

40 |
sporveien
6
Årlig kapitalbehov
Infrastruktur trikk og t-bane
Budsjettet til Sporveien synliggjør drifts- og vedlike-
holdskostnader for infrastruktur trikk og t-bane, men
ikke behovet for bevilgninger til reinvesteringer eller
innhenting av oppgraderingsbehov. De forskjellige
kostnadene er delt inn i følgende hovedelementer:
• Forvaltning og drift, inklusive leiekostnader
• Vedlikehold (preventivt og korrektivt vedlikehold,
inklusiv beredskap)
• Reinvesteringer
• Innhenting av oppgraderingsbehov
• Kapitalbehov til nye investeringer
Reinvesteringsbehovet over hele infrastrukturen for
trikk og t-bane knytter seg til levetiden for de enkelte
inngående elementene og systemene. I praksis må
dette fordeles ut i årlige bidrag. Dette kapitalbehovet
kommer i tillegg til årlige behov til forvaltning og
drift, vedlikehold og årlige andeler til innhenting av
moderniseringsbehovet. I tillegg kommer også årlige
behov til nye investeringer.
Dette kapittelet fokuserer på å synliggjøre det virke-
lige reinvesteringsbehovet. Rapporten forutsetter i
utgangspunktet at nivået på forvaltning/drift og ved-
likehold av infrastrukturen er tilstrekkelig for å ivareta
krav og funksjonalitet. Imidlertid viser erfaring at
standarden på infrastrukturen har endret seg raskere
enn forutsatt. En slik endring i infrastrukturstand-
arden vil føre til endringer i forholdet mellom drift
og vedlikehold. Endring i infrastrukturstandarden
kan også medføre endringer i det totale nivået på
vedlikeholdskostnadene. I tillegg må vi forvente at
vedlikeholdskravene mht. infrastrukturen i forhold
til nye trikker vil øke. Dette er foreløpig ikke tatt med
i kostnadene.