Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 52 Next Page
Page Background

16 |

sporveien

Totale kostnader for å dekke oppgraderingsbehovet for trikk var 1853 mill kr i 2012 etter indeks Bevilget

midler 2014 Behov 2014 Behov 2012 Behov 2010 regulering. Dette beløpet er i 2014 minsket til 1753 mill kr.

Av dette er 1541 mill dekket av bevilgede midler og det reelle oppgraderingsbehovet er redusert til 215 mill.

3.2

Trikk

Behovet for oppgradering for de definerte tiltakene

på trikkenettet fremkommer etter koordinering

med Bymiljøetaten og inkluderer tiltak som må

som utføres før nye trikker kan settes i trafikk i

Oslo. Rapporten «Samlet plan» beskriver dette. Figur

3 viser utviklingen i perioden 2010-2014 for opp­

graderingsbehovet for eksisterende trikkenett. Det

er i perioden 2013-2014 blitt utført omfattende opp­

graderinger på banestrekningene, bl.a.:

Banestrekning Stortingsgata:

Trikkespor og sporarrangementet i Henrik Ibsen

gate og Cort Adlers gate inkludert Solli holdeplass

er oppgradert. Prinsensgateprosjektet er blitt full­

finansiert og startet opp før jul 2014 med full ombyg-

ging for toveis trikkespor i Prinsens gate. I tillegg til

dette har Bymiljøetaten i samarbeid med Statens veg-

vesen bygd om krysset Strandgata og Prinsensgate.

Denne ferdigstilles våren 2015. For øvrig vil den nye

trikketraseen i Dronning Eufemias gate ferdigstilles

i 2015.

Banestrekning Grünerløkka:

Trikkesporene i Midtoddveien inklusiv Kjelsås vende-

sløyfe ble oppgradert.

Banestrekning Majorstua:

Hegdehaugsveien og Bogstadveien er fornyet i peri-

oden. Oppgraderingen av Bogstadveien og Hegde-

haugsveien skulle opprinnelig ha vært ferdigstilt i

2012, men på grunn av forsinkelser, hvor blant annet

entreprenør gikk konkurs, ble ikke anlegget ferdigstilt

før i 2013.

Banestrekning Ekebergbanen

:

Strekningen Bråten – Ljabru med ny dobbeltsporet

bru på Sæter er oppgradert og bygget om i peri-

oden. En viktig milepæl var at med dette tiltaket

fjernet vi også den siste enkeltsporstrekningen på

trikkens hovedspor. Sporveien har igangsatt videre

prosjektering om oppgradering av resterende del

av Ekebergbanen fra Holtet til Konows gate. Etter

planen vil ombygging av strekningen Ekebergparken

– Jomfrubråten starte i 2015. Bymiljøetaten har planer

om etablering av gang- og sykkelvei på strekningen

Konowsgt – Ekebergparken, noe som kan komme til

å påvirke framdrift og økonomi i prosjektet.

Felles alle strekninger:

I tillegg til de ovennevnte større tiltakene har Spor-

veien i perioden også gjennomført en rekke mindre

oppgraderingstiltak på alle strekninger og alle typer

anlegg. Dette har bl.a. medført at vi har fått redusert

feilfrekvens og færre saktekjøringer og begrensninger

på trikkenettet.

Elektrotiltak:

For å forsterke strømforsyningen iht. framtidig

driftsopplegg har vi ferdigstilt en ny likeretter ved

Jomfrubråten, og forsterket strømforsyningen på flere

delstrekninger. I tillegg er vi i gang med prosjektering

av ny likeretter ved Kastellet og Midtoddveien. I peri-

oden har vi også fornyet spor- og elektroanlegg ved

Rikshospitalet, startet opp anskaffelsesprosjekt nye

bomanlegg og utført en rekke mindre elektrotiltak

for å redusere feilfrekvensen.

Ny kunnskap – Nye tiltak:

Ruter har i etterkant av «Samlet plan» gjennomført

en KVU-prosess sammen med BYM og Sporveien.

Denne rapporten ble ferdigstilt i april 2013 og følges

opp videre av Ruter i forbindelse med det etablerte

Trikkeprogrammet. Arbeid med forprosjekt for Trikke­

programmet pågår og planlegges ferdigstilt i løpet av

2015. I samarbeid med Trikkeprogrammet arbeides det

med å avklare konsekvenser av dette arbeidet.