Table of Contents Table of Contents
Previous Page  40 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 52 Next Page
Page Background

40 |

sporveien

6

Årlig kapitalbehov

Infrastruktur trikk og t-bane

Budsjettet til Sporveien synliggjør drifts- og vedlike-

holdskostnader for infrastruktur trikk og t-bane, men

ikke behovet for bevilgninger til reinvesteringer eller

innhenting av oppgraderingsbehov. De forskjellige

kostnadene er delt inn i følgende hovedelementer:

• Forvaltning og drift, inklusive leiekostnader

• Vedlikehold (preventivt og korrektivt vedlikehold,

inklusiv beredskap)

• Reinvesteringer

• Innhenting av oppgraderingsbehov

• Kapitalbehov til nye investeringer

Reinvesteringsbehovet over hele infrastrukturen for

trikk og t-bane knytter seg til levetiden for de enkelte

inngående elementene og systemene. I praksis må

dette fordeles ut i årlige bidrag. Dette kapitalbehovet

kommer i tillegg til årlige behov til forvaltning og

drift, vedlikehold og årlige andeler til innhenting av

moderniseringsbehovet. I tillegg kommer også årlige

behov til nye investeringer.

Dette kapittelet fokuserer på å synliggjøre det virke-

lige reinvesteringsbehovet. Rapporten forutsetter i

utgangspunktet at nivået på forvaltning/drift og ved-

likehold av infrastrukturen er tilstrekkelig for å ivareta

krav og funksjonalitet. Imidlertid viser erfaring at

standarden på infrastrukturen har endret seg raskere

enn forutsatt. En slik endring i infrastrukturstand-

arden vil føre til endringer i forholdet mellom drift

og vedlikehold. Endring i infrastrukturstandarden

kan også medføre endringer i det totale nivået på

vedlikeholdskostnadene. I tillegg må vi forvente at

vedlikeholdskravene mht. infrastrukturen i forhold

til nye trikker vil øke. Dette er foreløpig ikke tatt med

i kostnadene.