96 |
Sporveien | Årsrapport 2014 |
Noter
(Beløp i hele tusen)
Hovedstol
Forfall
Mottar
Betaler
Utsteder
120 000
23.04.15
Flytende
Fast
DNB
72 500
31.12.18
Flytende
Fast
DNB
20 000
27.09.21
Flytende
Fast
SEB
20 000
27.09.21
Flytende
Fast
DNB
35 000
13.09.21
Flytende
Fast
SEB
35 000
27.09.21
Flytende
Fast
Nordea
45 000
30.09.21
Flytende
Fast
DNB
25 000
04.10.21
Flytende
Fast
Nordea
25 000
04.10.21
Flytende
Fast
DNB
50 000
11.01.22
Flytende
Fast
Nordea
50 000
11.01.22
Flytende
Fast
DNB
80 000
08.07.24
Flytende
Fast
SEB
NOTE 9 -
FINANSIELL MARKEDSRISIKO
Selskapet benytter seg av ulike finansielle instrumenter i
forbindelse med styringen av finansiell risiko.
Likviditetsrisiko
Konsernets likviditet er organisert i en konsernkontoord-
ning. Konsernet har en kassakredittordning på MNOK 300.
Per 31.12.2014 hadde konsernet trukket MNOK 2,7 på kassa -
kredittrammen. Konsernet har moderat likviditetsrisiko.
Valutarisiko
Konsernet har moderat valutarisiko. Utvikling i valu-
takurser innebærer både direkte og indirekte en økon-
omisk risiko for selskap. Det er påbegynt arbeid med å
se på omfanget av valutakjøp i konsernet, samt vurdere
eventuell sikring av valuta.
Markedsrisiko
Inngåtte kjørekontrakter har lav markedsrisiko. Fra 2014
har kjørekontraktene gått fra å vare i et år til å vare i tre år,
hvilket ytterligere senker markedsrisikoen. Ekspress- og
I 2014 det kostnadsført MNOK 24,7 relatert til rente-
bytteavtaler.
turbil har mer markedsrisiko, men aktiviteten er liten i
forhold til konsernets totale virksomhet.
Renterisiko
Renterisiko oppstår på kort og mellomlang sikt som et
resultat av at deler av selskapets gjeld har flytende rente.
Rammene for renterisiko er fastsatt i konsernets finans-
strategi. Her er det angitt et rentebindingsbånd på 2 - 4
år og at minimum 20 % av gjelden skal ha flytende rente.
Selskapets rentesensitivitet er tilpasset ved bruk av rente -
swaper. Konsernet har en rentebærende låneportefølje pr.
31.12.14 på MNOK 1 769. Av dette har morselskapet MNOK
1 759, og Unibuss AS MNOK 10. For morselskapet var MNOK
578 sikret med rentebindingsavtaler med ulik løpetid. Ved
utgangen av 2014 er det avsatt MNOK 43,4 for overkurs på
rentesikring. Det avsatte beløpet er nåverdiberegnet. Lån
fra Oslo kommune på MNOK 885 og fra Siemens på MNOK
13 har fastrente. Unibuss AS har bare lån med flytende
rente, men har indeksregulering av kontraktsprisene som
inkluderer utviklingen i rentemarkedet.
Aktive rentebytteavtaler (renteswaper) per 31.12.2014 som
er gjort i NOK:
Sporveien har rentebytteavtaler som behandles regn-
skapsmessig etter prinsipp om over-/underkurs. Over-/
underkurs beregnes ved å neddiskontere rentediffer-
ansen mellom kontrakten og faktisk rente (swaprente)
pr. 31.12.2014 for gjenstående løpetid.
Noter




