

16 |
sporveien
Totale kostnader for å dekke oppgraderingsbehovet for trikk var 1853 mill kr i 2012 etter indeks Bevilget
midler 2014 Behov 2014 Behov 2012 Behov 2010 regulering. Dette beløpet er i 2014 minsket til 1753 mill kr.
Av dette er 1541 mill dekket av bevilgede midler og det reelle oppgraderingsbehovet er redusert til 215 mill.
3.2
Trikk
Behovet for oppgradering for de definerte tiltakene
på trikkenettet fremkommer etter koordinering
med Bymiljøetaten og inkluderer tiltak som må
som utføres før nye trikker kan settes i trafikk i
Oslo. Rapporten «Samlet plan» beskriver dette. Figur
3 viser utviklingen i perioden 2010-2014 for opp
graderingsbehovet for eksisterende trikkenett. Det
er i perioden 2013-2014 blitt utført omfattende opp
graderinger på banestrekningene, bl.a.:
Banestrekning Stortingsgata:
Trikkespor og sporarrangementet i Henrik Ibsen
gate og Cort Adlers gate inkludert Solli holdeplass
er oppgradert. Prinsensgateprosjektet er blitt full
finansiert og startet opp før jul 2014 med full ombyg-
ging for toveis trikkespor i Prinsens gate. I tillegg til
dette har Bymiljøetaten i samarbeid med Statens veg-
vesen bygd om krysset Strandgata og Prinsensgate.
Denne ferdigstilles våren 2015. For øvrig vil den nye
trikketraseen i Dronning Eufemias gate ferdigstilles
i 2015.
Banestrekning Grünerløkka:
Trikkesporene i Midtoddveien inklusiv Kjelsås vende-
sløyfe ble oppgradert.
Banestrekning Majorstua:
Hegdehaugsveien og Bogstadveien er fornyet i peri-
oden. Oppgraderingen av Bogstadveien og Hegde-
haugsveien skulle opprinnelig ha vært ferdigstilt i
2012, men på grunn av forsinkelser, hvor blant annet
entreprenør gikk konkurs, ble ikke anlegget ferdigstilt
før i 2013.
Banestrekning Ekebergbanen
:
Strekningen Bråten – Ljabru med ny dobbeltsporet
bru på Sæter er oppgradert og bygget om i peri-
oden. En viktig milepæl var at med dette tiltaket
fjernet vi også den siste enkeltsporstrekningen på
trikkens hovedspor. Sporveien har igangsatt videre
prosjektering om oppgradering av resterende del
av Ekebergbanen fra Holtet til Konows gate. Etter
planen vil ombygging av strekningen Ekebergparken
– Jomfrubråten starte i 2015. Bymiljøetaten har planer
om etablering av gang- og sykkelvei på strekningen
Konowsgt – Ekebergparken, noe som kan komme til
å påvirke framdrift og økonomi i prosjektet.
Felles alle strekninger:
I tillegg til de ovennevnte større tiltakene har Spor-
veien i perioden også gjennomført en rekke mindre
oppgraderingstiltak på alle strekninger og alle typer
anlegg. Dette har bl.a. medført at vi har fått redusert
feilfrekvens og færre saktekjøringer og begrensninger
på trikkenettet.
Elektrotiltak:
For å forsterke strømforsyningen iht. framtidig
driftsopplegg har vi ferdigstilt en ny likeretter ved
Jomfrubråten, og forsterket strømforsyningen på flere
delstrekninger. I tillegg er vi i gang med prosjektering
av ny likeretter ved Kastellet og Midtoddveien. I peri-
oden har vi også fornyet spor- og elektroanlegg ved
Rikshospitalet, startet opp anskaffelsesprosjekt nye
bomanlegg og utført en rekke mindre elektrotiltak
for å redusere feilfrekvensen.
Ny kunnskap – Nye tiltak:
Ruter har i etterkant av «Samlet plan» gjennomført
en KVU-prosess sammen med BYM og Sporveien.
Denne rapporten ble ferdigstilt i april 2013 og følges
opp videre av Ruter i forbindelse med det etablerte
Trikkeprogrammet. Arbeid med forprosjekt for Trikke
programmet pågår og planlegges ferdigstilt i løpet av
2015. I samarbeid med Trikkeprogrammet arbeides det
med å avklare konsekvenser av dette arbeidet.