Table of Contents Table of Contents
Previous Page  96 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 96 / 108 Next Page
Page Background

96 |

Sporveien | Årsrapport 2014 |

Noter

(Beløp i hele tusen)

Hovedstol

Forfall

Mottar

Betaler

Utsteder

120 000

23.04.15

Flytende

Fast

DNB

72 500

31.12.18

Flytende

Fast

DNB

20 000

27.09.21

Flytende

Fast

SEB

20 000

27.09.21

Flytende

Fast

DNB

35 000

13.09.21

Flytende

Fast

SEB

35 000

27.09.21

Flytende

Fast

Nordea

45 000

30.09.21

Flytende

Fast

DNB

25 000

04.10.21

Flytende

Fast

Nordea

25 000

04.10.21

Flytende

Fast

DNB

50 000

11.01.22

Flytende

Fast

Nordea

50 000

11.01.22

Flytende

Fast

DNB

80 000

08.07.24

Flytende

Fast

SEB

NOTE 9 -

FINANSIELL MARKEDSRISIKO

Selskapet benytter seg av ulike finansielle instrumenter i

forbindelse med styringen av finansiell risiko.

Likviditetsrisiko

Konsernets likviditet er organisert i en konsernkontoord-

ning. Konsernet har en kassakredittordning på MNOK 300.

Per 31.12.2014 hadde konsernet trukket MNOK 2,7 på kassa -

kredittrammen. Konsernet har moderat likviditetsrisiko.

Valutarisiko

Konsernet har moderat valutarisiko. Utvikling i valu-

takurser innebærer både direkte og indirekte en økon-

omisk risiko for selskap. Det er påbegynt arbeid med å

se på omfanget av valutakjøp i konsernet, samt vurdere

eventuell sikring av valuta.

Markedsrisiko

Inngåtte kjørekontrakter har lav markedsrisiko. Fra 2014

har kjørekontraktene gått fra å vare i et år til å vare i tre år,

hvilket ytterligere senker markedsrisikoen. Ekspress- og

I 2014 det kostnadsført MNOK 24,7 relatert til rente-

bytteavtaler.

turbil har mer markedsrisiko, men aktiviteten er liten i

forhold til konsernets totale virksomhet.

Renterisiko

Renterisiko oppstår på kort og mellomlang sikt som et

resultat av at deler av selskapets gjeld har flytende rente.

Rammene for renterisiko er fastsatt i konsernets finans-

strategi. Her er det angitt et rentebindingsbånd på 2 - 4

år og at minimum 20 % av gjelden skal ha flytende rente.

Selskapets rentesensitivitet er tilpasset ved bruk av rente -

swaper. Konsernet har en rentebærende låneportefølje pr.

31.12.14 på MNOK 1 769. Av dette har morselskapet MNOK

1 759, og Unibuss AS MNOK 10. For morselskapet var MNOK

578 sikret med rentebindingsavtaler med ulik løpetid. Ved

utgangen av 2014 er det avsatt MNOK 43,4 for overkurs på

rentesikring. Det avsatte beløpet er nåverdiberegnet. Lån

fra Oslo kommune på MNOK 885 og fra Siemens på MNOK

13 har fastrente. Unibuss AS har bare lån med flytende

rente, men har indeksregulering av kontraktsprisene som

inkluderer utviklingen i rentemarkedet.

Aktive rentebytteavtaler (renteswaper) per 31.12.2014 som

er gjort i NOK:

Sporveien har rentebytteavtaler som behandles regn-

skapsmessig etter prinsipp om over-/underkurs. Over-/

underkurs beregnes ved å neddiskontere rentediffer-

ansen mellom kontrakten og faktisk rente (swaprente)

pr. 31.12.2014 for gjenstående løpetid.

Noter