Table of Contents Table of Contents
Previous Page  6 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 52 Next Page
Page Background

6 |

sporveien

Sporveien har behov for nødvendige oppgraderinger

av sin infrastruktur og et tilsvarende kapitalbehov.

Sammenlignet med forrige rapport er det fortsatt en

positiv trend i nedgangen av moderniseringsbehovet.

Dette skyldes i hovedsakelig gjennomføring av store

oppgraderingsprosjekter på t-bane- og trikkenettet.

Samlet oppgraderingsbehov for Sporveiens infra-

struktur er estimert til 5487 mill kr fordelt på følgende

måte: 215 mill kr på trikk, 5232 mill kr på t-bane og 40

mill kr på eiendom.

Dette baserer seg på den forutsetning at hele samlet

plan for oppgradering av trikkeinfrastruktur, utarbei­

det april 2013, er finansiert i perioden 2014-18, selv om

mange av tiltakene fortsatt ikke er igangsatt. For trikk

er oppgraderingsbehovet redusert med ca 1600 mill

kr i perioden 2012 - 2014, mens det for t-bane har blitt

en reduksjon på 263 mill kr. Totalt sett er dette en

reduksjon på 1862 mill fra 2012.

I 2012 var det et oppgraderingsbehov på totalt

7349 mill kr, fordelt med 1815 mill kr på trikk og 5495

mill kr på t-bane og 39 mill kr på eiendom.

Nedgangen i oppgraderingsbehovet til t-banen

skyldes gjennomføringen av store oppgraderings­

tiltak, herunder Østensjøbanen som er finansiert

og kommer til utførelse i 2015/2016. Oppgraderings-

behovet er også endret i forhold til ny kunnskap

innenfor enkelte områder som nytt signal- og

sikringsanlegg for t-banen etter gjennomført konsept­

valgutredning (KVU). Det er ikke gjennomført en ny

tilstandsvurdering av infrastrukturen som en del

av årets rapport. Det har i perioden blitt utført både

større samlede oppgraderinger av delstrekninger inn-

enfor alle fagområder, og enkeltprosjekter på blant

annet stasjoner og likerettere.

For å unngå at oppgraderingsbehovet for t-banen

eskalerer i årene som kommer bør bevilgninger følge

behovet for oppgradering i henhold til levetids­

beregningene som blir gjort. Selv om bevilgnings-

rammene har økt de seneste årene, går disse i stor

grad til å dekke investeringer i nye store prosjekter,

og i mindre grad til å dekke oppgraderingsbehovet.

Dersom det ikke bevilges ytterligere midler til

reinvesteringer/oppgradering av eksisterende

infrastruktur så vil man ikke kunne opprettholde

en nødvendig standard og regularitet. Dette kan gi

mulige konsekvenser i form av redusert tilgjengelig­

het, regularitet, pålitelighet, kundetilfredshet og økt

behov for akutte tiltak. Økt trafikk medfører større

slitasje og redusert komponentlevetid på enkelte

strekninger.

Sporveien har startet en utredning i forhold til

oppgraderingsbehovet for trikk og t-bane for peri-

oden frem til 2032. I denne perioden forfaller det en

del infrastrukturelementer innenfor gjennomsnittlig

levetid for t-bane på ca 40 år og trikk på ca 32 år. Dette

medfører store framtidige oppgraderingsbehov på

flere baner og strekninger.

1

Sammendrag

1 ) Sporveien tilstreber å praktisere asset management i forhold til infrastruktur og eiendomsmasse. Det defineres som kombinasjonen

av finansiell, økonomisk og teknisk ledelse samt annen god praksis for å bevare den nødvendige verdi og tilgjengelighet på den mest

kosteffektive måten. Dette inkluderer ledelse i hele infrastrukturens og eiendomsmassens levetid (konseptdesign, konstruksjon,

ibruktagelse, drift, vedlikehold, reparasjoner, moderniseringer (modifikasjoner og erstatning) og avhending/salg).

Sporveien tilstreber å bevare verdien og tilgjengeligheten

1

til trikk, t-bane og eiendom

på den mest kostnadseffektive måten.