

6 |
sporveien
Sporveien har behov for nødvendige oppgraderinger
av sin infrastruktur og et tilsvarende kapitalbehov.
Sammenlignet med forrige rapport er det fortsatt en
positiv trend i nedgangen av moderniseringsbehovet.
Dette skyldes i hovedsakelig gjennomføring av store
oppgraderingsprosjekter på t-bane- og trikkenettet.
Samlet oppgraderingsbehov for Sporveiens infra-
struktur er estimert til 5487 mill kr fordelt på følgende
måte: 215 mill kr på trikk, 5232 mill kr på t-bane og 40
mill kr på eiendom.
Dette baserer seg på den forutsetning at hele samlet
plan for oppgradering av trikkeinfrastruktur, utarbei
det april 2013, er finansiert i perioden 2014-18, selv om
mange av tiltakene fortsatt ikke er igangsatt. For trikk
er oppgraderingsbehovet redusert med ca 1600 mill
kr i perioden 2012 - 2014, mens det for t-bane har blitt
en reduksjon på 263 mill kr. Totalt sett er dette en
reduksjon på 1862 mill fra 2012.
I 2012 var det et oppgraderingsbehov på totalt
7349 mill kr, fordelt med 1815 mill kr på trikk og 5495
mill kr på t-bane og 39 mill kr på eiendom.
Nedgangen i oppgraderingsbehovet til t-banen
skyldes gjennomføringen av store oppgraderings
tiltak, herunder Østensjøbanen som er finansiert
og kommer til utførelse i 2015/2016. Oppgraderings-
behovet er også endret i forhold til ny kunnskap
innenfor enkelte områder som nytt signal- og
sikringsanlegg for t-banen etter gjennomført konsept
valgutredning (KVU). Det er ikke gjennomført en ny
tilstandsvurdering av infrastrukturen som en del
av årets rapport. Det har i perioden blitt utført både
større samlede oppgraderinger av delstrekninger inn-
enfor alle fagområder, og enkeltprosjekter på blant
annet stasjoner og likerettere.
For å unngå at oppgraderingsbehovet for t-banen
eskalerer i årene som kommer bør bevilgninger følge
behovet for oppgradering i henhold til levetids
beregningene som blir gjort. Selv om bevilgnings-
rammene har økt de seneste årene, går disse i stor
grad til å dekke investeringer i nye store prosjekter,
og i mindre grad til å dekke oppgraderingsbehovet.
Dersom det ikke bevilges ytterligere midler til
reinvesteringer/oppgradering av eksisterende
infrastruktur så vil man ikke kunne opprettholde
en nødvendig standard og regularitet. Dette kan gi
mulige konsekvenser i form av redusert tilgjengelig
het, regularitet, pålitelighet, kundetilfredshet og økt
behov for akutte tiltak. Økt trafikk medfører større
slitasje og redusert komponentlevetid på enkelte
strekninger.
Sporveien har startet en utredning i forhold til
oppgraderingsbehovet for trikk og t-bane for peri-
oden frem til 2032. I denne perioden forfaller det en
del infrastrukturelementer innenfor gjennomsnittlig
levetid for t-bane på ca 40 år og trikk på ca 32 år. Dette
medfører store framtidige oppgraderingsbehov på
flere baner og strekninger.
1
Sammendrag
1 ) Sporveien tilstreber å praktisere asset management i forhold til infrastruktur og eiendomsmasse. Det defineres som kombinasjonen
av finansiell, økonomisk og teknisk ledelse samt annen god praksis for å bevare den nødvendige verdi og tilgjengelighet på den mest
kosteffektive måten. Dette inkluderer ledelse i hele infrastrukturens og eiendomsmassens levetid (konseptdesign, konstruksjon,
ibruktagelse, drift, vedlikehold, reparasjoner, moderniseringer (modifikasjoner og erstatning) og avhending/salg).
Sporveien tilstreber å bevare verdien og tilgjengeligheten
1
til trikk, t-bane og eiendom
på den mest kostnadseffektive måten.