Table of Contents Table of Contents
Previous Page  53 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 108 Next Page
Page Background

1928

1930

1931

1934

1935

1937

1940

1952

1957

1960

1965

1966

1967

Sporveien åpner sine første busslinjer: linje 18 mellom Kværner og

Alexander Kiellands plass og 19 til Lille Tøyen. Bussene får garasje i

Vålerengen vognhall.

Holmenkolbanen åpner Skandinavias første undergrunnsbane mellom

Majorstuen og Nationaltheatret.

Bærumsbanen fullføres til Kolsås (nedlagt 2003 og 2006). Bjølsen

bussgarasje tas i bruk.

Bussringen (linje 20) åpnes (brutt 1940).

Kjelsåsbanen åpnes fra Storo til Kjelsås (stengt 2002-04). Sognsvannsbanen

åpnes Majorstuen–Sognsvann, drevet av Holmenkolbanen.

Røabanen åpnes fra Smestad til Røa (Lijordet 1951, Østerås 1972.)

De første “Gullfisker” trafikkerer Kjelsåsbanen.

Sporveien åpner sin første trolleybusslinje. I årene frem til 1955

elektrifiseres busslinjene 18, 20, 21 og 24.

Sporveien får i perioden 1952-58 100 nye og ombygde Høkavogner.

Lambertseterbanen åpnes fra Brynseng, trafikkeres med nye Høkavogner

over Vognmannsgata til Bergkrystallen. Ny vognhall åpnes på Grefsen med

spor til Storo og Sinsen.

Bytrikken vedtas gradvis nedlagt av Oslo Bystyre. Innen 1968 er linjene til

Vippetangen, Vestbanen, Sagene, Korsvoll, Rodeløkka, Grønland, Kampen

og Etterstad erstattet av busslinjer.

Sporveien overtar driften av Ekebergbanen.

Oslo får t-bane, vognhall og verksted på Ryen. Lambertseterbanen

omlegges til t-bane fra Jernbanetorget, og Grorudbanen åpnes til Grorud

(til Stovner 1974, Vestli 1975). Oslo har som den minste by i verden fått “full

metro”.

Østensjøbanen omlegges til t-banedrift og forlenges til Skullerud (åpnet til

Bøler i 1958). Billettørene fjernes på mange busslinjer.