

sporveien
| 11
Det er vanskelig å skille ut hvor mye av et tiltak som er vedlike
hold/ reinvesteringer for å redusere etterslep, og hva som er
fornyelse. I rapporten brukes derfor begrepet «oppgraderings-
behov».
Asset management
I forhold til infrastruktur og eiendomsmasse defineres asset
management som kombinasjonen av finansiell, økonomisk
og teknisk ledelse samt annen god praksis for å bevare den
nødvendige verdi og tilgjengelighet på den mest kosteffektive
måten. Dette inkluderer ledelse i hele infrastrukturens og
eiendomsmassens levetid: konseptdesign, konstruksjon, ibruk-
tagelse, drift, vedlikehold, reparasjoner, moderniseringer (modi-
fikasjoner og erstatning) og avhending/salg.
Bygninger
All bygningsmasse som ikke defineres som infrastruktur.
Drift
Alle oppgaver og rutiner som er nødvendige for at bygninger
og tekniske installasjoner skal fungere som planlagt. Dette
omfatter bl.a. betjening av installasjoner, forsyning av vann,
energi, renhold og renovasjon.
Forvaltning
Administrative oppgaver for å bevare eller forbedre infrastruk-
tur og bygninger. Inkluderer også kjøp og salg av eiendom
og infrastruktur, utleie av stasjoner, bygninger og lokaler,
husleieadministrasjon, utarbeiding av forsikringsavtaler,
økonomisk og teknisk planlegging og styring, personaladmin-
istrasjon m.m.
Infrastruktur
Sporanlegg med tilhørende grunn og innretninger som er
nødvendig for daglig drift av trikk og t-bane. Dette omfat-
ter trasé, over- og underbygning, signal- og sikringsanlegg,
strømforsyningsanlegg, kommunikasjonsanlegg, plattformer,
tilkomstveier,utrustning på stasjoner og holdeplasser.
Investeringer
Omhandler bygging av nye banestrekninger, bygninger eller
anlegg, samt tiltak i eksisterende infrastruktur og bygninger
for å heve standarden, og der den utløsende årsaken er økte
funksjonskrav.
Kapitalbevaringsverdi
Kostnaden for nybygging vurdert ut fra enhetspriser og
løpemeterpriser, uten tomtekostnader og med fratrekk for
evigvarende elementer. For t-bane defineres 80 % av kostnadene
til selve tunnelene på strekninger og halvparten av kostnadene
for underjordiske stasjoner, som evigvarende.
Korrektivt vedlikehold
Vedlikehold som utføres etter at feil er oppdaget og som har til
hensikt å bringe en enhet tilbake til en tilstand som gjør det
mulig å utføre en krevd funksjon.
Modernisering
De kostnadene som trengs for å heve standarden på infrastruk-
tur og bygninger som har overskredet teknisk levealder opp til
ønsket nivå. Modernisering er avstanden mellom akseptabel
standard og ønsket standard. Når kapitalbehovet basert på
vedlikehold, modernisering og reinvesteringer er større enn
midlene avsatt til dette vil det oppstå et oppgraderingsbehov.
Preventivt vedlikehold
Vedlikehold som utføres etter forutbestemte intervaller eller i
følge forutbestemte kriterier, og som har til hensikt å opprett
holde levetider og redusere sannsynligheten for svikt eller
funksjonsnedsetting (degradering).
Reinvesteringer
Reinvesteringer (oppgradering) er nødvendig for å bevare
kapitalverdien på infrastrukturen. Kapitalbevaringsverdien delt
på levetiden gir årlige avskrivninger og dermed årlig kapital
behov til reinvesteringer for å bevare kapitalverdien. Dette
omtales også som avskrivninger.
2.2
Definisjoner
For å harmonisere begrepsbruken har Sporveien tatt utgangspunkt i definisjoner som også brukes
i forskrifter, som bransjestandard og av andre infrastruktureiere i Norge.