

sporveien
| 13
I en teoretisk situasjon vil et allerede oppstått opp
graderingsbehov kunne holdes konstant ved at
nivået på tilskudd holdes på nivå for reelt behov, og
oppgraderingsbehov kan reduseres ved å tilføre noe
ekstra utover reelt behov. Imidlertid er det en rekke
andre årsaker som bidrar til å øke oppgraderings
behovets totale omfang.
Økt kunnskap om anleggene og deres akseptable
tekniske tilstand definerer behovet for vedlikehold
og kostnadene knyttet til anleggene. For trikk er det i
foregående periode etablert grenseverdier for aksept-
abel teknisk standard, noe som også har vært med å
øke omfanget av tiltak som må gjennomføres, og til
bedre kjennskap til status på anleggene. Erfaring viser
at eldre og nedslitt infrastruktur og bygningsmasse
er mer utsatt for eksponentiell økning i forhold til
oppgraderingsbehov. Det oppstår derfor en «ond
sirkel» hvor infrastrukturen og bygningene slites ned
raskere jo dårligere tilstanden er.
Etter hvert som nye og oppgraderte anlegg overtas,
oppdateres vedlikeholdsinstrukser og tilhørende
planer for å ivareta nødvendig vedlikehold.
I denne rapporten er økningen i oppgraderingsbe-
hovet inndelt i følgende kategorier:
1. Ny kunnskap – nye tiltak
2. Ny kunnskap – omdefinerte tiltak
3. Nye krav
4. Økte enhetskostnader
Sporveien Trikken AS (Trikken) og Sporveien T-banen
AS (T-banen) er forpliktet til å drive virksomheten på
en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. I dette ligger
det blant annet at vedlikehold av infrastrukturen
skal sikre at ingen systemer, deler eller komponenter
forringes så mye at det fører til funksjonssvikt.
Det er for trikke- og t-banenettet etablert systemer
og prosedyrer for å kunne føre kontroll med tilstand
på infrastrukturen. Videre er det definert sikkerhets-
messige minimumskrav til systemer, deler og kompo-
nenter. Blant annet slitasjegrenser for slitasjeutsatte
deler, terminer for vedlikehold og utskifting for alle
sikkerhetskritiske komponenter.
Disse rutinene vil en del ganger medføre begrens-
ninger i virksomheten ved at tiltak som økt vedlike-
hold/inspeksjoner, hastighetsbegrensninger eller
andre begrensinger i driften må iverksettes. Videre
kan sikkerhet være en begrensning som hindrer økt
effektivisering i form av høyere hastigheter eller redu-
sert vedlikehold.
2.4
Endring av opp-
graderingsbehov
2.5
Oppgraderings
behov i forhold til
sikkerhet
Kolsås stasjon: Inspeksjon av stasjon før åpning.