Sporveishistorien
Sporveien har vært en viktig del av Oslos historie siden 1875:
51 |
Sporveien | Årsrapport 2014
1875
1894
1898
1899
1900
1902
1905
1912
1916
1917
1918
1919
1924
1925
1926
6. oktober starter Kristiania Sporveisselskab byens første hestesporvei med
linjer fra Stortorvet til Homansbyen, Vestbanen og Oslo (Gamlebyen).
“Blåtrikken” (Kristiania Elektriske Sporvei) åpner Skandinavias første
elektriske sporveislinje fra Jernbanetorget over Briskeby til Majorstuen,
med sidelinje til Skarpsno.
Holmenkollbanen åpner første forstadsbane: Majorstuen – Holmenkollen
(Besserud).
“Grøntrikken” (Kristiania Sporveisselskab) blir elektrisk, og kjører linjer til
Sagene, Rodeløkken og Vippetangen.
Hestesporvognen går sin siste tur – på Gamlebylinjen. Nye “Grøntrikk”-
linjer til Vålerengen og Kampen.
Første trikkelinje over bygrensen; Grünerløkk-linjen forlenges over
Sandaker til Grefsen jernbanestasjon. Ny “Blåtrikk”-linje til Frogner.
“Grøntrikken” overtar de kommunale linjene.
Arbeidet med undergrunnsbane påbegynnes.
Holmenkolbanen forlenges til Frognerseteren (Tryvannsbanen). Linje 0
Sagene Ring etableres (nedlagt 1954).
Ekebergbanen åpner forstadsbanen Gamlebyen – Sæter.
Korntransport med trikk fra Vippetangen til Sandaker (innstilt 1967).
Lilleakerbanen åpnes som forlengelse av “Blåtrikkens” Skøyen-linje.
Det kommunale selskapet A/S Kristiania Sporveier opprettes.
Lilleakerbanen skilles ut som eget selskap (A/S Bærumsbanen) og åpnes til
Haslum.
Kristiania blir Oslo, Oslo Sporveier etableres.
Østensjøbanen åpnes Vålerengen – Oppsal.




