

26 |
sporveien
Omfanget av oppgraderingsbehovet fremkommer ved at alle inngående
elementer i hvert enkelt definert tiltak er gjennomgått og oppdatert frem
til og med 2022. Dette gir et oppdatert anslag for de enkelte banestrek-
ningene, men tallene innebærer en viss usikkerhet.
De områdene som har de største økningene i oppgraderingsbehovet fra
2012 er:
Felles alle baner:
- 633 mill kr (1 457 mill minus 2 090 mill, indeksjustert
fra 2012.). Det er i 2012 lagt inn nesten 2 mrd kr til oppgraderinger og
komplett nytt signal- og sikringsanlegg. Sporveien gjennomførte i 2013
en KVU for anskaffelse av nytt signal- og sikringsanlegg. Den konkluderte
med at oppgraderingsbehovet på dagens anlegg var på 1 457 mill kr. Ruter
gjennomførte i 2014 en KS1 som støttet konklusjonen i KVUen. Kravet til
økt kapasitet på fellesstrekningen er utslagsgivende for at det anbefales
at Communications-based Train Control (CBTC) er det konseptet som
forprosjektet må arbeide videre med. Muligheten for økt kapasitet har
en estimert kostnad på ca 1 - 1,3 mrd.
Østensjøbanen:
413 mill kr (+ 413 mill kr fra 2012). Østensjøbanen er
neste banestrekning som skal oppgraderes i 2015 – 2016. Finansieringen
på 847 mill tas ut av moderniseringsbehovet. Basert på erfaringer fra
Lambertseterbanen og Kolsåsbanen i forhold til nødvendig omfang av
arbeidet og oppdatert kunnskap om kostnadsnivået og kompleksiteten
på planlagte tiltak, har kostnadene knyttet til Østensjøbanen økt ytterlig-
ere. Omfanget må reduseres, strekningen Brynseng – Hellerud avventes.
Omfanget er komplekst. Estimerte kostnader for strekningen Brynseng
– Hellerud er 413 mill.
3.3.3
Endringer i
oppgraderingsbehovet