 2012 lagt inn nesten 2 mrd kr til oppgraderinger og

komplett nytt signal- og sikringsanlegg. Sporveien gjennomførte i 2013

en KVU for anskaffelse av nytt signal- og sikringsanlegg. Den konkluderte

med at oppgraderingsbehovet på dagens anlegg var på 1 457 mill kr. Ruter

gjennomførte i 2014 en KS1 som støttet konklusjonen i KVUen. Kravet til

økt kapasitet på fellesstrekningen er utslagsgivende for at det anbefales

at Communications-based Train Control (CBTC) er det konseptet som

forprosjektet må arbeide videre med. Muligheten for økt kapasitet har

en estimert kostnad på ca 1 - 1,3 mrd.

Østensjøbanen:

413 mill kr (+ 413 mill kr fra 2012). Østensjøbanen er

neste banestrekning som skal oppgraderes i 2015 – 2016. Finansieringen

på 847 mill tas ut av moderniseringsbehovet. Basert på erfaringer fra

Lambertseterbanen og Kolsåsbanen i forhold til nødvendig omfang av

arbeidet og oppdatert kunnskap om kostnadsnivået og kompleksiteten

på planlagte tiltak, har kostnadene knyttet til Østensjøbanen økt ytterlig-

ere. Omfanget må reduseres, strekningen Brynseng – Hellerud avventes.

Omfanget er komplekst. Estimerte kostnader for strekningen Brynseng

– Hellerud er 413 mill.

3.3.3

Endringer i

oppgraderingsbehovet