Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 52 Next Page
Page Background

sporveien

| 11

Det er vanskelig å skille ut hvor mye av et tiltak som er vedlike­

hold/ reinvesteringer for å redusere etterslep, og hva som er

fornyelse. I rapporten brukes derfor begrepet «oppgraderings-

behov».

Asset management

I forhold til infrastruktur og eiendomsmasse defineres asset

management som kombinasjonen av finansiell, økonomisk

og teknisk ledelse samt annen god praksis for å bevare den

nødvendige verdi og tilgjengelighet på den mest kosteffektive

måten. Dette inkluderer ledelse i hele infrastrukturens og

eiendomsmassens levetid: konseptdesign, konstruksjon, ibruk-

tagelse, drift, vedlikehold, reparasjoner, moderniseringer (modi-

fikasjoner og erstatning) og avhending/salg.

Bygninger

All bygningsmasse som ikke defineres som infrastruktur.

Drift

Alle oppgaver og rutiner som er nødvendige for at bygninger

og tekniske installasjoner skal fungere som planlagt. Dette

omfatter bl.a. betjening av installasjoner, forsyning av vann,

energi, renhold og renovasjon.

Forvaltning

Administrative oppgaver for å bevare eller forbedre infrastruk-

tur og bygninger. Inkluderer også kjøp og salg av eiendom

og infrastruktur, utleie av stasjoner, bygninger og lokaler,

husleieadministrasjon, utarbeiding av forsikringsavtaler,

økonomisk og teknisk planlegging og styring, personaladmin-

istrasjon m.m.

Infrastruktur

Sporanlegg med tilhørende grunn og innretninger som er

nødvendig for daglig drift av trikk og t-bane. Dette omfat-

ter trasé, over- og underbygning, signal- og sikringsanlegg,

strømforsyningsanlegg, kommunikasjonsanlegg, plattformer,

tilkomstveier,utrustning på stasjoner og holdeplasser.

Investeringer

Omhandler bygging av nye banestrekninger, bygninger eller

anlegg, samt tiltak i eksisterende infrastruktur og bygninger

for å heve standarden, og der den utløsende årsaken er økte

funksjonskrav.

Kapitalbevaringsverdi

Kostnaden for nybygging vurdert ut fra enhetspriser og

løpemeterpriser, uten tomtekostnader og med fratrekk for

evigvarende elementer. For t-bane defineres 80 % av kostnadene

til selve tunnelene på strekninger og halvparten av kostnadene

for underjordiske stasjoner, som evigvarende.

Korrektivt vedlikehold

Vedlikehold som utføres etter at feil er oppdaget og som har til

hensikt å bringe en enhet tilbake til en tilstand som gjør det

mulig å utføre en krevd funksjon.

Modernisering

De kostnadene som trengs for å heve standarden på infrastruk-

tur og bygninger som har overskredet teknisk levealder opp til

ønsket nivå. Modernisering er avstanden mellom akseptabel

standard og ønsket standard. Når kapitalbehovet basert på

vedlikehold, modernisering og reinvesteringer er større enn

midlene avsatt til dette vil det oppstå et oppgraderingsbehov.

Preventivt vedlikehold

Vedlikehold som utføres etter forutbestemte intervaller eller i

følge forutbestemte kriterier, og som har til hensikt å opprett­

holde levetider og redusere sannsynligheten for svikt eller

funksjonsnedsetting (degradering).

Reinvesteringer

Reinvesteringer (oppgradering) er nødvendig for å bevare

kapitalverdien på infrastrukturen. Kapitalbevaringsverdien delt

på levetiden gir årlige avskrivninger og dermed årlig kapital­

behov til reinvesteringer for å bevare kapitalverdien. Dette

omtales også som avskrivninger.

2.2

Definisjoner

For å harmonisere begrepsbruken har Sporveien tatt utgangspunkt i definisjoner som også brukes

i forskrifter, som bransjestandard og av andre infrastruktureiere i Norge.