Table of Contents Table of Contents
Previous Page  54 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 108 Next Page
Page Background

Våre ansatte har alltid spilt en stor og viktig rolle for utviklingen av både Sporveien og Oslo.

1968

1970

1974

1975

1977

1984

1986

1987

1988

1989

1990

1991

1992

1993

Trolleybussene går sine siste turer (på linje 20). Enmannsbetjening er

innført på alle Sporveiens busslinjer. De siste gamle, åpne trikkene tas ut av

trafikken.

Den fjerde t-bane, Furusetbanen, åpnes til Haugerud (til Trosterud i 1974,

Furuset i 1978 og Ellingsrudåsen i 1981).

Lilleakerbanen og Ekebergbanen trafikkeres med gjennomgående,

enmannsbetjente “Gullfisker”. De gamle Ekebergvognene forsvinner.

Sporveien overtar driften av Holmenkolbanen.

Bystyret opphever vedtaket om nedleggelse av bytrikken. Sentrum

t-banestasjon åpnes (stengt igjen 1983). Sporveien overtar De Blå

Omnibussers linjer og anlegg på Alnabru.

Enmannsbetjening og ubetjente tilhengere innført på bytrikken.

Det første nattbussnettet (4 ringlinjer) opprettes som helgetilbud.

Sentrum stasjon gjenåpnes som Stortinget. De østlige og vestlige t-baner

sammenknyttes, men det kjøres ikke gjennomgående tog.

Sporveien omorganiseres med egne divisjoner for bane-, buss- og

sporvogn.

Morgenbussnettet opprettes på hverdager (fra 1990 alle dager). De 9 første

t-banestasjonene får automater og blir ubetjente.

Nattrikken etableres med 3 linjer (nedlagt 2001). Resten av t-banens

stasjoner utenom tunnelene blir gjort ubetjent.

Holmenkolbanen og Ekebergbanen fusjoneres med Sporveien. Den første

servicebusslinjen (64s) Tveita–Skullerud med spesialbusser tilpasset eldre

og handicappede.

Nordens første lavgulvleddbusser settes i trafikk på linje 37.

Linje 4 Sognsvann – Bergkrystallen åpnes som den første gjennomgående

t-banelinje, etter ombygging av Sognsvannsbanen.