Table of Contents Table of Contents
Previous Page  13 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 52 Next Page
Page Background

sporveien

| 13

I en teoretisk situasjon vil et allerede oppstått opp­

graderingsbehov kunne holdes konstant ved at

nivået på tilskudd holdes på nivå for reelt behov, og

oppgraderingsbehov kan reduseres ved å tilføre noe

ekstra utover reelt behov. Imidlertid er det en rekke

andre årsaker som bidrar til å øke oppgraderings­

behovets totale omfang.

Økt kunnskap om anleggene og deres akseptable

tekniske tilstand definerer behovet for vedlikehold

og kostnadene knyttet til anleggene. For trikk er det i

foregående periode etablert grenseverdier for aksept-

abel teknisk standard, noe som også har vært med å

øke omfanget av tiltak som må gjennomføres, og til

bedre kjennskap til status på anleggene. Erfaring viser

at eldre og nedslitt infrastruktur og bygningsmasse

er mer utsatt for eksponentiell økning i forhold til

oppgraderingsbehov. Det oppstår derfor en «ond

sirkel» hvor infrastrukturen og bygningene slites ned

raskere jo dårligere tilstanden er.

Etter hvert som nye og oppgraderte anlegg overtas,

oppdateres vedlikeholdsinstrukser og tilhørende

planer for å ivareta nødvendig vedlikehold.

I denne rapporten er økningen i oppgraderingsbe-

hovet inndelt i følgende kategorier:

1. Ny kunnskap – nye tiltak

2. Ny kunnskap – omdefinerte tiltak

3. Nye krav

4. Økte enhetskostnader

Sporveien Trikken AS (Trikken) og Sporveien T-banen

AS (T-banen) er forpliktet til å drive virksomheten på

en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. I dette ligger

det blant annet at vedlikehold av infrastrukturen

skal sikre at ingen systemer, deler eller komponenter

forringes så mye at det fører til funksjonssvikt.

Det er for trikke- og t-banenettet etablert systemer

og prosedyrer for å kunne føre kontroll med tilstand

på infrastrukturen. Videre er det definert sikkerhets-

messige minimumskrav til systemer, deler og kompo-

nenter. Blant annet slitasjegrenser for slitasjeutsatte

deler, terminer for vedlikehold og utskifting for alle

sikkerhetskritiske komponenter.

Disse rutinene vil en del ganger medføre begrens-

ninger i virksomheten ved at tiltak som økt vedlike-

hold/inspeksjoner, hastighetsbegrensninger eller

andre begrensinger i driften må iverksettes. Videre

kan sikkerhet være en begrensning som hindrer økt

effektivisering i form av høyere hastigheter eller redu-

sert vedlikehold.

2.4

Endring av opp-

graderingsbehov

2.5

Oppgraderings­

behov i forhold til

sikkerhet

Kolsås stasjon: Inspeksjon av stasjon før åpning.