

sporveien
| 47
De definerte oppgraderings- og moderniseringstiltakene for trikk og t-bane er i Sporveiens planer
fordelt på hvilke år de planlegges eller ønskes gjennomført (dette avviker fra en jevnt fordeling over 10
år.) Da fordeler de samlede behovene seg som angitt nedenfor.
6.4
Samlet kapitalbehov pr år
For eiendom er det forutsatt en årlig andel på 4 mill kr
i 10 år for å dekke oppgraderingsbehovet som totalt er
angitt til 40 mill kr. Basert på dette vil kapitalbehovet
pr år for forvaltning/drift, vedlikehold, reinvesteringer
og innhenting av oppgraderingsbehovet, fordele
seg som følger. Dette inkluderer IKKE kapitalbehov
knyttet til nye prosjekter som f.eks. Lørenbanen, trikk
til Tonsenhagen eller ny base for trikken.
Tabell 7
Oppgraderingstiltak trikk, t-bane og eiendom
(Angitt i mill. kroner)
OPPGRADERINGSTILTAK
SUM FOR PERIODEN 2015-2022
SENERE
SUM
TRIKK
172
43
215
T-BANE
4 186
1 046
5 232
EIENDOM
28
12
40
SUM TOTALT
4 386
1 101
5 487
Tabell 8
Kapitalbehov pr år, antatt fordeling
(Angitt i mill. kroner)
2015
2015-2022
SENERE
SUM
FORVALTNING/DRIFT
79
632
158
790
VEDLIKEHOLD
235
1 880
470
2 350
REINVESTERINGER
750
6 000
1 500
7 500
OPPGRADERINGSBEHOV PR ÅR
549
4 392
1 098
5 490
SUM KAPITALBEHOV INKLUSIV
OPPDATERINGSBEHOV
1 613
12 904
3 226
16 130