Table of Contents Table of Contents
Previous Page  52 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 108 Next Page
Page Background

Sporveishistorien

Sporveien har vært en viktig del av Oslos historie siden 1875:

51 |

Sporveien | Årsrapport 2014

1875

1894

1898

1899

1900

1902

1905

1912

1916

1917

1918

1919

1924

1925

1926

6. oktober starter Kristiania Sporveisselskab byens første hestesporvei med

linjer fra Stortorvet til Homansbyen, Vestbanen og Oslo (Gamlebyen).

“Blåtrikken” (Kristiania Elektriske Sporvei) åpner Skandinavias første

elektriske sporveislinje fra Jernbanetorget over Briskeby til Majorstuen,

med sidelinje til Skarpsno.

Holmenkollbanen åpner første forstadsbane: Majorstuen – Holmenkollen

(Besserud).

“Grøntrikken” (Kristiania Sporveisselskab) blir elektrisk, og kjører linjer til

Sagene, Rodeløkken og Vippetangen.

Hestesporvognen går sin siste tur – på Gamlebylinjen. Nye “Grøntrikk”-

linjer til Vålerengen og Kampen.

Første trikkelinje over bygrensen; Grünerløkk-linjen forlenges over

Sandaker til Grefsen jernbanestasjon. Ny “Blåtrikk”-linje til Frogner.

“Grøntrikken” overtar de kommunale linjene.

Arbeidet med undergrunnsbane påbegynnes.

Holmenkolbanen forlenges til Frognerseteren (Tryvannsbanen). Linje 0

Sagene Ring etableres (nedlagt 1954).

Ekebergbanen åpner forstadsbanen Gamlebyen – Sæter.

Korntransport med trikk fra Vippetangen til Sandaker (innstilt 1967).

Lilleakerbanen åpnes som forlengelse av “Blåtrikkens” Skøyen-linje.

Det kommunale selskapet A/S Kristiania Sporveier opprettes.

Lilleakerbanen skilles ut som eget selskap (A/S Bærumsbanen) og åpnes til

Haslum.

Kristiania blir Oslo, Oslo Sporveier etableres.

Østensjøbanen åpnes Vålerengen – Oppsal.